25 06 2016 303409 شناسه:
image

لیله قدر، اول سال سالکان/ برای سال جدید آماده شویم!

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی: طبق بعضي از روايات، اول سال، ليله قدر بیان شده است. آغاز سال سالكان، ماه مبارك رمضان و مخصوصاً ليله قدر است كه امور از اين ماه و از اين شب تا سال آينده در همين شب تقرير مي‌شود. چند روزي بيشتر نمانده به پايان سال، و چند روزي هم به طليعه سال...


آیت الله العظمی جوادی آملی در فضایل و برکات ماه مبارک رمضان و خصوصا ایام لیله قدر اظهار می دارند:

يكي از معارف الهي و فرهنگ غني و قوي اسلام اين است كه ماه مبارك رمضان، عيد است. امام سجاد(سلام الله عليه) در دعای نورانی خود خطاب به ماه مبارك رمضان خطاب مي‌كند: «السلام عليك ... يا عيد اولياء الأعظم».و در بعضي از نصوص آمده كه ماه مبارك رمضان «غرّة الشهور» است، اینکه امام سجاد در ماه رمضان نه شب به غير ذكر خدا حرف مي‌زد و نه روز، به خاطر برکاتی است که برای لیالی و ایام این ماه مبارک است،
بعضي از ماه‌ها فضايل آن مربوط به روزهايشان است اما وجود مبارك رسول خدا(عليه و علي اهل بيته آلاف التحية و الثناء) درباره فضایل ماه مبارك رمضان می فرماید، که اصل کلی این است که ماه رمضان «شهر الله» است، «شهر البرکة و الرحمة و المغفرة» است، ايامش افضل ايام است، ليالي‌اش افضل ليالي است، ساعاتش افضل ساعات است، آن‌گاه دو مطلب ديگر هم افزوده است:
بهترين ساعت‌هاي ماه مبارك رمضان، وقت نماز است. در وقت نماز دست‌ها را به دعا برداريد: «وارفعوا اليه ايديكم بالدعاء في اوقات صلاتكم فانها افضل الساعات»
بعد در روايتي ديگر فرمودند كه قلب ليالي،  ليلة القدر است،  كه يكي شب نوزدهم است يكي هم شب بيست و يكم و يكي هم شب بيست و سوم ؛ كه شب بيست و سوم افضل است؛ اين قلب ماه مبارك رمضان است.
همچنین طبق بعضي از روايات،  اول سال، ليله قدر بیان شده است. اين ايام  پیش رو، ايام پربركت ليله قدر است.  آغاز سال سالكان، ماه مبارك رمضان و مخصوصاً ليله قدر است كه امور از اين ماه و از اين شب تا سال آينده در همين شب تقرير مي‌شود. چند روزي بيشتر نمانده به پايان سال، و چند روزي هم به طليعه سال جديد نمانده است!  شست‌و‌شويي اگر لازم است بكنيم تا ـ ان‌شاء‌الله‌ـ اين سال گذشته را به فضيلت بدرقه كرده باشيم و آماده بشویم براي سال جديد!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: خطبه‌هاي نمازجمعه، و 23/11/71و 5/11/75