09 11 2023 2024523 بطاقة تعريف:
image
گزارشی از چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر

هدف از تدوین کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است / اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با حضور علماء، طلاب، اساتید و همچنین مبلغین خارج از کشور برگزار گردید.

این نشست با سخنرانی جناب استاد محمد مهدی ایمانی پور؛ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جناب استاد حمید پارسانیا؛ استاد حوزه و دانشگاه و جناب استاد مرتضی جوادی آملی؛ ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و دبیر علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر جهانگیری سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم برگزار شد.


در ابتدای این جلسه دکتر جهانگیری با بیان اینکه امروز جهان تشنه معارف اسلامی است و به تعبیر حضرت استاد علامه جوادی آملی بشر هم نیازمند صراط است و هم سراج بیان داشت: الان تنها کتابی که در آکادمی های غرب به آن مراجعه می شود، کتاب شیعه در اسلام مرحوم علامه طباطبایی است، ولی هم اکنون باید پاسخ دهیم که چه مساله و مساحتی از شیعه را در آکادمی های شیعه شناسی دنیا معرفی می کند و آثار دیگر ادیان از شیعه چه تصویری به جامعه جهانی ارائه می کنند؟

 

 

 

هدف از تدوین کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است


حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد مهدی ایمانی پور؛ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، اقبال شناخت اسلام در جهان بیشتر شد و چون اقبال به سمت اسلام بیشتر شد، به تبع آن دشمنان نیز به اسلام هراسی و شیعه هراسی رو آوردند و سعی کردند تا با تحریف واقعیت اسلام و ترویج اسلام ساختگی جلو این اقبال را بگیرند و لذا ضرورت یک اثر ارزشمند که به معرفی اسلام شیعی بپردازد بیش از پیش احساس شد و در همین راستا، این پروژه با همفکری و همکاری دوستان شروع شد.

وی بیان داشت: هر چند در قم، حجم عظیم تولید علم در علوم انسانی و اسلامی را داریم، اما چون کمتر دسترسی به پرسش ها و شبهات روز دنیای معاصر، خصوصا شبهاتی که هم اکنون در مباحث خانواده و سبک زندگی مطرح است، طبیعتا پاسخ به این شبهات نیز به صورت کامل داده نشده و اگر روزی در غرب بحث تنها درباره انتخاب جنسیت افراد بود و مبارزه با همجنسگرایی را مخالف حقوق بشری می خواندند، الان بحث در انتخاب هویت انسان هست که این شخص خود باید انتخاب کند که میخواهد انسان بماند یا حیوان! این شبهات و این مسائل اگر خوب شناخته نشود و تبیین بحث نشود، طبیعتا پاسخ به این شبهات نیز مناسب و کامل نخواهد بود.

ایشان بیان داشت: همانطور که حضرت علامه آیت الله جوادی آملی بیان داشتند، تعبیر اسلام شیعی یعنی همان حقیقت اسلام و اسلام ناب است و معتقدیم اگر حقیقت اسلام گفته شود همان اسلام شیعی خواهد بود. اینکه حضرت علامه معرفی انسان را با مفهوم کرامت گره زده اند، خیلی از مسائل روز دنیا را حل می کند، زبان کرامت، زبانی است که می توان با جامعه جهانی حرف زد، اینکه بیان شود مثلا اسلام نه تنها تجاوز به حقوق دیگران که حتی اجازه سوء ظن به دیگری را نمی دهد، بالاتر از این آیا حقوق بشر می تواند تفسیری داشته باشد؟!

وی با بیان اینکه اسلام امروز در دنیای معاصر، دینی زنده است، اظهار داشت: اگر ما به معرفی ناب اسلام نپردازیم، دیگران این کار را خواهند کرد همچنانکه همین الان نیز معارضین و گروه های دیگر کتابهایی در این باره نگارش می کنند و لذا نباید از معرفی شیعه غفلت کنیم.

وی اظهار داشت: اینکه ما در تالیف این کتاب به سراغ علامه آیت الله جوادی آملی رفتیم به خاطر نورانیت و جامعیت حضرت استاد بود، و هدف ما از تدوین این کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است.

 

اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است و به هیچ چیزی آویخته نیست

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی دیگر سخنران این نشست، اظهار داشت: اصلی ترین مساله در اسلام که پس از رحلت پیامبر اتفاق افتاد این بود که روح و حقیقت اسلام به محاق رفت، روح اسلام در ولایت بود که معرفی تمام حقیقت قرآن را بر عهده داشت، ولی این اصل به محاق رفت و چهره اصیل اسلام تا کنون شناخته نشده است.

ایشان بیان داشت: ما نیازمند یک نهضت جدی و جامع علمی و فرهنگی هستیم و اگر نهضت ملی در جهت معرفی شیعه انجام نگیرد از کتاب خوب هم چندان کاری ساخته نیست ولی قدم اول در این زمینه زوال تفرق و اختلاف های درونی خصوصا در فضای حوزه است.

وی با بیان اینکه اسلام شیعی، حقیقت اسلام را در همه جلوه ها نشان می دهد، اظهار داشت: تشیع یک فرقه نیست، فرقه و تفرق در مکتب شیعه جایگاهی و راهی ندارد چرا که شیعه همان ثقلین است که همان کتاب و سنت معصومین علیهم السلام باشد و هر آنچه قرآن و عترت بیان می کنند همان اسلام ناب است و هر چه غیر این دو باشد از مکتب شیعی دور است.

وی بیان داشت: بین اسلام شیعی و یا همان اسلام ناب در تبیین آیات و روایات و سایر ابواب با دیگران فاصله زیادی وجود دارد، در صدر اسلام و پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام، به لحاظ حکومتی، پوسته اسلام را حفظ و روح آن را از اسلام گرفتند و به قول آیت الله جوادی آملی کسانی که کوتاه قد بودند، اسلام را چنان کوتاه کردند و به اندازه قد خودشان در آوردند و در واقع اسلامی منهای روح و حقیقت را ارائه دادند.

استاد مرتضی جوادی آملی بیان داشت: اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است و به هیچ چیزی آویخته نیست.

 

تفسیر آیت الله جوادی آملی قرائت انسان امروز و انسان متوجه به زمان و جامعه جهانی است


جناب استاد حمید پارسانیا؛ (استاد حوزه و دانشگاه) نیز در این نشست بیان داشت: کتاب علامه طباطبایی در معرفی شیعه، هنوز هم یک کتاب منحصری است چرا که به نیاز مخاطب که خاص است توجه شده است اما در عین حال امروز با گذشت پنجاه سال و تحولات صورت گرفته در جهان، نیازها فرق کرده است و نیاز به معرفی جدیدی از اسلام شیعی احساس می شود.
وی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی که میراث امام راحل هست، تشیع در کانون حرکت اسلامی می درخشد و به دلیل این فقدان عقبه تاریخی که نسبت به شناخت تشیع وجود دارد پرسش از اینکه «تشیع چیست» جدی تر شده است.

ایشان بیان داشت: کاری که علامه جوادی آملی کردند این بود که با استفاده از همه میراث معرفتی جهان اسلامی بر سر سفره قرآن نشستند و تفسیر ایشان قرائت انسان امروز و انسان متوجه به زمان و جامعه جهانی است، یعنی باید گفت تفسیر ایشان، زبان گرفتن از قرآن برای نیازهای روز بود و نکته دیگری که استاد می فرمودند این کار، کار فردی نبود حوزه علمیه قم جمع شده بود، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در درس تفسیر شرکت می کردند و سوال و پرسش می کردند و لذا ورود به بحث دست ما بود اما خروج از آن دست ما نبود.

ایشان با بیان اینکه وقتی از اسلام و تشیع پرسش می شود، یعنی از قرآن و نهج البلاغه سوال می شود،  بیان داشت: بهترین منبع برای این کتاب معرفی اسلام شیعی، همان تفسیر و دروس نهج البلاغه حضرت استاد و دیگر مباحث ایشان است که این مجموعه آثار با انسجامی که پیدا کرده و تلاشی که برای تدوین آنها شده است، بسیار می تواند مثمر ثمر باشد و لذا استفاده از این شخصیت و این آثار رویکرد مناسبی است که سازمان ارتباطات اسلامی داشته و فرصتی برای محققین اسراء و حوزه قم هست که به پاسخ به مسائل روز جهانی بپردازند که نیاز جامعه بشری است.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات