29 08 2018 294072 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:

رسالت و فلسفه بعثه مراجع، تبیین، تشریح و بسط جایگاه مرجعیت در فضای حج است/ حج نماد اسلامیت اسلام است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و مسئول بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره و مکه مکرمه، پس از مراجعت از سفر روحانی حج، در دیدار جمعی از محققین و پژوهشگران پژوهشگاه معارج و نیز مسئولین و کارکنان بنیاد...

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و مسئول بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره و مکه مکرمه، پس از مراجعت از سفر روحانی حج، در دیدار جمعی از محققین و پژوهشگران پژوهشگاه معارج و نیز مسئولین و کارکنان بنیاد اسراء، در سخنانی به تشریح فعالیتها و برنامه های بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام عید سعید غدیر خم، ضمن تبریک این ایام، اظهار داشت: عید غدیرعید بزرگ ولایت است و ولایت علی بن ابیطالب در واقع ولایت اولیاء الهی است. عظمت و والایی عید غدیر ممتاز است؛ وقتی خدای عالم از عید ولایت سخن می گوید به گونه ای زمینه این حکم را مطرح می کند که در هیچ یک از دیگر احکام الهی، اینچنین با عظمت و جلال و شکوه سخن نمی گوید؛ می فرماید «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ».

وی ادامه داد: نسبت بین جریان «ولایت»، «رسالت» و «توحید» را در دعای شریف «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ...» مشاهده می کنیم؛ در حقیقت نقشه اعتقادی و فکری تشیع را همین حدیث امام صادق علیه السلام بیان می فرماید که حضرت در پاسخ به این سوال که وظیفه شیعیان در عصر غیبت چیست؟ این دعا را می فرمایند؛ «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى»، این دعا، به خصوص در عصر غیبت، شعار شیعه است، شیعه را باید با چهارچوب توحید، رسالت، ولایت و امامت در جهان بشناسند، این اصول ساختار مکتب تشیع است و همه ما موظفیم از این جایگاه صیانت کنیم.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اذعان داشت: اگر بخواهیم این مطلب را در قرآن ریشه یابی کنیم، ریشه آن در همین آیه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» است، که در حقیقت آن روایتی که از امام صادق علیه السلام رسیده است سبق می برد از آنچه در این کریمه می باشد که نظام ولایی را برای ما اینگونه تشریح کرده است، از خداوند می خواهیم توفیق ورود به قلعه امن ولایت را به ما عطا کند که ولایت باب رسالت است و از آن جایگاه به قلعه توحید برسیم که «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی».

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ایام برگزاری مناسک حج پرداخت و بیان داشت: همه مسئولین ایرانی برگزار کننده حج و اعضای دیگر بعثه های مراجع عظام تقلید با تکریم و تعظیم با بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی برخورد و همکاری می کردند که این مساله ریشه در شخصیت علمی و اخلاقی ویژه حضرت استاد دارد.

وی ابراز داشت: بعثه در طول ایام برگزاری حج در سه بخش از حضرت استاد بهره مند بود؛ بخش اول پیام ایشان به حجاج بیت الله الحرام بود که پیام بسیار والا و ویژه ای بود. در دیدار اعضای بعثه با امیر الحاج جناب آقای قاضی عسکر این پیام را به ایشان رساندیم که با استقبال ایشان نیز همراه شد، نکته مهم معنوی و اخلاقی پیام حضرت استاد این بود که «کعبه» مانند «قرآن» است و همانطور که قرآن نازل شده است به معنی تجلی و نه تجافی، کعبه هم نازل شده و تجلی یافته است؛ کعبه خانه ای نیست که از سنگ و گل ساخته شده باشد، سنگ و گل نمادی است که از آن بیت المعمور، عرش و کلمات الهی، اینکه نمی شود کعبه را ویران کرد و یا اگر ابرهه ای باشد طیر ابابیلی هم هست به این جهت است که کعبه یک خانه زمینی نیست بلکه یک خانه آسمانی است.

مسئول بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کرد: این نکته بسیار مهمی است که کعبه تجلی است و از بالا آمده است و این کلام هم سبق می برد از کلام معصوم که در پاسخ به این سوال که چرا کعبه چهار ضلعی است؟ فرمودند چون بیت المعمور چهار ضلعی است و کعبه به محاذات بیت المعمور ساخته شده است! چرا بیت المعمور چهار ضلعی است؟ چون عرش الهی چهار ضلع دارد! چرا عرش الهی چهار ضلع دارد؟ چون کلمات الهی چهار تا است: «سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله أکبر»، بعد فرمودند این تربیع به توحید بر می گردد که «سبحان الله»، «الحمد لله» و «الله اکبر» در متن «لا إله إلا الله» دیده می شوند که همان توحید است.

