11 05 2016 305658 شناسه:
image

جامعه متعالی، جامعه است که حقوق افراد در آن شناخته شود

پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء: حجت الاسلام و المسلمين دكتر مرتضي جوادي آملي در سخنراني خود به مناسبت اعياد شعبانيه كه در مسجد علي‌بن‌الحسين امام سجاد(عليه السلام) در تهران ايراد کرد، به رهاوردهاي دين اسلام در خصوص هدايت جامعه بشري پرداخت.


به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني اسراء حجت الاسلام و المسلمين دكتر مرتضي جوادي آملي رياست بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء در سخنراني خود به مناسبت اعياد شعبانيه كه در مسجد علي‌بن‌الحسين امام سجاد(عليه السلام) در تهران ايراد کرد، با اشاره به رهاوردهاي دين اسلام در خصوص هدايت جامعه بشري بيان داشت:

وقتي از پيامبر گرامي اسلام سؤال مي‌كردند قضيه اين هلال ماه چيست؟ چرا ماه اين‌گونه است اول ماه هلال است, وسط ماه بدر است و در پايان اين ماه به محاق مي‌رود و روشني و فروغي ندارد، خداي عالم در جواب به پيغمبر فرمود گرچه نظام كيهاني, نظام شگفت و عجيبي است، اما ما اين اهلّه را براي انسان‌ها اين‌گونه قرار داديم  تا اینکه بوسيله ماه موقعيت زماني خودشان را مشخص كنند و برنامه‌هايشان را بر اساس اين ماه تنظيم كنند.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با اشاره به فلسفه ماه رجب و شعبان و رمضان اذعان داشت:
خدا انسان را براي عشق، محبّت و براي وصال با خود آفريده و ماه شعبان, ماه رجب, ماه رمضان چنين فلسفه‌اي دارد. ماه شعبان كه ماه معظّم رسول گرامي اسلام نیز شناخته مي‌شود، ماه احياي سنّت‌هاي نبوي است. انسان تا قبل از رسالت رسول گرامي اسلام در يك جاهليّتي به سر مي‌برد ولی رهاورد وحی نبوی، علم, اخلاق, ادب, انسانيّت, فضايل نفساني, عبادت در پيشگاه پروردگار عالم است كه پروردگار عالم براي هدايت بشر و كمال و سعادت او آورده است.

دکتر مرتضی جوادی آملی در ادامه به جايگاه رفيع قمر بني‌هاشم و ولايتمداري ايشان اشاره كرده و بيان داشت:
چرا قمر بني‌هاشم از جايگاه شهادت به مقامي مي‌رسد كه تا روز قيامت همه شهدا به مقامش غبطه مي‌خورند؟! اين چه جايگاهي است؟! چون ملكوت شهادت را معرفت, آگاهي و شناخت مي‌سازد شهيد, شهيد است زيرا می داند و آگاه است که در چه راهي دارد حركت مي‌كند و براي چه هدفي دارد قيام مي‌كند و چگونه در راه خدايش به شهادت مي‌رسد. همين عباس‌بن‌علي که ابي‌عبدالله به او مي‌فرمايد: «بنفسي أنت» با تمام این فضایل و مقام، اگر بدون اذن مولايش امام حسين(عليه السلام) به ميدان برود و جان عزيزش را در راه خدا بدهد شهيد نيست! اینکه ابوالفضل العباس می گوید آيا اجازه مي‌دهيد كه به ميدان بروم؟ اين معرفت و شناخت, اين عقلانيت ديني مي‌تواند روحي و ملكوتي براي انسان ايجاد كند كه شهادت انسان رنگ الهي پيدا كند ملكوتي بيابد و آن ملكوت به حدّي عظيم و والا بشود كه احدي نمي‌تواند به آن درجه برسد.

رياست محترم بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء در فراز دیگری از سخنان خود با تأكيد بر شناخت هر چه بیشتر صحيفه سجاديه و رسالةالحقوق امام سجاد(عليه السلام) و نقش آن در اصلاح جامعه اسلامي بيان داشت:
مهمترین میراثی که از امام سجاد(عليه السلام) به ما رسيده، صحيفه سجاديه و رسالةالحقوق آن حضرت است. امروز جامعه ای مدرن، پیشرفته و متعالی است که حقوق افراد در آن شناخته شده و بر اساس حقوق زندگي كند ونازل‌ترين جامعه, جامعه‌اي است كه بر اساس تكليف بخواهد عمل كند. جامعه‌اي كه تكليف را, سقف معرفت خود بداند نه سطح و مرحله نازله وظيفه خود، يك جامعه متعالي و پيشرفته نيست.

ايشان در ادامه بیان داشت:
خداوند در قرآن کریم می فرماید ﴿وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً﴾ امت وسط, امتي است كه نه تنها تكليف‌مدار است بلكه حقوق‌مدار است, اخلاق‌مدار است, خدامدار است.

وی ادامه داد: رسالةالحقوق امام سجاد(عليه السلام) که 1400 سال قبل نوشته شده و سند شرف و عزت امت اسلام و مکتب شیعه هست، فقط به درد اين نمي‌خورد كه ما در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها تدريس كنيم و كتاب بنويسيم،  بلکه باید بررسی کنیم که جامعه ما چقدر از حقوق امام سجاد برخوردار است و تكاليف خود را در مقابل اين حقوق بشناسيم، چقدر از این حقوق برخورداریم؟ ما جامعه حقوقي مي‌خواهيم نه دانش حقوقي, جامعه‌اي كه به وظايف خود آشنا باشد و حقّ خودش را در مقابل ديگران بداند، تخطّي نكند و تجاوز نكند. ما بايد در جامعه تك تك اين حقوقي كه مولايمان به عنوان رسالةالحقوق فرمودند در جامعه پياده كنيم آن وقت مي‌شويم جامعه حق‌مدار.