09 10 2016 298359 شناسه:
image

اعراض از دنيا يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي حيات طيبه است

پايگاه اطلاع رساني اسراء: مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) در دهه اول محرم با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در حسينيه هدايت طايفه آملی های شهرستان آمل برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اسراء: مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) در دهه اول محرم با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در حسينيه هدايت طايفه آملی های شهرستان آمل برگزار می گردد.
حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در چهارمین جلسه از اين سلسله جلسات که به موضوع  «حيات طيبه در مکتب امام حسين(ع) و انديشه نو براي زندگي» اختصاص دارد، با اشاره به بیانات حضرت رسول(ص) در خصوص امام حسین علیه السلام، اظهار داشت:
بياناتي که رسول مکرّم اسلام در شأن سالار شهيدان حسين بن علي(ع) بيان فرمودند فراوان است و اين بيانات هر يک جايگاه و موقعيت ويژه‌اي دارد؛ اما رساترين و کامل‌ترين بياني که رسول الله(صلوات الله و سلامه عليه) در شأن سالار شهيدان حسين بن علي(ع) فرمود اين است که «حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»؛ اين بيان که در نهايت ايجاز و اختصار و کوتاهي است، به لحاظ معنايي بسيار والا و ارزشمند است؛ هيچ بياني به اين ميزان نمي‌تواند جايگاه و موقعيت آسماني و ملکوتي سالار شهيدان حسين بن علي(عليهما السلام) را تبيين نمايد.
وی ادامه داد:
اينکه رسول گرامي اسلام حسين بن علي(ع) را از خود مي‌داند و مي‌فرمايد: «حُسَيْنٌ مِنِّي»، معنايش تا حدودي روشن است؛ يعني آن جايگاه و بارگاه نبوّت، رسالت و ولايت رسول گرامي اسلام اقتضائات ويژه و خاصي دارد که سالار شهيدان از آن جايگاه و بارگاه برخوردار است. اما به جنبه و بُعد دوم اين سخن یعنی «وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»؛ ، آن توجه و معرفتی که لازم است حاصل نشده و کمتر از آن بُعد سخن گفته شده است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی خاطرنشان کرد:

راجع به سلمان فرمود: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَيْت‏»، اما نفرمود: «و أنا من سلمان»! مانند همان سخني که رسول الله راجع به علي بن ابيطالب(عليه السلام) فرمود: «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ مَعَهُ حَيْثُمَا دَار»؛ رسول گرامي اسلامي اين سخن را راجع به عمار ياسر هم فرمود، فرمود که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ»؛ اما نفرمود: «الحق مع عمار»! وقتي حضرت فرمود: «أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»؛ يعني هر آنچه را که از اين وجود مقدس جاري است از صدق و عدل و رسالت و ولايت الهي سخن مي‌گويد ولاغير. اين مردمان نابکار و نادرست اين کلام الهي و فوق درک بشري را از زبان مطهّر رسول الله شنيدند، اما چنين فاجعه‌اي را آفريدند.
وی در فراز دیگری از سخنان خود در پاسخ به شبه ای درباره عزاداری سید و سالار شهیدان گفت:
امروزه بعضي‌ها فکر مي‌کنند که حسين(عليه السلام) و نهضتش به زمان و مکاني خاص متعلق است، در حالی که نمی دانند نهضت حسين(ع) يک جسمي دارد و يک روحي؛ جسم اين نهضت مال حدود 1400 سال قبل است اما روح اين نهضت هرگز نمي‌ميرد. مي‌گويند چرا بايد برای يک انساني که قريب 1400 سال قبل بود گريست و مجلس گرفت؟! این افراد غافل‌اند از اينکه اين نهضت يک جسمي دارد و يک روحي، اينکه علي بن ابيطالب(عليه السلام) مي‌فرمايد: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ»، نه يعني انساني که احياناً چند کلاس درس خوانده‌اند در حوزه يا دانشگاه! بلکه مراد آن است آنکه روح دارد و روحش الهي است و آن قدر اين روح بزرگ و عظيم است و والاست که رسول الله خود را از او مي‌داند و او را از خود مي‌داند. اين انسان هرگز نمي‌ميرد، اين انسان هرگز از بين نمي‌رود، مگر انديشه مي‌ميرد؟ مگر اخلاق مي‌ميرد؟ مگر عدالت خواهي، آزادي و حرّيت، انسانيت اينها فراتر از ماده و زمان و زمين هستند، اينها آسماني و زميني نيستند، اينها از عالم غيب آمده‌اند. انديشه‌اي که عدالت را، حقانيت را و صدق را مي‌خواهد بگستراند ولو به جانفشاني و خون ريختن و به اسارت رفتن آن خاندان عصمت و طهارت، ديگر زمان و زمين ندارد.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ادامه به ویژگی های حیات طیبه در فرهنگ دین پرداخت و ابراز داشت:
حيات طيبه نجات بخش و سعادت آفرين است، اما این حيات طيبه چه ويژگي‌هايي دارد؟ ويژگي‌هاي حيات طيبه و امتيازات اين حيات است که مي‌تواند زمينه رشد و سعادت ما را فراهم آورد، خداي عالم در قرآن مي‌فرمايد آن دسته از انسان‌هايي که به دعوت خدا پاسخ مثبت دادند و به درستي آن را اجابت کردند، خداي عالم نيکي، خير و حُسن را براي آنها انتخاب کرده است. آن کساني که به وعده خدا، به دعوت خدا پاسخ مثبت دادند، خداي عالم با همه وجود خير و زندگي شايسته را براي آنها فراهم مي‌سازد.
وی افزود:
 اعراض از دنيا يکي از بهترين و مهم‌ترين ويژگي‌هاي حيات طيبه است. حیات طيبه يعني حیات پاک و پاکيزه. این حیات از هر آنچه که رنگ تعلق به دنيا بگيرد و  از هر آنچه که جلوه دنيايي داشته باشد پاک است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در خصوص رسالت امروز شیعیان در معرفی حقایق محرم بیان داشت:
ما بايد از کرسي محرّم و از منبر عاشورا حقانيت، عدالت و صدق را به جهانيان بشناسانيم و معرّفي کنيم، جهان تشنه عدالت است، جهان تشنه حق است، اما نمي‌داند که حق کجاست؟ ما نباید در این مسیر اشتباه کنيم، و یا تندروي نکنيم، لازم است که ما افراط در گفتار و در بيان نداشته باشيم، بر عدل و حقانيت و صداقت استوار بمانيم و اين راه عزيز و والاي سالار شهيدان حسين بن علي(ع) را در جهت ارتقاء و شکوفايي حق و عدل در اين روزگار ارائه کنيم.
وی در تبیین حیات طیبه از منظر نهضت اباعبدالله(ع) اذعان داشت:
شما اگر بخواهيد نهضت ابي عبدالله را به لحاظ حيات و زندگي مورد بررسي و تحقيق قرار دهيد مي‌بينيد که يک دسته به حيات دنيا غرّه شدند و عشق و علاقه به حيات دنيا آنها را اين گونه سرمست کرد و عده هم به دلیل جهالت به این جنایت بزرگ دست زدند. عده‌اي مثل يزيد و عبيدالله و عمرسعد به دنبال مقام، به دنبال مُلک ري، به دنبال گندم ري بودند! يک عده بدبخت هم که هميشه متأسفانه اینگونه افراد وجود دارند، پياده‌نظام آنها بودند و براي کشتن ابي عبدالله جاهلانه حرکت کردند لذا از این روست که رسول الله(ص) فرمود انسان بايد از اين دو مستي، از اين دو حجاب، از اين دو غفلت درآيد: «سکرة الجهل و سکرة حبّ».