13 04 2017 304327 شناسه:
image

داشتن قدرت و توانایی مدیریت در پذیرش مسئولیت ها ضروری است

پايگاه اطلاع‌رساني اسراء: جلسه درس اخلاق اين هفته حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور علاقه‌مندان به معارف قرآني در محل نمازخانه بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني اسراء: جلسه درس اخلاق اين هفته حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور علاقه‌مندان به معارف قرآني در محل نمازخانه بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد.

 در اين جلسه حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي پس از گراميداشت ايام پربركت رجب و عرض تسليت به مناسبت سالروز رحلت زينب كبرا(س) در ادامه شرح نامه‌هاي نهج‌البلاغه به نامه 61 نهج‌البلاغه پرداختند و اظهار داشتند: در نامه 61 وجود مبارك اميرالمؤمنين(ع) براي كميل‌بن‌زياد نخعي مطالبي را مرقوم فرمودند. این نامه بعد از حمله غارتگرانه‌اي كه معاويه به منطقه تحت نظارت كميل داشت و كميل در آن زمان آنجا حضور نداشت و شخص ديگري را به عنوان جانشين انتخاب كرده بود نگاشته شد. و در حقیقت اين نامه به عنوان نامه اعتراض‌آميز و توبيخي به كميل است كه معاويه آمد و غارت كرد و تو در حوزه استحفاظي خود حضور نداشتي.

ایشان ادامه دادند: مضمون اين نامه اين است كه چرا در جايي كه مسئوليت آنجا به عهده تو سپرده شده بود حضور نداشتی و چرا مواظب نبودي چه كسي مي‌خواهد غارت كند؟ چرا براي غارتگران معبر قرار گرفتي و دفاع نكردي تا جلوي تجاوز را بگيري؟ تو چرا حوزه استحفاظي خودت را ترك كردي رفتي جاي ديگر كار آنها را انجام بدهي در حالی که آنجا براي خودش مسئول دارد. اينها را به كميل فرمود، با اينكه كميل از اصحاب خاصّ حضرت بود.

معظم له تصریح داشتند: حضرت فرمود يك شانه و دوش قوي نداشتي كه اين بار را به دوش بكشي آن دوشِ قوي اين بار را مي‌كِشد، اين بار مسئوليت را رها كردي و رفتي، اين را به كميل مي‌گويد! حالا اين حرف‌ها حرف‌هاي روز هم هست! به مسئولين ما هم همين حرف‌ها را فرمود. وقتي نيرومند نبودي كسي از پهلوي تو هيمنه‌اي احساس نمي‌كند! هيبتي نداري كه ديگران بترسند. تو نه حقّ مردم را اَدا كردي نه حقّ رهبر را ادا كردي، نه حقّ امير را ادا كردي نه حقّ مصر را ادا كردي اين نقدهاي وجود مبارك حضرت امير است نسبت به كميل. بنابراين اگر كسي اهل دعاي كميل بود دليل نيست كه او بتواند كشور را خوب اداره كند و یا حوزه استحفاظي‌اش را خوب اداره كند! دعاي كميل، ضروري و نافع است، اما براي كسي كه بخواهد مسلّح بشود مديريت هم حتمي است.  یعنی داشتن قدرت و توانایی مدیریت در پذیرش مسئولیت ها ضروری است.

آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: وجود مبارك حضرت امير علیه السلام در اين بيانات فرمود كشور را تنها با آهن نمي‌توان اداره كرد بلکه هم آهن لازم است هم آه لازم است؛ «و سلاحه البكاء»، غرب و بسياري از كشورهايي كه مثل آنها فكر مي‌كنند آهنِ فراوان دارند اما چون آه ندارند به فكر آدم‌كشي‌ هستند.

معظم‌له خاطرنشان کردند: كسي كه سرمايه او آهن است جز جنگ به چيزي نمي‌انديشد و اين مشكل را حل نمي‌كند. اگر كسي آهن دارد و آه ندارد مشكلش حل نمي‌شود چه اينكه اگر آه دارد و بي‌آهن است نظير كميل مي‌شود. اميرالمؤمنين(ع) به كميل فرمود كشور را دو چيز اداره مي‌كند آهن و آه، آه را به لطف الهي در ايام اعتكاف اين كشور داشت. هر دو براي حفظ نظام لازم است و يك دست به تنهايي صدا ندارد.

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در ادامه سخنانشان به خطر وسوسه‌هاي شيطاني اشاره كردند و بيان داشتند: شيطان از انسان آبرو مي‌خواهد وقتي دين را از آدم گرفت او را رها نمي‌كند آبرو را هم از آدم مي‌گيرد انسان را مسلوب‌الحيثيه مي‌كند شيطان تنها كارش همين است. انسان با آبرو زنده است خداوند فرمود مواظب باشيد كاري كه شيطان با آدم و حوا كرد با شما نكند او نمي‌خواهد از شما آب و خاك بگيرد او اول دين را مي‌گيرد، او آدم را مسلوب‌الحيثيه مي‌‌كند.

معظم‌له به ضرورت فراگيري علم در تمام مدت عمر اشاره كردند و اظهار داشتند: حضرت امير(ع) به كميل فرمود اين دل‌ها ظرف است، بهترين دل آن است كه ظرفيتش براي مطالب فراوان باشد. يك مختصر چيز آدم ياد گرفت بگويد بس است اين درست نيست. چقدر بيان علوي بوسيدني است! يك وقت است انسان غذا مي‌خورد سير مي‌شود اما علم مثل غذا نيست. علم وقتي وارد صحنه دل شد ظرفيت اين دل را توسعه مي‌دهد، خاصيت علم آن است كه ظرفيت را توسعه مي‌دهد. يك دانشجو، يك طلبه، يك مجتهد اين ظرفيت ده مطلب را دارد وقتي اين ده مطلب را فهميد آن وقت ظرفيت پيدا مي‌كند براي پنجاه مطلب.