25 04 2016 306864 شناسه:
image

سهم عمل صالح در فهم و تفسیر قرآن بسیار مهم و اساسی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از مسئولین و اعضاء مجمع تربیتی بانوان تهران، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از مسئولین و اعضاء مجمع تربیتی بانوان تهران، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار به بیان نکاتی در خصوص فهم صحیح قرآن پرداختند و اظهار داشتند:

قرآن کلام خداست، گرچه مخاطب این کلام وجود مبارک حضرت رسول اکرم(ص)  است و خداوند از زبان ایشان جامع بشری را مخاطب قرار می دهد، اما گاهی خداوند در همین قرآن بلاواسطه با جوامع بشری سخن می گوید، لکن ما کلام خداوند را از زبان پیغمبر می شنویم اما اینکه خداوند این سخن را با چه بیان و به چه نحویی به پیامبر ابلاغ کرده است را نمی دانیم چون ما صدای حق را نشنیده ایم و تنها پیامبراست صدای حق را می شنود.

ایشان ادامه دادند:

مخاطب کلام، از نحوه سخن گفتن متکلم می فهمد که مراد دقیق سخن متکلم چیست؛ چون گاهی یک جمله را به چند طریق می توان بیان کرد و یک جمله با بیان های متفاوت می تواند سوالی، امری، استفهامی شود و یا معنای تشر و عتاب  به خود می گیرد. فهم اینکه خداوند چطور سخن گفته است در توان فهم بشری که صدای حق را نشنیده نیست لذا اینکه گفته اند فهم قرآن بدون اهل بیت علیهم السلام ممکن نیست برای این است که صدای حق را تنها آنها می شنوند.

معظم له عمل صالح را شرط مهم دستیابی به توفیق فهم قرآن عنوان کردند و اذعان داشتند:

ما برای اینکه از پشت پرده آگاه شویم که خداوند به پیامبر چه گفت و چگونه گفت باید به آن حضرت و ذات اقدس الله نزدیک شویم و این به عمل صالح ما وابسته است؛ همین عبارت که پیامبر فرمود سلمان از ماست درباره برخی از محدثین و بانوان نیز آمده است در نتیجه رسیدن به این مقام برای دیگران نیز ممکن است، سهم عمل صالح در فهم و تفسیر قرآن بسیار مهم و اساسی و تعیین کننده است و تنها با عمل صالح است که این علم برای انسان شکوفا می شود.

ایشان تاکید داشتند:

قران با روایات و ادعیه تفسیر و معنا می شود؛ این دعا قرآن ساعد است و اجازه سخن گفتن با خدا از طریق همین دعاهاست و راه را تا خدا برای ما نزدیک می کند در نتیجه از طریق دعا و عمل صالح و توجه به روایات و سخن ائمه اطهار توفیق فهم قرآن برای ما فراهم خواهد شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این مطلب که «سخن قرآن برای جان ما آشنا است» بیان داشتند:

سخن قرآن برای جان ما بیگانه نیست و این همان فطرتی است که خداوند در وجود ما قرار داده است؛ خداوند در فطرت، هم نظام ارزشی را به ما الهام کرد و هم نظام دانشی را، هم اینکه چی بود و چه نبود و هم اینکه چه باید باشد و چه نباید باشد، همه این مسایل را به عنوان فطرت در وجود ما به ودیعه نهاد و انبیاء آمدند که این دفینه های نهفته در وجود ما را استخراج و کشف و شکوفا سازند.

ایشان در ادامه به بیان ویژگی های انسانهای مانوس با قرآن کریم از منظر این کتاب الهی پرداختند و ابراز داشتند:

طبق فرمایش قرآن از جمله ویژگی های  کسانی که اهل قرآن هستند این است که نه خود به سمت بازی های لهو و لعب دنیوی می روند و نه کسی می تواند آنها را مشغول به اینگونه بازی ها کند.

معظم له تصریح داشتند:

قرآن هر انسانی را مسئول تربیت سه نسل می داند؛ یکی پدر و مادر و نیاکان که باید حرمت آنها را حفظ کرد به خصوص قرآن کریم مقام مادر را مورد تکریم قرار می دهد، دیگری نسب به نسل خودمان که آنها را سفارش به عمل صالح می کند و در آخر نسبت به نسل آینده لذا اگر جامعه بداند وظیفه حفظ سه نسل به عهده اوست دیگر جامعه از هم نخواهد شد. اکنون راه بهشت و راه صالح شدن برای همه ما باز است که امیدواریم خداوند این توفیق را به همگان بدهد که پیشروان بهشت باشند و این مقام را باید از خدا خواست و این مقام شدنی است.