وی به بخش دیگری از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به حجاج بیت الله الحرام اشاره کرد و اظهار داشت: بخش دیگر پیام حضرت استاد بخش اجتماعی و سیاسی پیام بود که ایشان حدیثی را از امام بیان فرمودند که اگر کسی اماطه کند؛ یعنی یک خس و خاشاکی را از مسیر کعبه و مکه بر دارد خدای عالم به او رحمتی خواهد داد که دیگر عذاب نخواهد کشید و مراد از اماطه کردن یعنی دور کردن و از بین بردن هر چیزی که مانع از برگزاری حج شود، در نتیجه هر کاری در جهت احیاء این مسیر باشد پسندیده است و لذا ما هرگز نباید کاری کنیم که حج و عمره تعطیل شود بلکه باید کاری کنیم که همواره حج برقرار باشد، مسائل سیاسی به جای خود محفوظ اما ارتباط مردم با کعبه باید همواره حفظ شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی اذعان داشت: بخش سوم این پیام آن بود که حضرت استاد تاکید می کنند، ما همواره با کعبه زندگی می کنیم، متولد می شویم و می میریم، همه اعمال و رفتار ما بر اساس کعبه است، کارهای بد را به سمت کعبه انجام نمی دهیم و همه کارهای خوبمان را به سمت کعبه انجام می دهیم، چون قبله یعنی خدای عالم اقبال می کند و ما مورد اقبال الهی قرار می گیریم.

مسئول بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به برخی برنامه های بعثه در طول ایام برگزاری حج اظهار داشتند: حضور بعثه در بخش پاسخ به استفتائات جدی تر از سالهای قبل بود، هیئت پاسخگویی به استفتاء بعثه، اساتید بسیار قابلی بودند، حضور در شبکه های اجتماعی و انتشار مطالب مربوط به تفسیر سوره حج و یا دیگر مطالب حضرت استاد مرتبط با حج و کعبه در فضای مجازی به صورت مستمر انجام می شد، همچنین مراسم شهادت امام باقرعلیه اسلام در مدینه و امام جواد علیه السلام در مکه به روال سالهای گذشته با عزت و شکوه بیشتری برگزار شد.

وی در خصوص رسالت بعثه مراجع در ایام برگزاری حج اذعان داشت: رسالت و فلسفه بعثه مراجع، تبیین، تشریح و بسط جایگاه مرجعیت در فضای حج است، ما به عنوان بعثه حضرت استاد باید بررسی کنیم که اگر بخواهیم منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در عرصه جهانی و بر قله و منبر حج به جهان نمایانده و شناسانده شود باید چه اقداماتی صورت بگیرد، هرچه قوی تر، شایسته تر و پربارتر در این عرصه حضور پیدا کنیم ایتام آل محمد(ص) که نیازمند به  ارتباط با مرجعیت هستند بیشتر تامین خواهند شد لذا رسالت بعثه بسیار زیاد و سنگین است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی از تشکیل دبیرخانه دائمی بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بنیاد اسراء خبر داد و بیان داشت: حضور در حج یک مقوله بسیار جدی و یک رکن از فعالیت های دفتر مرجعیت حضرت استاد و بنیاد اسراء محسوب می شود، لذا با تشکیل دبیرخانه حج، همه فعالیت های مورد نیاز در این خصوص از امور تشکیلاتی گرفته تا مسائل علمی و... در این بخش انجام و ساماندهی خواهد شد.

وی تاکید داشت: مسائل فقهی، استفتائات و نقطه نظراتی که حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، هم در فضای بینشی و هم در فضای دانشی و بعضا روشی حج مطرح می فرمایند بسیار متمایز است، دیدگاه ایشان در مسائل دانشی بسیار گسترده است چون علاوه بر رساله در حوزه تفسیر، احکام، معارف و حکم نیز صاحب نظر و دیدگاه هستند لذا کار بسیار سنگینی را در پیش داریم که برنامه ریزی و جدیت بسیاری را می طلبد.

مسئول بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود تصریح داشت: ما اگر بخواهیم جهان اسلام را معرفی کنیم، باید حج را معرفی کنیم، حج نماد اسلامیت اسلام است، این شکوه، این عظمت و این هماهنگی نشانه قدرت بی نظیر اسلام است، هیچ کس نمی تواند با قدرت حج مقابله کند، وظیفه ما این است که با رفتار و اعمال خود باعث شویم کعبه بیش از پیش در جهان بدرخشد و مطرح باشد.

وی خاطرنشان کرد: گرچه عربستان توانسته است با استفاده از تکنولوژی در زمینه مدیریت حج اقدامات مثبتی را انجام دهد اما با این حال، پشتوانه فکری و فرهنگی که بتواند حج را آنگونه که شایسته است اداره کند از لحاظ معنوی و روحانی در اختیار آنها نیست در نتیجه تفکر شیعی باید خود را به حدی برساند که بتواند در این جایگاه اظهار نظر کند.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات