31 08 2017 272844 ID:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در خطبه های نماز عید قربان بیان داشتند:

عید قربان، یک عید مشترک جهانی و فرصتی برای دستیابی به وحدت است

پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: نماز عید سعید قربان، به امامت حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در مسجد روستای احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: نماز عید سعید قربان، به امامت حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در مسجد روستای احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در خطبه اول نماز عید سعید قربان با اشاره به دعای قنوت این نماز پربرکت، بیان داشتند: در قنوت‌های نه‌گانه نماز عید قربان، خداوند را نه بار به این روز که عید رسمی همه جهان اسلام است سوگند می‌دهیم که خدایا در این روز که روز ذخر و شرافت و کرامت برای رسول گرامی اسلام و اهل‌بیت(ع) طاهر ایشان است، هر خوبی که به آنها دادی به ما نیز عطا کن و هر بدی را که از آنها دور کردی از ما نیز دور بگردان.

ایشان ادامه دادند: عید رسمی در اسلام، تنها بر اساس برنامه الهی است. اسلام برای روزها و اعیاد رسمی برنامه خاص دارد و لذا در روزهای عید رسمی از ما می‌خواهد که نماز که ستون دین است را برافراشته و اقامه کنیم. در حقیقت بعد از توفیق انجام عبادت و اعمال مخصوص، اسلام به ما می‌فرماید عید بگیرید و نماز اقامه کنید مانند عید سعید فطر که پس از یک ماه بندگی و روزه‌داری باید عید گرفت و یا عید قربان که پس از توفیق انجام اعمال و مناسک حج، خداوند دستور عید گرفتن به بندگانش می‌دهد.

معظم له خاطرنشان کردند: عظمت دین به این است که به عبادات و اعمال و مکتب احترام می‌گذارد و بر مبنای آنها عید اعلام می‌کند.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: نماز ستون دین است و ستون را نمی‌خوانند بلکه آن را اقامه می­ کنند و به همین علت در قرآن می‌فرماید نماز را اقامه کنید. اینکه خداوند می‌فرماید نماز جلو بدی‌ها را می‌گیرد اما باز ما گرفتار بدی‌ها و مشکلات هستیم، دلیل آن این است که ما نماز را می‌خوانیم اما نماز را اقامه نمی‌کنیم، درحالی‌که اگر نماز را اقامه می‌کردیم بسیاری از مشکلات ما حل می‌شد.

ایشان تأکید داشتند: حج را نیز باید اقامه کرد، حجی که در آن برائت از مشرکین و صهیونیسم نباشد آن حج اقامه نشده است.

معظم له ابراز داشتند: با وجود اینکه خداوند در قرآن بارها در فواید نماز و عبادت برهان اقامه کرده لکن در همین سوره شمس که در رکعت دوم نماز عید قربان خوانده شد، یازده بار قسم یاد می‌کند که اگر کسی عمل صالح انجام دهد و خود را پاک کند به مقصد و مقصود می‌رسد. این نمازها برای همین است. در این نماز عید به خداوند می­ گوییم در روز عید به خانه تو آمده‌ایم که از تو عیدی بگیریم؛ آنچه به اهل‌بیت(ع) دادی به ما نیز عطا کن، از خان کرم تو ذره‌ای کم نمی‌شود، ما آن عیدی را می‌خواهیم، حیف است ما از تو مال دنیا طلب کنیم چراکه خود فرموده‌ای حتی همه مار و عقرب عائله من هستند و نزد من پرونده رزق دارند لذا ما نگرانی از این بابت نداریم، در این روز ما از تو آبرو می‌خواهیم، می‌خواهیم آن بدی که از اهل‌بیت(ع) دور کردی را از ما نیز دور کنی!

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در خطبه دوم نماز عید سعید قربان، همگان را به رعایت تقوای الهی فراخواندند و اظهار داشتند: تقوای الهی بهترین ذخیره برای دنیا و آخرت است. انسان متقی هرگز در تأمین زندگی خود نمی‌ماند، ممکن است گاهی مورد آزمون قرار بگیرد اما طبق بیان خداوند ممکن نیست یک مؤمنی در تأمین زندگی خود بماند و آبرویش به خطر بیفتد. اگر در زندگی خود به مشکلی برخوردیم بدانیم یا بیراهه رفته‌ایم یا راه کسی را بسته‌ایم و یا قلب کسی را شکسته‌ایم و امثالهم، وگرنه از خداوند راستگوتر کیست؟! می‌فرماید روزی انسان متقی را خداوند، موحدانه تأمین می‌کند.

ایشان ادامه دادند: خداوند برای حوزویان و دانشگاهیان فرمود در صورت رعایت تقوای الهی، غیر از راه اکتسابی علم، چشمه معرفت از درون جان شما خواهد جوشید، تأثیر تقوا این است.

معظم له در فراز دیگری از فرمایشات خود، ابراز داشتند: جامعه اسلام امروزه تشنه وحدت است، این نماز عید قربان به ما می‌گوید این عید یک عید مشترک جهانی و فرصتی برای دستیابی به وحدت است، اگر استکبار و دشمن می‌گذاشت اسلام آن‌گونه که هست معرفی شود، دیگر نه سلفی داشتیم و نه داعشی. لذا این برائت از مشرکین که امروز تحت‌فشار و در یک چادر بسته برگزار می‌شود به همین دلیل است که مشرکین، همه جهان اسلام، از عراق و سوریه گرفته تا یمن را درگیر جنگ و خونریزی کرده‌اند.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: نماز عید قربان برای این است که جامعه بشری یکی شود و لذا در زمان حضور امام این نماز واجب است.

ایشان با تشریح فلسفه اعمال روز عید قربان بیان داشتند: اقامه نماز، برقراری رابطه با خداست و قربانی کردن، تحکیم رابطه خلق با خلق را ایجاد می‌کند، اگر کسی به قصد قربت قربانی انجام ‌دهد و با احترام این گوشت قربانی را به مردم بدهد این کار باعث ایجاد تقرب و محبت بین مردم می‌گردد.

معظم له با تأکید بر حفظ و گسترش سنت الهی قربانی کردن ابراز داشتند: این سنت خداست؛ آن خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این سنت الهی افراد جامعه را نسبت به هم مهربان می‌کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می‌کند.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments