10 04 2017 276206 ID:
image
حجت الاسلام و المسلمین دکتر جوادی آملی:

سهم بنیاد اسراء در فرهنگ و تولید علم کشور بسیار چشمگیر است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در آستانه میلاد با سعادت امیرالمومنین علی علیه السلام، مراسم آغاز سال جدید کاری و دیدار کارکنان، محققین و پرسنل مراکز وابسته بنیاد اسراء با حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در سالن همایش های این بنیاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در آستانه میلاد با سعادت امیرالمومنین علی علیه السلام، مراسم آغاز سال جدید کاری و دیدار کارکنان، محققین و پرسنل مراکز وابسته بنیاد اسراء با حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در سالن همایش های این بنیاد برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این مراسم در سخنانی ضمن تبریک و تهنیت میلاد امام علی علیه السلام به ذکر کلامی از آن حضرت پرداخت و بیان داشت: حضرت می فرماید آن انسانی که گذشته، حال و آینده خود را مورد توجه قرار بدهد، گذشته خود را مطالعه کند و بیندیشد که حال او چگونه است و آینده او چگونه باید باشد، خدای عالم او را مورد رحمت و لطف الهی قرار می دهد.

وی ادامه داد: این جمله اختصاصی به یک شخص ندارد، بلکه یک نظام، سیستم، یا سازمان و بنیاد نیز باید این نکته را مورد توجه جدی قرار دهد. در بنیاد اسراء نیز این سوال راهبردی ما در همه حالات است چرا که ما همواره وظیفه داریم که برای خود و همکاران خود برنامه داشته باشیم تا با برنامه ریزی جدید، سازمان خود را شایسته تر از گذشته اداره کنیم.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به نامگذاری سال جدید به اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال، توسط رهبر معظم انقلاب بیان داشت: شعار امسال رهبری معظم یعنی اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال اختصاصی به حوزه اقتصاد و صنعت ندارد، ما در هر حوزه ای نیاز به قائم بودن و مقاومت داریم حتی در حوزه های فرهنگی این شعار می تواند متجلی باشد.

وی تصریح داشت: آیت الله العظمی جوادی آملی، اقتصاد مقاومتی را معنا نمودند و فرمودند ما اگر قائم و ایستاده نباشیم نمی توانیم مقاوم باشیم و مقاومت داشته باشیم، ایشان همواره تاکید می کنند که ایستادگی ما در وهله اول نیاز به خودشناسی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی اذعان داشت: آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید دارند کسانی باید عهده دار این مسائل باشند که توانمند هستند و شایستگی و توانایی این مسئولیت را دارند؛ یعنی ایشان هم انسان شایسته و هم نظام بایسته اسلامی را در جهت تحقق نظام اقتصاد مقاومتی موثر می دانند.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای سال گذشته و تبیین برنامه های آتی بنیاد اسراء پرداخت و اظهار داشت: اتفاقات بسیار والا و مهمی در سال گذشته در بنیاد اسراء رخ داده است؛ مهمترین این اتفاقات، وقف بنیاد بین المللی علوم حیانی اسراء و همه مراکز وابسته به آن به دست حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی یعنی یک مرجع آشنا به مسائل حقوقی و فقهی است که این مساله هویت کاملاً جدیدی به بنیاد ما بخشیده است.

وی ابراز داشت: فعالیت های بنیاد اسراء بر اساس این هویت تازه ای که پیدا کرده ایم، جنبه الهی و دینی عمیق تری یافته است، و بر همه ما لازم است تا این هویت جدید خود را به درستی بشناسیم و آن را درک کنیم چرا که تا این هویت خود را به درستی نشناسیم سهم خود را در عرصه فعالیت های مختلف فرهنگی و علمی کشور نخواهیم دانست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی به نقش گسترده بنیاد اسراء در عرصه علمی و فرهنگی کشور پرداخت و بیان داشت: امروز پرچم دانش های علوم عقلی در کشور به دست آیت الله جوادی آملی است، و این نکته ای است که همه متخصصین و کارشناسان این حوزه به آن تاکید دارند، ایشان همواره می فرمایند  که عوام را خواص و خواص را اخص می سازنند، جامعه متعالی یک چنین جامعه ای است که این نظم علمی در آن وجود داشته باشد و  حضرت استاد در هر سه سطح از مخاطبان جامعه حضور جدی دارند و لذا آثار تولیدی در بنیاد معطوف به هر سه سطح از مخاطبان تولید و ارائه می شود.

وی ادامه داد: در حوزه تفسیر گرانقدر تسنیم تنها، 4 یا 5 جلد کتاب علمی در سال در این بنیاد تولید می شود که هزاران نفر در داخل و خارج از کشور از آن بهره مند می شوند، سهم بنیاد و نقش بنیاد در فرهنگ و تولید علم کشور یک سهم غیر قابل انکار و بسیار چشمگیر است که قابل احصاء نیست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر جوادی آملی برگزیده شدن دو اثر از مجموعه تولیدات اسراء را در کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب سال حوزه علمیه نشان از وجود برنامه ریزی علمی دقیق و منسجم در بنیاد اسراء دانست و بیان داشت: وقتی دو کتاب از مجموعه تولیدات بنیاد یکی کتاب سال جمهوری اسلامی و دیگری کتاب سال حوزه می شود این نشانه وجود یک برنامه علمی متقن در بنیاد است، سعی ما همواره این است که یک نظام علمی بر هویت بنیاد و همه فعالیتهای آن حاکم باشد و در مسیر گام های بسیار خوبی برداشته شده است.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اذعان داشت: سعی ما این است حتی نظم اداری ما یک نظم علمی باشد تا حدکثر بهره وری را داشته باشیم، ما به تحول در این بخش نیازمندیم تا از بهترین راهکارهای استفاده کنیم تا بتوانیم یک سازمان علمی داشته باشیم.

وی بیان به موفقیت های بنیاد اسراء در بخش های مختلف پرداخت و بیان داشت: در بخش پژوهشی، تفسیر تسنیم مجلدات 38 ، 39 ، 40 ، 41 ، 42 آماده و منتشر شد. جلد 16 و 17 و 18 رحیق مختوم منتشر شد و جلد 19 این کتاب ارزشمند به نمایشگاه کتاب امسال خواهد رسید. همچنین در سال گذشته هشت شماره فصلنامه علمی پژوهشی با استانداردهای بالا و مورد قبول مجامع حوزوی و دانشگاهی به چاپ رسیده دست. در بخش فقه، جلد یک و دو کتاب «خیارات» آماده چاپ شده است. کتاب «ایقاظ النائمین» کتاب سال حوزه و کتاب «تحریر رساله  الولایه» کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. که اینها تنها بخشی از موفقیت های علمی و پژوهشی بنیاد اسراء در سال گذشته است.

وی ادامه داد: در بخش آموزش، بیش از 450 نفر در موسسات آموزشی اسراء مشغول تحصیل هستند. و موسسه آموزش عالی اسراء به سازمان جهانی آموزش عالی ارتقا پیدا کرده است و در این راستا مرکز تخصصی تفسیر در نجف اشرف راه اندازی گردید و در کابل مطالعاتی برای راه اندازی مرکز تخصصی انجام شده است. همچنین پنج مرکز آموزشی تخصصی در نقاط مختلف کشور راه اندازی شده است.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به فعالیت های رسانه ای اسراء اشاره کرد و گفت: در بخش رسانه، تلویزیون اینترنتی اسراء از کشورهای مختلف جهان دارای بیننده است و آمار بینندگان آن هر روز در حال افزایش است که روزانه 6 ساعت پخش زنده و سه نوبت بازپخش دارد که با رعایت همه استاندارهای پخش تلویزیونی این اقدام صورت می گیرد.

وی افزود: در مرکز بین المللی نشر اسراء علاوه بر برنامه ریزی برای حضور پر رنگ در نمایشگاه کتاب امسال و معرفی دو کتاب برگزیده «ایقاظ النائمین» و «تحریر رساله  الولایه» به صورت جدی ، برگزاری نشست های تخصصی در نمایشگاه کتاب در دستور کار قرار دارد و همچنین 9 جلد کتاب چاپ اول و 23 عنوان کتاب در این مرکز تجدید چاپ شده است که در مجموع 80000 نسخه کتاب به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر جوادی آملی خاطرنشان کرد: در معاونت اجرایی همه طرح های تحول اداری، الکترونیک محور در حال انجام است که امیدواریم با همکاری معاونت فاوای بنیاد، روز به روز در استفاده از فناوری های جدید در انجام امور مختف اداری، تحققی و آموزشی موفق تر باشیم.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments