01 10 2017 271992 ID:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام باید فزاینده معرفت باشد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام باید فزاینده معرفت باشد در غیر این صورت الحان و شعرهایی که بر عشق و ارادت حقیقی به اهل بیت علیه السلام نیافزاید و معرفتی نسبت به اسلام و احکام والای آن در انسان پدید نیاورد، نمی‌تواند به عنوان...


حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین مولفه‌های عزاداری حقیقی برای امام حسین علیه السلام پرداخت و گفت: عزاداری در فرهنگ تشیع امروزه به صورت شعار درآمده و از عزای متعارف حقیقی فاصله گرفته است.
وی با بیان اینکه عزاداری امام حسین علیه السلام به عنوان یک شعار دینی باید در تمام جهات هماهنگ با اصل دین باشد، اظهار کرد: دین اقتضائات و احکامی دارد که عزاداری نیز باید همراه و هم راستا با آن شکل گیرد. ثواب والای ذکر شده برای عزاداری امام حسین علیه السلام  بدین جهت است که آموزه‌ای دینی و وحیانی است پس باید با حفظ اقتضائات صورت گیرد نه اینکه رنگ و بوی عادت‌های فردی و قومی را پذیرد.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا برجسته‌ترین ویژگی عزاداری برای امام حسین علیه السلام را منطبق بودن با اصل و اهداف دین خواند و تصریح کرد: در عزای حسینی ماتم عظیمی وجود دارد، پس عزاداری‌ها نیز باید گویای درد و رنج وارد شده به اصحاب امام حسین علیه السلام باشد ولی استفاده از الحان و آهنگ‌هایی که نتوانند به انتقال حزن وارد شده به اهل بیت علیه السلام بپردازد نه تنها عزاداری محسوب نمی‌شود بلکه با اهداف دین در تضاد است و به عنوان یک آموزه دینی نمی‌توانند برای انسان اجر و ثواب به همراه داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه برخی نوحه‌ها و عزاداری‌ها صرفاً به تحریک عواطف می‌انجامد و عزاداری حقیقی محسوب نمی‌شود، گفت: عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام باید فزاینده معرفت باشد در غیر این صورت الحان و شعرهایی که بر عشق و ارادت حقیقی به اهل بیت علیه السلام نیافزاید و معرفتی نسبت به اسلام و احکام والای آن در انسان پدید نیاورد، نمی‌تواند به عنوان عزاداری واقعی محسوب شود و دارای کارکرد باشد.
ایشان آزادگی را بزرگ‌ترین درسی از واقعه عاشورا برشمرد که باید در عزاداری های سید و سالار شهیدان مورد توجه قرار گیرد و گفت: جامعه‌ای آزاد است که در فضای تحصیل کمالات و فضائل و تحقق آرمان‌های بلند اسلام گام برداشته و حرکت کند و مسائل دین را بیان نمایند؛ یکی از مسائل عاشورا حریت و آزادگی است امام حسین علیه السلام درصدد بودند تا هم دین را و هم انسان و جامعه را آزاد کنند.
وی مبارزه با ظلم را دارای ابعاد مختلف خواند و عنوان کرد: گاهی ظلم فردی، گاهی اجتماعی و در برخی موارد نیز سیستمی است که بر جهان حاکم است، امروزه جهان محکوم به ظلم سیستمی است، امام حسین علیه السلام برای مبارزه با ظلم بپا خاست پس باید این مهم در عزاداری‌های سید و سالار شهیدان تبیین شود تا مردم درک صحیح‌تری نسبت به فلسفه عاشورا پیدا کنند.
وی در ادامه سخنان خود به کارکردهای عزاداری حقیقی امام حسین علیه السلام اشاره کرد و افزود: اگر انسان برای حسین بن علی علیه السلام و قیام پاک و ارزشمند ایشان و جوانمردانی که از حق و فضیلت پاسداری کرده‌اند، عزاداری کند، مطمئناً از همین ویژگی‌ها نیز بهره‌مند می‌شود؛ اگر یک امر متعلق به خوبی‌ها و زیبایی‌ها باشد انسان نیز از آن بهره‌مند می‌شود چرا که با درک صحیح شرایطی که برای آن عزاداری شده است می‌تواند برای خود الگوسازی کند اما عزاداری سکولار که از درک معنا تهی است کارکردی برای افراد ندارد، در صورتی که عزای حقیقی برپا کردن همه کمالات درک شده را برای انسان به ارمغان می آورد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: عزای حسینی متعلق به مردان سلحشور و مدافع و زنانی عفیف همچون حضرت زینب سلام الله علیها، حضرت رباب، حضرت ام‌کلثوم و حضرت سکینه است؛ درک فضیلت این دسته از افراد می‌توانند در آراسته شدن به این فضیلت‌ها نیز تأثیرگذار باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پایان سخنان خود یادآور شد: عزاداری صرفاً اشک و ناله نیست ولی برخی با محدود کردن این آئین ارزشمند قصد دارند آن را به انزوا بکشند و از اهداف حقیقی که اسلام برای عزاداری امام حسین علیه السلام برشمرده است دور کنند.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments