07 02 2024 2321444 بطاقة تعريف:
image
جلسه هم اندیشی برگزار گردید

بررسی قابلیت های علمی و فناورانه نسخه جدید نرم افزار جامع التفاسیر/ تاکید بر راه اندازی نرم افزاری جامع با موضوع نهج البلاغه

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه هم اندیشی اساتید، محققان و دانش پژوهان با موضوع «بررسی قابلیت های علمی و فناورانه نسخه جدید نرم افزار جامع التفاسیر» روز سه شنبه 17 بهمن ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء  و حجت الاسلام و المسلمین...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه هم اندیشی اساتید، محققان و دانش پژوهان با موضوع «بررسی قابلیت های علمی و فناورانه نسخه جدید نرم افزار جامع التفاسیر» روز سه شنبه 17 بهمن ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء  و حجت الاسلام و المسلمین بهرامی رییس مرکز تحقیقاتی کامپیوتری علوم اسلامی نور و محققین و پژوهشگران در محل سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

​​​​​​​​​​​​​​در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه محققین بی نیاز از نرم افزارهای موسسه علوم کامپیوتری نور نیستند، بیان داشت: طلاب و محققین باید از ظرفیت فراوان این نرم افزارها برای توسعه فرهنگ استفاده نمود.

وی اظهار داشت: تفسیر قرآن کریم، شمع معرفت جهان اسلام است و لذا این نرم افزار جامع التفاسیر و اهتمام موسسه کامپیوتری نور برای ارتقاء این نرم افزارها را ارج می نهیم و امیدواریم تا جهان اسلام، حوزویان و خصوصا قرآن پژوهان بتوانند از این نرم افزارها در رشد و توسعه و بالندگی معارف و حقایق قرآنی بیش از گذشته بهره ببرند.

استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: در کنار نگاه ویژه ای که موسسه نور با ارائه این نرم افزار به تفسیر قرآن کریم داشته لازم است تا یک نگاه ویژه به کتاب نهج البلاغه نیز داشته باشند؛ اهتمام آیت الله جوادی آملی به کتاب نهج البلاغه که آن را تالی تلو قرآن کریم می داند ما را بر آن می دارد تا بستر مناسبی برای محققین و پژوهشگران برای دسترسی به این نوع منبع عظیم نیز داشته باشیم و با معرفی این اثر به جامعه اسلامی، معارف آن را به عرصه فرهنگ دینی و قرآنی بیاوریم تا جامعه بشری این معارف را بهتر بیابد.


​​​​​​​حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رییس مرکز تحقیقاتی کامپیوتری علوم اسلامی نور در ادامه گزارشی از موسسه و برنامه های آن را ارائه داد و بیان داشت: از همان ابتدا، این موسسه محور برنامه های خود را معرفی حقایق قرآن قرار داده بود و لذا در سال 72 اولین اثر قرآنی را با نام نورالهدی بر روی دیسکت در اختیار محققین و حوزویان قرار داد و پس از ارتقاء در سالهای متمادی الان می توانیم بگوییم که نرم افزار جامع التفاسیر نور یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای در میان محققین و طلاب علوم دینی است.

وی گفت: این نرم افزار در جشنواره های مختلف بین المللی و ملی، همچون جشنواره خوارزمی و خادم القرآن شایسته تقدیر شده و اینکه بیش از 450 هزار بار نیز نصب شده است گویای این است که در میان محققین نیز جایگاه ویژه ای دارد. 

رییس مرکز تحقیقاتی کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: امروز خوشحالیم که از نسخه جدید جامع التفاسیر نور برای اولین بار در موسسه اسراء رونمایی می شود و امیدواریم در این جلسه با هم اندیشی شما محققین و اساتید، چنانچه نقطه نظری داشتید ارائه نمایید و ما را در ارائه بهتر این برنامه یاری نمایید.


​​​​​​​در ادامه جلسه تیم علمی و فناوری موسسه کامپیوتری نور حجت الاسلام آسمانی، حجت الاسلام توحیدی و مهندس عبدالهی به معرفی قابلیت های این نرم افزار پرداختند.

تغییر روابط کاربری نسبت به نسخه قبلی، اضافه نمودن حدود 400 عنوان کتاب نسبت به نسخه قبلی که هم اکنون به 838 عنوان در 3400 جلد کتاب رسیده است که اینها شامل تفسیر فارسی و عربی و همچنین تفسیر انگلیسی و فرهنگ نامه های معتبر قرآنی می باشد، ترجمه های غیرفارسی حدود 60 عنوان به زبان های رایج دنیا، ترجمه برگرفته حدود 57 عنوان کتاب(که خود مرکز ترجمه ها را از کتاب تفسیری جدا و به صورت جداگانه آورده است)، جستجوی پیشرفته با 17 مولفه که هر کدام از این مولفه ها می تواند در دیگر مولفه ها نیز تاثیر بگذارد،دسترسی به آیات مرتبط که در این بخش هر آیه ای در کلمات و ریشه هم مشابهت داشته باشد، قابل دسترس است؛  دسترسی به واژگان قرآنی، تلفیق واژگان با معجم لغت، لینک به منابع حدیثی و دسترسی به درخت حدیثی که در این قسمت ماشین جستجو می تواند احادیث مشابه را نیز به ما ارائه نماید از جمله امکانات نسخه جدید نرم افزار علوم کامپیوتری نور می باشد.

 

​​​​​​​لازم به ذکر است در حاشیه این نشست حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. طرفین در این گفتگو بر تعامل هر چه بیشتر بین دو مرکز تاکید نمودند. (گزارش تصویری دیدار)

گزارش تصویری جلسه هم اندیشی بررسی قابلیت های علمی و فناورانه نسخه جدید نرم افزار جامع التفاسیر


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات