20 06 2016 303360 شناسه:
image

گزارشی از فعالیت های دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی در شیراز

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت السلام و المسلمین شیخ محمد جواد حائری شیرازی مسئول دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شیراز در یادداشتی ضمن اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی شهر شیراز و مجاهدت عالمان این شهر به بیان اهداف و برنامه های دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در شیراز...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء:  حجت السلام و المسلمین شیخ محمد جواد حائری شیرازی مسئول دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شیراز در یادداشتی ضمن اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی شهر شیراز و مجاهدت عالمان این شهر به بیان اهداف و برنامه های دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در شیراز پرداخته است که در ادامه از نظر می گذرانیم؛
بسم الله الرحمن الرحیم
شیراز سومین حرم اهلبیت علیهم السلام سرشار از عطر محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین است.
حدود دویست امامزاده از سلاله سادات عظیم الشأن فقط در محدوده شهر شیراز و توابع می درخشند که مرکزیت این معنویت عظیم وجود سراسر نورانی حضرت سید السادات الاعاظم احمد ابن موسی الکاظم علیه السلام ( که بین سالهای 198 تا 203 هجری قمری در حالی که با تعدادی از نزدیکان و محبان اهل بیت علیهم السلام از مدینه بسوی طوس در حرکت بودند و نزدیک شیراز در جنگ با نیروهای مأمون به شهادت رسیدند) و همچنین برادران بزرگوارش حضرت سید میر محمد ابن موسی الکاظم و سید علاء الدین حسین ابن موسی الکاظم علیهم السلام می باشند.
به جرأت می توان گفت همبستگی با آل نبی مکرم اسلام ریشه در فرهنگ و تمدن این دیار دوانیده است. مایه مباهات تاریخ و فرهنگ ایران است که حتی هنگامی که علم در عصر فترت ( از قرن هفتم تا دوازدهم ) دچار رکود شد دین و مذهب بویژه مذهب تشیع و علوم مرتبط با آن رونق یافت. استان فارس بویژه دارالعلم، شیراز سهم بسزائی در این شکوفائی دارد. علمای بسیاری اعم از فقها ، ادبا ، شعرا ، فلاسفه ، عرفا ، منجمین و پزشکان در این شهر می زیسته اند. مدارس و مراکز علمی شیراز خیلی زود بر محور علوم تشیع به گردش افتاد. مدرسین علما و حکما اساس افادات خود را در مسلک شیعی تطبیق نمودند و معارف خاندان نبوت مورد نقد و بحث و تحقیق قرار گرفت. فقه ، اصول ، حکمت و کلام بر پایه مذهب پیروان خلافت بلافصل امیر المومنین علی علیه السلام مبتنی گردید. گویا همه مراکز علمی ، مکتبی از موسس اصول علمی مذهب تشیع امام جعفر صادق علیه السلام در آمد. با توجه به اینکه ارادت قلبی ایرانیان به آل علی علیه السلام همواره در طول تاریخ امری مسلّم است نکته حائز اهمیت این است که قصاید و مدایح علوی شاعران شیرازی گواه بر این مسئله است که مردم با اشتیاق به مذهب شیعه گرویدند به عنوان مثال می توان به نمونه هائی اشاره کرد.
شاه داعی شاعر سنی مذهب شیرازی در عصر تیموری چنین سروده است:
علیٌ امام منهاج صدق          کاشفُ الحق سید الاولیاء
قطب الدین محمود از متکلمان قرن هشتم درباره افضلیت امام علی علیه السلام جوابیه زیبائی دارد که در آن برترین انسان را پس از پیامبر (ص) امیر المومنین علیه السلام را معرفی می کند :
خیر الوری بعد النبی مَن بنتُه فی بیتُه          مَن فی دجی لیلِ العَمی ضَوءُ الهُدی فی زَیتِهِ
سید علی خان مدنی از مفاخر فارسی در قرن یازدهم هنگام ورود به نجف در مدح امیر المومنین (ع) چنین سرود :
نَفسُ النبی المصطفی احمدُ               و صِنوُهُ و السیدُ الأرؤس
 علمای شیعه در استان فارس همواره مواضع و فتاوای مهم و موثری در دفاع از کشور داشته و آنها در جریان جنگ جهانی اول با بکار گیری نوعی ادبیات حماسی در اعلامیه ها و فتاوایشان در شکل گیری مقاومت مردمی علیه استعمار بسیار موفق عمل کردند.
لغو قرارداد رژی یکی از این موارد مهم محسوب می شود که بازرگانان شیرازی با رجوع به علماء خواستار ارائه راه حلی شدند که اقدام سیاسی علیه انعقاد قرارداد را در پی داشت و با حکم مرجع بلا منازع زمان میرزای شیرازی لغو انحصار دخانیات صورت گرفت.
در کنار مراجع عظیم الشان دانشمندان بسیاری در راستای شکوفایی علم و هنر فارس مجاهدت کردند؛ از جمله دانشمندان این دیار علمای حکمت و فلسفه هستند که در این دایره طرحی نو بر انداختند که با ظهور صدر المتألهین ملاصدرای شیرازی و استقرار حوزه تعلیمتین در شیراز این اهمیت به مرتبه اعلای خود رسید وی از جمله علمائی بود که اصول فلسفه را با موازین شرعی تطبیق کرد و از این روی علوم شرعی و اخبار و احادیث و آیات قرآنی ممزوج با مسائل حکمت و فلسفه کردید.
در کنار علما و فقها و سوابق درخشنده  فارس لازم است از شاعر و عارف و عالم قرن هفتم خواجه شیراز جناب حافظ علیه الرحمه و همچنین سعدی شیراز که سرآمد شعرا و ادبای این خطه می باشند یاد کرد بی شک این شهر با این همه سوابق ارزشمند در همه زمینه ها شاهد حضور بی وقفه علما تا عصر حاضر بوده است و این مردم عالم دوست و ولایت مدار و شهید پرور همواره تابع علما و بزرگان دینی خود بوده اند و با توجه به ارادت قلبی مردم به فقها و مراجع دینی پس از رهبر کبیر انقلاب آیت الله العظمی امام خمینی ( ره) و آیت الله العظمی بهجت در این شهر جای خالی دفتر مرجعیت دینی وعلمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی احساس می شد که پس از موافقت معظم له با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در سوم شعبان سال 1436 هجری قمری همزمان با میلاد با سعادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع)در مسجد امام خمینی (سپهسالار) محل سابق دفتر امام راحل و آیت الله العظمی بهجت و مراجع عظیم الشأن و سنگر یکصد ساله از زمان مرحوم آیت الله شیخ عبد الحسین حائری شیرازی و آیت الله شیخ صدر الدین حائری شیرازی با حضور علما، روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، مسئولین و عموم مردم شریف شیراز افتتاح گردید و مورد استقبال اقشار مختلف جامعه اعم از حوزوی و دانشگاهی و عموم مردم قرار گرفت و همه روزه این دفتر پاسخگوی مقلدین معظم له می باشد.
دفتر شیراز با هدف گسترش فعالیتهای دینی مذهبی در نظر دارد با راه اندازی کلاسهای دروس فقه و تفسیر معظم له به صورت مجازی موجبات استفاده هر چه بیشتر طلاب و دانشجویان را فراهم سازد.
ان شاء الله همچنین با توجه به برنامه های وسیع علوم وحیانی اسراء و با عنایات ویژه دفتر مرکزی دوره های تخصصی قرآنی جهت استفاده طلاب و دانشجویان و حتی سایر اقشار تحصیلکرده ایجاد گردد.
 با توجه به قابلیت ها و استعدادها و نیاز کنونی جامعه ضروری است در زمینه فقهی و قرآنی سعی و تلاش بیشتری صورت پذیرد که امید است با مدد الهی و عنایات اهلبیت علیهم السلام این مهم محقق گردد.

شیخ محمد جواد حائری شیرازی
دفتر مر جعیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
شیراز