27 11 2024 5070394 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق تاکید داشتند:

وحی، سرچشمه علم حقیقی / نقش پیوند با اهل‌بیت در دستیابی به دانش الهی

پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

 در این جلسه، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به ادامه شرح حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه پرداختند.

معظم له در این جلسه به موضوع اهمیت وحی در تعلیم و تکامل بشری اشاره کرده و بیان داشتند: علومی وجود دارد که بشر هرگز نمی‌تواند از طریق تجربیات و مکاتب بشری به آن‌ها دست یابد و این علوم جز از راه وحی و تعالیم الهی مقدور و قابل دستیابی نیست.

ایشان بیان داشتند: علم اولی که انسان می‌تواند از طریق درس و مطالعه در حوزه یا دانشگاه به دست بیاورد، همان «علم الدراسه» است که نیازمند تلاش و کوشش انسانی است، اما علم دومی که از آن به عنوان «علم الوراثه» یاد می‌شود، علمی است که از طریق پیوند خاص با معصومین (علیهم‌السلام) به انسان می‌رسد، این علم، نتیجه ارتباط خاصی است که فرد با معصومین و اولیای الهی برقرار می‌کند، کسی  که با معصومین و امام عصر خود ارتباط معنوی برقرار کند، از این علم بهره‌مند خواهد شد.

​​​​​​​ایشان با بیان اینکه شرط اصلی دستیابی به علم الوراثه، محبت و پیوند معنوی با اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است، اظهار داشتند: در علم الدراسه، مطالعه و تلاش شرط است، اما در علم الوراثه، محبت و ارتباط شرط اساسی است. فرد باید با امام زمان خود و قرآن کریم رابطه‌ای عمیق و معنوی برقرار کند تا بتواند از این علم بهره‌مند شود.

معظم له با استناد به نهج‌البلاغه، نقش ائمه اطهار را در انتقال علم الهی تشریح کرده و بیان داشتند: این علمی که بشر نمی تواند از راه های عادی یاد بگیرد، که به آن علم الوراثه می گویند، تنها از طریق ائمه اطهار می تواند، و این علوم یک «عالم ربانی» می خواهد که با منبع وحی در ارتباط باشد و نه معلم عادی، و تا کسی شدیدالربط به رب نباشد، ربانی نخواهد بود، وجود مبارک حضرت امیرالمؤمنین  خود را به‌عنوان«ربانی امت» معرفی می‌کنند، وقتی کسی عالم ربانی شد هر دو قسم علم الدراسه و علم الوراثه را می توان از او فرا گرفت.

ایشان در تشریح علم الدراسه و علم الوراثه بیان داشتند: علم الدراسه مانند باغی است که با استخر و آبیاری دستی اداره می‌شود. باغبان برای تأمین آب باید تلاش کند و از بیرون، آب تهیه نماید. اما علم الوراثه شبیه باغی است که در دل خود چشمه‌ای جوشان دارد. این چشمه، بدون نیاز به منابع بیرونی، همواره در حال تأمین آب است و باغ را زنده نگه می‌دارد. بنابراین، کسی که به علم الوراثه دست یافته، از درون خود، علم و معرفت می‌جوشد و نیازی به بیرون ندارد.

آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: حضرت امیر سلام الله علیه علما را تقسیم کرده فرمود به اینکه شما اگر از این علم وراث سهمی داشته باشید که معارف از درون شما بجوشد خیلی چیزها برای شما حل می شود، انبیاء و اولیای الهی آمده اند تا بگویند با ید هر کدام از شما ار درونتان چشمه ای بجوشد

معظم له با تأکید بر اینکه هیچ انسانی نمی‌تواند بهانه‌ای برای غفلت از خداوند بیاورد، اظهار داشتند: هیچ‌کس در هیچ زمان و مکانی نمی‌تواند ادعا کند که از حقیقت توحید غافل بوده است، هیچ کس معذور نیست، در درون همه صدای الهیت هست، خداشناسی در اعماق وجود هر فردی جای دارد، انبیا و رهبران الهی، مأموریتی انقلاب‌گونه داشته‌اند؛ طبق بيان نوراني امير مؤمنان(سلام الله عليه) «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ» «ثوره»؛ يعني انقلاب، يعني شيار دفينه‌های درونی انسان به وسيله وحی است. انبیاء آمده اند تا با زدودن غبارهای جهل، انسان‌ها را به مسیر حق بازگردانند.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات