دیدار کشیش مصری با‌ آیت الله العظمی جوادی آملی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء:‌ پدر دومادیوس الراهب،کشیش کلیسای ارتدکس قبطی کشور مصر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی باایشان دیدار و گفتگو کرد.  

555

آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: انسان دارای سه مقطع هست: یکی آغاز، یکی پایان، و یکی هم بین آغاز و پایان. اولی توحید است و آخری قیامت، و بین اول و آخر همان صراط و راه است یعنی دین! تمامی پیامبران الهی هم با هم برادرند، گفتارشان، رفتارشان، تعلیمشان و توصیه هاشان هم یکی است، هر چند درجات علمی و عملی شان متفاوت باشد. حضرت مسیح می گوید: «انی کلمة الله» و همچنین می گوید: «وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا». و کلام در توصیف خاتم الانبیاء این است که او رحمت برای عالمیان است: خداوند می فرماید: وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ.

ایشان اظهار داشتند: اسلام چه در مصر و چه ایران و چه غیر ایران، همه قائل به این هستند که رحمت مقدم بر غصب است، برای غضب هیچ رهبری و حکمی و امری و نهیی نیست بلکه امر و نهی و جاذبه و دافعه همه برای رحمت است «یا من سبقت رحمته غضبه» نه «زادت» یعنی رحمت مقدم بر غضب است نه اینکه رحمت بیشتر از غضب است.

معظم له بیان داشتند: اسلام  از داعش و امثال آن، بیزار است همچنانکه آنها از اسلام دور و بیزار هستند و لذا برای این نوع تفکرها در اسلام هیچ سهمی وجود ندارد، ایران تمام مسلمین از جمله مصر و غیر مصر را برادران خود می داند و  امیدواریم ما وقتی خدا را ملاقات می کنیم مانند عیسی مسیح بگوییم السلام علينا يوم ولدنا و يوم نموت و يوم نبعث حيا.

25 09 2023