22 04 2016 307220 شناسه:
image

حضرت امیر به تنهایی سقیفه را به غدیر بازگرداند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که مقارن با میلاد حضرت امیر علیه السلام برگزار شد اظهار داشتند: وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) آمده تنهايي قيام كند تا سقيفه را به غدير برگرداند. این کوشش حضرت يك وجه فقهی و عبادي دارد و يك وجه سياسي، که حضرت خود...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با میلاد وجود مبارك امير مؤمنان عليه السلام، درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به روال پنجشنبه هر هفته، در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه درس اخلاق با تبریک میلاد وجود مبارك امير مؤمنان عليه السلام، اظهار داشتند:

ميلاد سيد اوصيا و اولياي عالم وجود مبارك امير مؤمنان عليه و علی آله آلاف التحيّة و الثناء را به پيشگاه ذخيره عالم بقية الله ارواح من سواه فداه و عموم علاقه‌مندان قرآن و عترت تهنيت عرض مي‌كنيم و از ذات اقدس الهي مسئلت مي‌كنيم توفيقات پربركت ماه رجب و ايام بيض و اعتكاف را به همگان مرحمت كند و توفيق ادراك معارف علوي را نصيب همه بفرمايد!

ایشان در ادامه به ذکر فضایل وجود مبارك امير مؤمنان علیه السلام پرداختند و اظهار داشتند:

وجود مبارك امير مؤمنان كه وليد كعبه است كارهاي بي‌سابقه‌اي كرده است كه از غير او ساخته نبود و نيست؛ تنها نهج‌البلاغه و كلمات نوراني آن حضرت نيست كه فوق كلام المخلوق و دون كلام الخالق است، كارهاي آن حضرت هم اين‌چنين بود. وجود مبارك امير مؤمنان(سلام الله عليه) در شرايطي خلافت را پذيرفت كه كاملاً حق به صورت باطل و صدق به صورت كذب و خير به صورت شرّ و بالأخره حُسن به صورت قبح در آمده بود، تبديل غدير به سقيفه كار آساني نبود، آن كار را همه منحرفان به اتفاق انجام دادند اما وجود مبارك امير مؤمنان پس از رسیدن به خلافت به تنهايي مي‌خواهد سقيفه را به غدير تبديل كند، اين كار، كار آساني نيست.

معظم له با اشاره به بیان نورانی حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه بیان داشتند:

اينها يك نفر يا دو نفر نبودند که به اهل بيت علیهم السلام ظلم كردند بلکه يك اجماعي تشكيل دادند براي اينكه فاطمه(سلام الله عليها) را خانه‌نشين كنند، كلّ جامعه مدينه آن روز به استثنای چند نفر عليه اهل بيت قيام كردند، در چنين شرایطی وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) آمده تنهايي قيام كند تا سقيفه را به غدير برگرداند. این کوشش حضرت يك وجه فقهی و عبادي دارد و يك وجه سياسي، که حضرت خود را نگهبان هر دو وجه مي‌داند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در توضیح وجه عبادی و وجه سیاسی کوشش امیر المومنان برای تبدیل سقیفه به غدیر اذعان داشتند:

همه ما شنيديم كه «الصلاة عمود الدين»؛ نماز ستون دين است، اما تنها نماز نيست كه ستون دين است؛ ماه مبارك رمضان هم ستون دين است، حج هم ستون دين است منتها حالا زيرمجموعه صلات‌اند؛ مستحضريد كه خيمه يك عمود بزرگ دارد كه در وسط هست، يك عمودها و ستون‌هاي كوچكي هم دارد كه در اطراف اين خيمه‌اند اما آن ستون بزرگ ، نماز است این جنبه عبادی قیام حضرت اما در بحث‌هاي سياسي در آن نامه پربركتي كه به عنوان عهدنامه براي مالك اشتر مرقوم فرمود حضرت در آنجا جامعه و امت را به عنوان ستون دينِ الهي و نظام الهي معرفی کرد و  فرمود مالك بدان «توده مردم، ستون سياست دين‌اند»، كدام پيغمبر بود كه بدون حضور مردم توفيقي پيدا كرده باشد؟!، بنابر اين حضور مردم و هماهنگي مردم با امام، سهم تعيين‌كننده‌اي در پيشرفت نظام ديني دارد. حضرت فرمود ستون دين در بخش سياست، حضور هماهنگ امت است و خود حضرت به تنهايي هم آن ستون ديانت را و هم آن ستون سياست را اقامه كرد.

ایشان ابراز داشتند:

اينكه مي‌بينيد الان نهج‌البلاغه شرق و غرب عالم را گرفته و تالي تِلو قرآن كريم است و نام مبارك امام راحل به عنوان رهبر شيعيان و بنيان‌گزار نظام اسلامي از بركت قرآن و عترت جهانگير شده نشانه همین است که تلاش حضرت به ثمر نشسته است. وقتي در جلوي دروازه شام از وجود مبارك امام سجاد سؤال كردند در اين صحنه چه كسي پيروز شد؟ فرمود ما؛ تو هنگام نماز، اذان و اقامه بگو ببين نام چه كسي را مي‌بري؟ ما رفتيم اين نام را زنده كرديم و برگشتيم. بنابراين ميلاد وليد كعبه، ميلاد كسي است كه توانست آن غديري كه به سقيفه تبديل شده بود را دوباره به جایگاه اصلی اش برگرداند.

معظم له در فراز پایانی فرمایشات خود به وظیفه شیعیان در عصر غیبت اشاره کردند و بیان داشتند:

به همه ما در بسياري از آيات قرآن کریم دستور استقامت دادند، آن‌جايي كه امام و امت با هم استقامت داشته باشند و امت، امام را رها نكند توفیقات حاصل می شود، اگر خداي ناكرده جامعه همراه با امام نباشد و طرز ديگری حركت كند و غفلت بورزد، آسيب خواهد دید.

ایشان خاطرنشان کردند:

هر چه انسان بتواند در صوم اعتكاف شركت كند، در مراسم ايام اعتكاف شركت كند، در اين دعاهاي رجبيه شركت كند، بركتي است كه بالأخره سعادت مي‌شود در درون خودش لااقل سقيفه را طرد كند و به جاي غدير ننشاند و غديري فكر كند، بهترين فرصت در ماه مبارك رجب مخصوصاً ايام پربركت بيض همين است كه ما غديري بيانديشديم.