26 07 2017 273610 بطاقة تعريف:
image
آيت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق:

در هر زمان و زمين، فرصت برای كريم شدن هست/ در دهه كرامت راه برای فرشته شدن باز است

پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: همزمان با دهه كرامت و ایام سالروز میلاد كریمه اهل بیت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا المرتضی(علیه السلام) جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور علاقه‌مندان به معارف اهل بیت(ع) در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: همزمان با دهه كرامت و ایام سالروز میلاد كریمه اهل بیت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا المرتضی(علیه السلام) جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور علاقه‌مندان به معارف اهل بیت(ع) در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه با اشاره به عظمت این ایام فرخنده، به بیان ویژگی‌های بندگان مخلص پرداختند و اظهار داشتند: راه فرشته‌شدن برای همگان فراهم است، اگر به ما گفتند سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه تا میلاد وجود مبارك امام هشتم(سلام الله علیهما) دهه كرامت است؛ یعنی در این دهه می‌توان فرشته شد، چون كرامت در شناسنامه ملائكه است.

ایشان در خصوص ویژگی های فرشتگان از منظر قرآن کریم بیان داشتند: وقتی ذات اقدس الهی فرشته‌ها را معرفی می‌كند در سوره مباركه انبیاء می‌فرماید: ﴿ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ ﴾، خداوند فرشته را بندگان كریم می‌داند و معرّفی این كرامت را به این دو عنصر محوری قرار می‌دهد كه نه اهل افراط‌ اند نه اهل تفریط‌ اند، این جمله نورانی ﴿ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ ﴾  این به منزله حدّ تامّ كرامت است ﴿ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ﴾ چون ﴿لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ ﴾ نه جلو بیفتند نه دنبال، این اصل اول كه ذات اقدس الهی در سوره انبیاء فرشته‌ها را به عنوان بندگان مكرّم معرفی می‌كند.

معظم له ادامه دادند: اصل دوم اینكه در زیارت جامعه وجود مبارك امام هادی(سلام الله علیهم اجمعین) ائمه اهل بیت را به عنوان عباد مُكرم معرفی می‌كند، در زیارت جامعه كه در هر مشهدی از مشاهد مشرّفه می‌شود این زیارت‌ها را قرائت كرد به بارگاه ملكوتی ائمه(علیهم السلام) عرض می‌كنیم: «السلام علیك یا عباد الله»! این عباد مكرّم در زیارت جامعه وصف ائمه(علیهم السلام) است یعنی اینها هم ﴿ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ ﴾؛ ای كسانی كه بندگان مكرّم الهی هستید.

آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: اصل سوم آن است كه این زیارت‌ها درس كرامت به ما می‌دهد؛ یعنی می‌توان به مقام كرامت و به مقام فرشتگان رسید، البته فرشته‌ها درجاتی دارند برخی عاملان عرش الهی‌اند، بعضی در قلب پیغمبر(ص) جای دارند برخی هم جزء مدبّرات امرند این‌طور نیست كه همه ملائكه در یك رشته باشند.

ایشان با تكیه بر آیات و روایات به مسئله خلیفةالله بودن انسان اشاره كردند و اظهار داشتند: اصل چهارم آن است كه ذات اقدس الهی انسان‌ها را به عنوان بندگان كریم معرفی كرد ﴿ لقد كرّمنا بنی آدم ﴾ اگر كسی فرزند آدم بود، فرزند خلیفةالله بود و خلافت را به ارث برد او هم سهمی از كرامت دارد اینكه خدای سبحان می‌فرماید: ﴿ لقد كرّمنا بنی ادم ﴾ برای آن است كه انسان ذاتاً كریم نیست ولی وقتی به مقام خلیفة الله رسید، کریم شد. اگر خدا در قرآن كریم انسان‌ها را، جامعه انسانی و دینی را، جامعه كریم معرفی كرد چون این انسان، خلیفه الله است یك؛ الله هم ذاتاً كریم است دو؛ هر خلیفه‌ای باید حرف مستخلف‌عنه را بزند سه؛ حرف او را در حوزه استخلافی خود پیاده كند چهار؛ می‌شود كریم! اگر کسی معاذ الله این امور اربعه را رعایت نكرد و  نان خلافت را خورد، حرف خودش را زد، امضای از طرف او را محترم شمرد ولی كار خودش را انجام داد این خود را می‌پرستد نه الله را.

معظم‌له در پایان سخنانشان به مسئله اربعین‌گیری و تهذیب نفس و ممانعت از گناه در ماه‌های حرام پرداختند و اظهار داشتند: در هر زمان و زمین فرصت برای كریم شدن هست اما این دهه، دهه پربركتی است انسان می‌تواند مشق كرامت بكند مخصوصاً این چهار ماه یعنی ذیقعده و ذیحجه و محرم این سه ماه متصل‌اند و ماه رجب كه ماه منفصل است اینها اشهر حُرُم‌اند ماه‌های حرام‌اند، ماه‌های حرام كارهای خیر ثوابش دو چندان است خدای ناكرده گناه كیفرش دو چندان است اینكه می‌بینید دیه در ماه حرام بیشتر از ماه‌های دیگر است برای همین جهت است. اینكه فرمودند اربعین كلیمی چلّه بگیرید برای همین است كه این‌قدر روابط علمی بین قلب بشر با خالق قلب و مقلّب‌القلوب هست كه ده‌ها مسئله ممكن است در قلب انسان القا بشود. حرف تازه‌ای كه انبیا آوردند این است كه اگر كسی تقوا را از دست داد علم خاصّ از آن ناحیه را هم از دست می‌دهد! یعنی اگر كسی طهارت و پاكی را و امنیت و امانت را از دست داد برخی از علومی كه از آن راه نصیب بشر می‌شود را از دست می‌دهد.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات