23 03 2019 1219066 بطاقة تعريف:
image
نوروز مهربانی و همدلی/ مرتضی جوادی آملی:

صله ارحام در تلطیف فضای اجتماعی و پاکسازی اخلاقی نقش آفرین است/ در تفریحات نوروز مراقب باشیم گامی در مسیر باطل برداشته نشود

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، صله رحم را از سنتهای ارزشمند اسلامی دانست و گفت: زیارت اعتاب مبارکه و مشاهد مشرفه و اولیای الهی و مقدسه تا صله ارحام و تکریم بزرگان، اساتید، والدین و همه کسانی که در ایجاد ارتباط اجتماعی دخیل هستند در همین راستا تعریف می شود.

 پایگاه خبری شفقنا طی فراخوانی آحاد مردم مسولین، سیاستمداران و سرشناسان حوزه های مختلف را دعوت کرد تا در کمپینی به نام «نوروز مهربانی و همدلی» شرکت کنند و هر آنچه در توان دارند بگذارند تا در همه سطوح  از اقشار و افراد ضعیف و محروم جامعه حمایت معنوی و مادی شود. شفقنا شعار خود را در این کمپبن «عید ما روزی است که دست یک محروم را بگیریم» قرار داد. بدین منظور طی گفت وگوهایی که با افراد مختلف داشته ایم نظر آنان را در این خصوص جویا شدیم.

 

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، صله رحم را از سنتهای ارزشمند اسلامی دانست و گفت: زیارت اعتاب مبارکه و مشاهد مشرفه و اولیای الهی و مقدسه تا صله ارحام و تکریم بزرگان، اساتید، والدین و همه کسانی که در ایجاد ارتباط اجتماعی دخیل هستند در همین راستا تعریف می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا در قم ضمن تبریک سال جدید شمسی به جامعه اسلامی و امت اسلام اظهار داشت: آنچه در فرهنگ دینی در خصوص ایام نوروز است و حضرت آیت الله جوادی آملی به جهت نو و تازه شدن طبیعت بر آن اصرار دارد، این سخن مبنایی و اساسی است که همانگونه که سال، نو می شود و بر عمر سال افزوده می شود، انسان هم باید تلاش کند تا بر عمر کمالات و فضائل او نیز افزوده شود.

 

او عمر و سال را به دودسته طبیعی و ملکوتی تقسیم کرد و گفت: در سال طبیعی، طبیعت احیا می شود و به انسان بازگشت به اصل خود و جهان آخرت را گوشزد می کند.

 

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه افزوده شدن عمر انسان دلیل بر به کمال رسیدن او نیست، بیان داشت: سن طبیعت مقارنتی با انسان ندارد، چه اینکه انسان می تواند سن بیشتری داشته باشد و بر علم و توانمندی های روحانی و فضائل و کمالات او بیفزاید.

 

او ایام تعطیلات نوروز را فرصت مناسبی برای بسیاری از شئون و کارهای فردی و اجتماعی دانست و گفت: انسان به لحاظ فردی به زندگی خودش و وضعیت بدنی و جسمانی می پردازد و سعی می کند به فراخور طبیعت، او هم جلوه گری داشته باشد.

 

جوادی آملی با اشاره به رسم نوشدن زندگی ایرانیان از پوشاک و لباس و چهره در نوروز ابراز کرد: انسان با نوشدن طبیعت باید خود را در فضای جریان های اجتماعی و ارتباطات جمعی تجدید کند و اگر کدورت و نگرانی و ناراحتی بر انسان سایه افکنده است، سعی کند این غبار را از دل و روان خود بزداید و در عین حال، مناسبات اجتماعی را بهتر بسازد و این اختصاص به خانواده خود ندارد بلکه نسبت به ارحام، آشنایان و همسایگان با الهام از طبیعت این حرکت ها را انجام دهد.

 

او صله رحم را از سنت های ارزشمند اسلامی ذکر کرد و افزود: این سنت ارزشمند اسلامی بویژه نسبت به بزرگان، والدین، اساتید و کسانی که نقش آفرین در زندگی انسان بودند می تواند تاثیرگذار باشد. زیارت اعتاب مبارکه و مشاهد مشرفه و اولیای الهی و مقدسه تا صله ارحام و تکریم بزرگان، اساتید، والدین و همه کسانی که در ایجاد ارتباط اجتماعی دخیل هستند در همین راستا تعریف می شود.

 

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: طبیعت در عین زدودن غبار کهنگی این خاصیت را دارد که با تغییر خود، زندگی را مجدد بسازد و این ساخت و ساز جدید به این صورت است که اگر ناصوابی و نحوستی در مسیر طبیعت پیش می آید، خود را ترمیم کنیم همانگونه که اگر حیوانی در کوهی می میرد، در زمان کوتاهی مردار او تجزیه شده و به طبیعت باز می گردد و آلودگی باقی نمی ماند و نیز حیوانات دیگر از آن ارتزاق می کنند.

 

او سالم سازی طبیعت را نیز اقتضای طبیعت دانست و با بیان اینکه انسان باید از این ویژگی طبیعت الهام بگیرد، گفت: در تفریحات باید مراقب بود گامی در مسیر باطل انجام نشود و انسان باید توجه کند که در نظام طبیعت، وضعیت طبیعت و ملکوتی خود را آلوده نسازد.

 

جوادی آملی با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی و اخلاقی اظهار داشت: در این فرصت کنارهم بودن و شرکت در اجتماعات خانوادگی، این سنتها می تواند در تلطیف فضای اجتماعی و پاکسازی اخلاقی نقش آفرین باشد.

 

او با ذکر این مطلب که حضرت آیت الله جوادی آملی همواره این توصیه ها را به جامعه و فرزندان خود داشته و سنت و سیره عملی ایشان نیز موید آن است، ادامه داد: آیت الله جوادی آملی همواره بر پرهیز از اتلاف وقت تاکید داشته و بر این باور است که تعطیلات فرصتی برای وقت سوزی و به کار بستن فرصت نشاط در مسیری غیرمفید نیست بلکه باید از این فرصتها در مسیر فراگیری و درس و بحث و ساختن جامعه بهره گرفت.

 

اشتغالات علمی حضرت آیت الله جوادی آملی

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در مورد برنامه های آیت الله جوادی آملی در ایام تعطیلات نوروز گفت: ایشان عمدتا کار تحقیق و تدوین کتب و رساله ها را عهده دار هستند و اکنون مشغول تدوین جلد ۵۲ و ۵۳ تفسیر تسنیم هستند. ایشان همچنین در حال تدوین مقدمه ای بر شرح نهج البلاغه می باشند و به طور کلی در فرصت تعطیلات، اشتغالات علمی دارند.

 

او با یادآوری تقارن میلاد امام علی(ع) و ایام البیض با نوروز ۹۸ گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی مقارن سالروز میلاد امام  علی(ع) در بنیاد بین المللی اسراء که محل اقامه نماز جماعت و دیدار با نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و اقشار مختلف مردم با ایشان است، برای جمعی از علاقمندان سخنرانی کرده و سپس جمعی از طلاب به دست ایشان ملبس به لباس روحانیت شدند.

 

جوادی آملی خواستار دعای مردم برای شفای عاجل این مرجع تقلید شیعیان و نشاط علمی و فرهنگی ایشان شد و ادامه داد: آیت الله جوادی آملی می فرماید:«اگر سن ما از ۸۰ گذشت و کار ما در حدّ سن ۳۰ سال است به دعای این مردم است» بنابراین مردم در دعاهای خود به این عالم بزرگ توجه داشته باشند و ما را از دعای خود محروم نکنند.

 

او با بیان اینکه درس این مرجع تقلید شیعیان از ۱۷ فروردین ماه آغاز می شود، گفت: درس خارج فقه و تفسیر ایشان به دلیل اجتماع زائران و مسافران در این ایام در مسجد اعظم قم، کار را برای درس و بحث سخت کرده و شایسته است مدیریت حوزه علمیه در این خصوص چاره اندیشی نماید.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات