29 02 2016 311739 شناسه:
image

قرآن و اهل بیت، منابع اصلی در تدوین سبک زندگی اسلامی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم فرمودند: قرآن کریم همه ما را به حیات طیب دعوت کرده و محور اصلی حیات طیب را ایمان و عمل صالح معرفی می کند.

آیت الله العظمی جوادی آملی:

قرآن و اهل بیت، منابع اصلی در تدوین سبک زندگی اسلامی است

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مهدی قره‌شيخلو، رئيس سازمان دارالقرآن الكريم به همراه حجت الاسلام و المسلمین اسکندری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با حضور در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گزارشی از فعالیت‌های این سازمان در ترویج و تدوین شاخصه‌ها و معیارهای سبک زندگی اسلامی، به محضر معظم‌له ارائه کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام را به عنوان منابع اصلی الگوبرداری در سبک زندگی اسلامی معرفی کردند.

معظم‌له با بیان اینکه " قرآنِ جوامع الکلم، این هنر را دارد که انسان را از زمین به آسمان ببرد"، بیان داشتند:

خداوند به وسیله قرآن که جوامع الکلام است آنچه لازمه سعادت و حیات بشر است به ما داده است؛ قرآن کریم همه ما را به حیات طیب دعوت کرده و محور اصلی حیات طیب را ایمان و عمل صالح معرفی می کند.

ايشان ادامه دادند: جوامع‌الكلم بايد در سه بخش پاسخگوي نيازهاي جوامع انساني باشد ما در داخله اسلامي مسلمان‌ها چطور با هم رفتار كنيم با كساني كه مسلمان نيستند اهل كتاب‌اند چطور رفتار كنيم؟ با كساني كه نه خدا را قبول دارند نه براي او شريك قائل‌‌اند بت‌پرست هم نيستند چطور زندگي كنيم؟ آن بين‌المللي است, اين منطقه‌اي است اين محلّي, هر سه را قرآن بيان كرد لذا شده جوامع‌الكلم.

ایشان با بيان اينكه قرآن كريم ما را به حيات طيّب دعوت كرده است, اظهار داشتند: ما دارای منبع وحیانی در استخراج مبانی مورد نیاز خود هستیم، در حالی که معرفت‌شناسی غربی محدود به ظواهر دنیایی است، آنها که چنین می‌اندیشند خود را جای الله نشانده‌اند؛ این افراد در حقیقت بت‌پرست هستند و بت درونی خود را می پرستند. ما ابتر نیستیم اما آنها ابترند؛ آنها از خود شروع می کنند و به خود هم ختم می کنند.

معظم‌له با بیان این نکته که منبع ما در تدوین سبک زندگی اسلامی، قرآن و عترت است اذعان داشتند: در سبک زندگی اسلامی به عنوان نمونه در حوزه بازار و کسب و کار، علاوه بر اینکه کالای قاچاق وجود ندارد و کاسبان قبل از ورود به حیطه تجارت، قواعد فقهی این حوزه را می‌آموزند، فعالیت واحدهای اقتصادی از صبح بسیار زود آغاز می‌شود و بعد از غروب آفتاب فعالیت آنها پایان می‌پذیرد، صبح اول وقت آدم مي‌آيد مغازه تا غروب, بعد نماز اول وقتش را در شب مي‌خواند و سپس به منزل می‌رود تا استراحت کند و صبح فردا زود در مغازه حاضر شود، نه اینکه برخی مغازه‌ها ساعاتی قبل از ظهر تازه فعالیت خود را شروع می‌کنند، که این علاوه بر اتلاف بیشتر انرژی، باعث تردد نوامیس مردم در خیابان ها بعد از غروب آفتاب هم می شود که مشکلات خود را به دنبال دارد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تشریح معنای غیرت از منظر آموزه‌های اسلامی خاطرنشان کردند: واژه غیرت از مبارک‌ترین واژه‌های فرهنگ دینی است؛ کشور را غیرت اداره می‌کند، غیرت یعنی غیر زدائی؛ یعنی نه وارد حیطه افراد دیگر شویم و نه اجازه بدهیم دیگری وارد حیطه ما بشوند و این دو عنصر، وقتی میسور است که انسان قلمرو خود را به درستی بشناسد.

ایشان با انتقاد از رواج فرهنگ مصرف‌گرایی به ویژه در خصوص کالاهای وارداتی به کشور ابراز داشتند: مصرف کالای غربی با غیرت سازگار نیست؛ با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، ما نباید مصرف کننده  کالاهای دیگران باشیم، باید بدانیم این موضوع با فرهنگ اسلامی ما سازگار نیست.

معظم‌له اظهار داشتند: هر چند تا رسیدن به سبک زندگی اسلامی فاصله داریم اما بايد با برنامه‌ريزي به آن نقطه برسيم؛ ما باید در مدار علم زندگی کنیم تا بتوانیم به سبک زندگی اسلامی دست پیدا کنیم؛ با تکامل عقل اداره جامعه راحت‌تر خواهد بود؛ باید به بت‌شکنی بت‌های درونی اهتمام ورزیم و آنها را بشکنیم تا بتوانیم راه را برای رسیدن به زندگی با سبک اسلامی هموار کنیم.

ایشان در فراز پایانی فرمایشات خود با اشاره به حضور باشکوه مردم در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری بیان داشتند:

اکنون شرکت با شکوه و پرشور مردم در انتخابات مانند مشارکت مردم در دفاع مقدس است؛ اکنون نیز این سرمایه و قدرت در کشور وجود دارد، این سرمایه را باید احیاء کرد و به کار گرفت و در این راه تنها مختصری، خودباوری لازم است.