15 05 2018 587032 ID:
image
در گفتگو با معاون آموزشی بنیاد اسراء مطرح شد:

لزوم برگزاری کرسی های علمی با موضوع عقلانیت وحیانی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کرسی های علمی محفل مناسبی برای طرح دیدگاه ها و تبیین نظریات علمی است که می تواند به شکوفایی اندیشه ها و بارور سازی آنها کمک شایانی کند. از این رو بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برآن شده است که جهت تبیین دیدگاه ها و اندیشه علامه جوادی آملی به ویژه در موضوع «عقلانیت...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کرسی های علمی محفل مناسبی برای طرح دیدگاه ها و تبیین نظریات علمی است که می تواند به شکوفایی اندیشه ها و بارور سازی آنها کمک شایانی کند. از این رو بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برآن شده است که جهت تبیین دیدگاه ها و اندیشه علامه جوادی آملی به ویژه در موضوع «عقلانیت وحیانی» به برگزاری «کرسی های علمی» اقدام نماید. به همین منظور با حجت الاسلام علی روح الهی معاون آموزشی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به گفتگو نشسته ایم تا با اهداف و روند برگزاری این کرسی های علمی بیشتر آشنا شویم.

با سلام لطفا در ابتدا بفرمایید کرسی های علمی چه تعریف و ماهیتی دارند؟ و تفاوت آنها با کرسی های نظریه پردازی چیست؟

حجت الاسلام روح الهی: كرسي علمي مسندي متشكل از صاحب نظران و متخصصان است كه در يك حوزة تخصصي فعاليت مي كنند؛ كرسي ها مجامعي آكادميك هستند که محققین می توانند از طريق آنها رأسا و يا به واسطه دانشگاه و مؤسسات تحقیقاتی مربوط، نتيجة تلاش علمي خودشان را ارائه دهند، و از نقدها و داوري هاي متخصصان علمي و نيز ساير مزاياي درنظر گرفته شده بهره برند.این کرسی های علمی و نظریه پردازی،هر دو زمینه ساز رشد علمی در کشور هستند اما باید توجه داشت که کرسی های علمی چیزی غیر از کرسی های نظریه پردازی است، در کرسی های نظریه پردازی، یک صاحب نظریه می خواهد حرف جدیدی بزند و گرهی را باز کند، و به تعبیری علم را یک قدم جلو ببرد؛ یعنی ادعایش این است ، اما ممکن است این ادعا در جمع کمیتة داوران رد بشود، ولی در کرسی های علمی فرد نمی خواهد نظریه جدید بدهد،  حرفی که دیگران از قبل گفته اند را می خواهد تکرار کند. این کرسی ها بیشتر مباحثه و گفتگو هستند تا نظریه پردازی، در این گفتگو ممکن است برخی حقایق روشن شود و برخی مطالب نفی و رد یا اثبات گردد، که این کرسی های علمی ـ تخصصی در سه سطح نظریه پردازی، نقد و نوآوری انجام می شود.

کرسی های علمی چه اهدافی را دنبال می کنند و از چه ضوابطی برخوردارند؟

حجت الاسلام روح الهی: از جمله اهداف کرسی های علمی می توان به ایجاد محیط امن برای بیان آزادانه اندیشه‌ها اشاره کرد، که این باعث تقویت و نهادینه‌سازی سبک اسلامی ـ ایرانی تعامل گفتمانی در محیط های دانشگاهی و همچنین سنت حسنه گفتگوی آزاد چند جانبه می شود؛ تضارب آراء و حاکم شدن فضای عقلانی و علمی با رعایت اخلاق و منطق گفت‌ وگو در محیط‌ های علمی از دیگر اهداف این کرسی هاست که فرصت عادلانه ای را برای بیان آراء و دیدگاه های مختلف در موضوعات گوناگون را ایجاد می کند و باعث می شود تا جامعه از نظرات مختلفی که در محیط های دانشگاهی هست آگاهی پیدا کرده و بهره مند شوند، و این فضا خود کمک شایانی به رفع ابهامات و شبهات گوناگون اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از جامعه می کند.

 

سازمان جهانی آموزش اسراء در راه اندازی این کرسی های علمی علاوه بر اهداف ذاتی این کرسی ها، چه اهداف ویژه دیگری را دنبال می کند؟

حجت الاسلام روح الهی: از سال 1388 دو بحث منظومه فکری و مکتب علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت جدی مطرح و دنبال شد که با بررسی های به عمل آمده موضوع «عقلانیت وحیانی» پایه و وجه تمایز اندیشه و مکتب فکری حضرت استاد با سایر اندیشه ها معرفی گردید. در واقع «عقلانیت وحیانی»محمل و پایه های مکتب فکری حضرت استاد است که باید بیش از پیش تبیین گردد. در این بین محفل و مسندی که بتواند به صورت نظام مند نظریات، ایده ها و نقدهای اندیشمندان وصاحبنظران را در این خصوص در یک چارچوب منطقی پشتیبانی کند بسیار حائز اهمیت است.

سازمان جهانی آموزش هم محل مناسبی است و هم این درخواست را دارد که این کرسی های علمی را در بستر خود شکل دهد و این توان را دارد که آنرا ارتقاء به دپارتمان علمی - آموزشی و سپس به اندیشکده تبدیل کند.لذا قصد دارد با شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین  سازمان ایسیسکو هماهنگی های لازم را به عمل آورد تا این کرسی در این دو مرکز نیز رسمیت یافته و این اندیشه جهانی گردد.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments