21 08 2016 300922 شناسه:
image

پاسخ نبیّ مکرم اسلام(ص)به کسانی که بهشت را در احتکار خود می دانند/بهشت را چگونه می توان خریداری کرد؟

پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه:بهشت را هرگز با متاع دنيا نمي‏ توان خريد و بازار بهشت ‏فروشي هرگز در صومعه و كليسا و دير (و به دست راهبان و كشيشان و...) نيست، بلكه بهشت در كنار انسان و در جان او و در گرو تخلّق او به اخلاق الهي است.

بیان پرسش در قالب حکایات و داستانهای آموزنده از حلاوت و شیرینی خاصی برخوردار بوده و در جان آدمی اثری ماندگار خواهد داشت.

حضرت علامه جوادی آملی در جلد دوم کتاب معاد در قرآن خود به طرح یکی از این حکایات پرداخته و مرقوم داشتند:
 مردي از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) پرسيد: «يا رسول الله! » آيا بهشت را مي‏ توان خريد «هل للجنّة من ثمن؟»، [چنان‏كه عده ‏اي بهشت را احتكار كرده و در انحصار خود مي ‏دانند و مي‏ گويند: ﴿لن يدخل الجنة إلاّ من كان هوداً أو نصاري﴾؛  هرگز كسي جز آن‏كه يهودي يا نصراني باشد به بهشت درنخواهد آمد؟] پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در پاسخ او سخني به اين مضمون فرمود: كليد بهشت اعتقاد به توحيد، اخلاق و عمل صالح و دوست داشتن اهل بيت من است. [بهشت را هرگز با متاع دنيا نمي‏ توان خريد و بازار بهشت ‏فروشي هرگز در صومعه و كليسا و دير (و به دست راهبان و كشيشان و...) نيست، بلكه بهشت در كنار انسان و در جان او و در گرو تخلّق او به اخلاق الهي است؛ بايد انديشه و عمل صالح در جان و اعضا و جوارح آدمي نقش ببندد تا بتواند بهاي بهشت را بپردازد.]

فرمود: آري بهشت را مي‏ فروشند و بهاي آن «لا إله إلاّ اللّه» است. قال: نعم. قال: ما ثمنها؟ قال: لا إله إلّا الله، يقولها العبد مخلصاً بها. قال: وما إخلاصها؟ قال: العمل بما بعثت به فى حقّه وحبّ أهل بيتى، قال: فداك أبى وأمى وان حبّ أهل البيت لمن حقّها؟ قال: إنّ حبّهم لأعظم حقّها.
اما توحيد نيز شرط و بلكه شرايط دارد و يكي از آنها ولايت و امامت خاندان معصوم پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) است؛ چنان‏كه در حديث فوق به آن اشاره شد.