20 01 2017 308932 شناسه:
image

آتش نشانان روحیه ایثار و گذشت را از حسین بن علی(ع) آموخته اند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه بالاترين و برجسته‌ترين چهره انسانيّت آن است که كسي در آتش برود تا نگذارد ديگري بسوزد، بیان داشتند: اگر جايي آتش روشن شده است، كسي اين آتش را خاموش كرد، آتشنشان بود و نگذاشت شعله آتش به حريم ديگري سرايت كند، اين اهل بهشت است...

 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت جان باختن عده ای از آتش نشانان فداکار در سانحه ناگوار آتش سوزی و فروریختگی ساختمان پلاسکوی تهران، ضمن آرزوی غفران الهی برای آن عزیزان از دست رفته، فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص اجر و منزلت ایثارگران و امدادگران به ویژه آتش نشانان عزیز را از نظر می گذرانیم.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تشریح مفهوم ایثار از منظر فرهنگ دینی اظهار داشتند:

مسئله ايثار آن است که کسی در عين حال كه خود نيازمند است، خود محتاج به آن شيء و متاع است، ديگري را بر خود مقدّم بدارد؛ اگر كسي تشنه است، آب کافی هم نیست، اما تشنگی خود را تحمل می کند و آب را به ديگري می دهد كه او هم تشنه است، اين ايثار است كه بالاتر از تعاون است. قرآن كريم در عين حال كه ما را به تعاون دعوت كرده است، ما را به ايثارهم فرا می خواند.

ایشان خاطرنشان کردند:

قرآن و عترت به ما، هم درس شهادت و جهاد و هجرت مي‌دهد هم درس ايثار. در رواياتي كه معصومین علیهم السلام ايثارگران را مي‌ستايند مي‌فرمايند: « من ردّ عن قوم من المسلمين عادية ماء أو نار وجبت له الجنّة»[1] اگر كسي جلوي طغيان آب را بگيرد، نگذارد آب يا سيل يا آب دريا به حيات يا مال يا حيثيت كسي آسيب برساند، او اهل بهشت است، اگر جايي آتش روشن شده است كسي اين آتش را خاموش كرد، آتشنشان بود و نگذاشت شعله آتش به حريم ديگري سرايت كند، اين اهل بهشت است؛ جواني كه در دريا نگذارد كسي غرق بشود و خودش را به كام دريا بسپارد اين، اهل ايثار است؛ اين روحيه را كربلا پروراند، اين فكر را سيّدالشهداء ترويج كرد، اين گذشت را حسين‌بن‌علي (علیه السلام) به ما آموخت.

آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: بالاترين و برجسته‌ترين چهره انسانيّت آن است كه كسي خودش غرق بشود تا ديگري را از غرق شدن نجات بدهد، كسي در آتش برود تا نگذارد ديگري بسوزد، اينها اثر كربلاست، اينها اثر نهضت سيّدالشهداست، اينها اثر گراميداشت خاندان عصمت و طهارت است كه قرآن ناطق‌اند؛ درست است خدا در قرآن در سوره حشر فرمود ايثار، مقدس است و انصار كه اهل ايثارند محبوبان الهي‌اند، اما اهل بيت كه قرآن ناطق‌اند، اينها را معنا كردند اولاً و عملاً پياده كردند ثانياً، به اصحابشان رهنمود دادند ثالثاً، راهيان راه آنها گاهي در دريا پيدا مي‌شوند، گاهي در آتشنشاني پيدا مي‌شوند، گاهي در بذل كليه به يك بيمار پيدا مي‌شوند، گاهي هم در فرايندهاي ديگر جلوه مي‌كنند، كه سلام خدا بر اينها، رحمت خدا بر خاندان اينها، بركات دنيايي و اخروي الهي نصيب دودمان ايثارگران!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: * ـ پیام معظم له به خانواده ایثارگران مازنداران سال 1393

**ـ دیدار با تولیت آستان مقدس مسجد جمکران سال1392

پاورقی: ــــــــــــــــــ

  1. وسائل الشيعة ، جلد 15،ص 142 (باب استحباب رد عادية الماء والنار عن المسلمين عيناً)