13 10 2016 298135 شناسه:
image

با شناخت مکتب ابي عبدالله(ع) با نظم‌های دروغين جهاني مبارزه کنيم

پايگاه اطلاع رساني اسراء: مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) در دهه اول محرم با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در حسينيه هدايت طايفه آملی های شهرستان آمل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اسراء: مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) در دهه اول محرم با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در حسينيه هدايت طايفه آملی های شهرستان آمل برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در ششمین جلسه از اين سلسله جلسات که به موضوع  «حيات طيبه در مکتب امام حسين(ع)؛ انديشه ای نو براي زندگي» اختصاص دارد، با اشاره به بیانات حضرت رسول(ص) در خصوص امام حسین علیه السلام، اظهار داشت:

بايد اين سخن و بيان نوراني را که فرمود: «حسين(عليه السلام) چراغ هدايت و کشتي نجات است» را تحليل کنيم و ابعاد اين سخن نوراني را بيابيم که چرا حضرت در شأن و حق فرزندش حسين بن علي اين گونه سخن گفته است.

وی ادامه داد:

اسلام حقايق، معارف و جلوه‌هاي برتري دارد که فهم و شناخت آن مقدور هر انساني نيست، چراکه مراحل بالايی از درک و معرفت را نياز دارد، گرچه بسياري از جلوه‌هاي دين تبيين شده است، اما دين فقط اين جلوه ظاهري نيست که ما با آن سر و کار داريم، حقيقت دين را «يوم الدين» بايد بشناسيم؛ در روز جزا حقيقت دين مشخص مي‌شود، چرا که ظرف محدود دنيا تحمّل اين حقايق و معارف بلند را ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت:

دين داراي سه بُعد است. احکامي دارد که ناظر به عالَم طبيعت دنياست، اخلاقي دارد که متوجه به عالَم نفس و خُلقيات انساني است و معارف و حِکَمي دارد که ناظر به عالَم عقل و روح انسان است. در نتيجه همان گونه که  انسان داراي سه بُعد وجودي است، دين هم داراي سه بُعد است. اگر ما در عرصه طبيعت و اعمال و احکام زندگي مي‌کنيم، فقط با شريعت و فقه روبهرو هستيم، اگر پا فراتر نهاديم و به عرصه اخلاق و نفسانيات گام نهاديم و زندگي و حياتي اخلاقي نفساني داشتيم، در مرحله دوم با طريقت آشناييم و اگر اهل معنا شديم اهل حقيقت شديم، روحمان را، عقلمان را، آن بنيان‌هاي اصيل وجودي دين خود را توجه کرديم، آنجا اهل حقيقت مي‌شويم.

وی تاکید داشت:

جامع انسان‌ها آن انساني است که هم اهل احکام و اعمال و فقه است و قانون و حقوق، هم اهل نفسانيات است و اخلاق است و فضايل انساني و نزاهت از رذايل اخلاقي و هم اهل حقيقت است که جان، روح و آن بخش اساسي و اصيل هستي‌اش را مي‌پروراند. عده‌اي با شريعت‌اند، عده‌اي با طريقت‌اند، عده‌اي با حقيقت و انسان کاملِ جامعِ به همه اين جلوه‌ها، هم اهل شريعت است، هم اهل طريقت است و هم اهل حقيقت و حسين بن علي مصباح هدايت است براي اين انسان‌ها. عارفان را حسين بن علي مقتداست، حکيمان را، اهل حقيقت و حکمت و عرفان را ابي عبدالله مقتدا و مهتداست و آنهايي که اهل طريقت‌اند اهل اخلاق‌اند اهل فضايل نفساني‌اند، اهل زدودن رذايل اخلاقي از صحنه نفس هستند، اينها با چهره طريقت در دين آشنا هستند و حسين بن علي مصباح هدايت براي آنهاست و آنهايي هم که در صحنه جهاد اصغر تلاش مي‌کنند به زندگي طبيعي و مادي مشغول‌اند؛ اما براساس ضوابط براساس منطق زيست و معيارهاي حقوقي و فقهي زندگي مي‌کنند اينها از حيات طيبه برخوردار خواهند شد.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد:

اگر رسول الله فرمود: حسين بن علي مصباح هدايت است؛ يعني آميختگي علم و عمل، آميختگي اخلاق و عمل، شيريني و حلاوت مکتب سالار شهيدان حسين بن علي(عليهما السلام) در اين است که آن معارف بلند، آن اخلاق کريمانه را در عرصه عمل به شيرين‌ترين و لذت‌بخش‌ترين وضعيتي درآورده و عرضه کرده است. ما بايد از بساط زندگي ابي عبدالله و مکتبش اينها را هم بياموزيم. شعار نظم را، ملاکات اخلاقي را، توجه به فضايل را همه و همه در اين مکتب ارزشمند سالار شهيدان حسين بن علي نهفته است. حسين بن علي مصباح هدايت است، زيرا در مقام عمل براي همه اينها، براي عارفان، براي حکيمان، براي متخلّقان، براي اهل شريعت و طريقت و حقيقت ابي عبدالله(عليه السلام) نمونه است اسوه و الگوست.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي با تاکيد بر شناخت و مبارزه با سيستم های طاغوتی حاکم بر جهان امروز خاطرنشان کرد:

حرّيت و آزادگي امروز اين است که سيستم‌هاي منحرف و طاغوتي که در حال دیکته کردن نظم های خودساخته بر ما هستند  را بشناسيم و جامعه خود را نجات بدهيم. ما به دنبال آزادي، دنبال حرّيت هستيم؛ باید آن سيستم‌هاي حاکم بر جهان امروز را بايد بشناسيم. نظم نويني که استکبار براي جامعه جهاني دارد طرّاحي مي‌کند آن را بايد بشناسيم و با مکتب ابي عبدالله با اين سيستم‌ها و نظم‌هاي دروغين جهاني مبارزه کنيم. اين نهضت براي آزادي است، آزادي از چه؟ آزادي از لغزش‌ها، از انحراف و از تباهي‌ها. بايد اينها را بشناسيم به اينها توجه کنيم. مسير حيات طيبه را بايد از اين راه‌ها دنبال کرد. اين حيات، اين زندگي مشوب و آلوده، سازگار با اين فرهنگ ما نيست، قطعاً جريان مکتب ابي عبدالله(عليه السلام) با اين گونه زيست و حيات هيچ انس و آشنايي ندارد.