به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاعرساني اسراء: عدهاي از قضات و اعضاي شورای حل اختلاف تهران با حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي ديدار و گفتگو كردند.
آيت الله العظمي جوادي آملي در اين ديدار با اشاره به تفکیک قوای سه گانه در آفرینش انسان، بيان داشتند: دين، همه ما را با يك برنامه زنده اداره ميكند. حداقل چند هزار سال است كه اين تفكيك قوا مطرح است؛ يك قوّه مقننه، يك قوه مجريه و يك قوه قضائيه! اين را از كسي نياموختند و از جايي نياندوختند بلکه آنكه ما را آفريد اصرار كرد كه به درونتان سر بزنيد ببينيد از درونتان چه چيزي ميجوشد. يك وقت است انسان مثل باغي است كه تمام آب مورد نیاز خود را از استخر تأمين ميكند يك وقت است انسان به مثابه باغي است از درون او چشمه ميجوشد! اصرار دين اين است كه اين شجره طيّب و طوبي را از استخر آبياري نكنيد بلکه به دنبال چشمه باشید، چون آن چشمه را من ميجوشانم، فرمود: «فَجَّرَ اللهُ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَي لِسَانِه»
ايشان ادامه دادند: خدا درون انسان را با تفكيك قوا خلق كرد، فرمود سه قوّه در اين بدن تان هست هر سه محقق، هر سه امين، هر سه عادل، اما جداي از هم. به شما عقل دادم كه بفهميد چه چيزي بد است چه چيزي خوب است، نيروي اجرايي دادم که كارتان را انجام بدهيد، محكمه قضايي به شما دادم كه نه روميزي قبول ميكند، نه زيرميزي قبول ميكند به نام نفس لوّامه، اين قاضيِ من است، حالا اگر كسي خلافي كرده وقتی شب وارد بستر می شود خوابش نميبرد! اين قاضيِ طيّب و طاهر و عادل نميگذارد آدم بخوابد، ﴿لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ﴾ اين نفس لوّامه فراموش نميكند، هر چه آدم بخواهد سرش كلاه بگذارد قبول نميكند، ما در روز يك خلافي كرديم يك دروغي گفتيم، ممكن است پرونده را عليه كسي مختومه بكنيم ولي شب كه در بستر رفتيم اگر اين نفس لوّامه زنده باشد خوابمان نميرود اما ﴿قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها﴾ حساب ديگر است!
معظم له خاطرنشان کردند: بر اساس معرفت نفس، خدا انسان را با سه دستگاه جداي از هم آفريده، چرا ما عالِم بيعمل داريم؟ براي اينكه آن مسئول علم هيچ ارتباطي با مسئول اجرا ندارد و آنها كاملاً از هم جدايند! اگر كسي مجراي علمياش درست باشد اما نيروي عملياش فلج باشد با نصيحت مشکل او حل نميشود.
آيت الله العظمي جوادي آملي در توصيهاي به مسئولان قضا بيان داشتند: مسئولين محترم دستگاه قضا باید توجه داشته باشند که این دستگاه سهم مهمّي در حفظ نظام دارد، اين نظام بايد انقلابي باشد، يعني چه؟ وقتي مردم عدل ببينند تشنه آن هستند، همين كه ديدند امام راست ميگويد، دين راست ميگويد، سختی ها را تحمل می کنند. بالأخره ده سال جنگ را بر ما تحميل كردند دو سال جنگ داخلي بود، هشت سال جنگ خارجي، چرا تحمل كردند؟ ديدند اين حرفها راست است اين را ما بايد حفظ كنيم و ميشود حفظ كرد.
ایشان ادامه دادند: باید بدانيم اگر يك مختصر غذاي سمّي و مانده اگر كسي بخورد بالا ميآورد، چرا؟ آنقدر ذات اقدس الهي، دستگاه گوارش را طيّب و طاهر و پاك آفريده كه يك ذرّه غذاي سمّي به آن بدهيم قبول نميكند؛ نظام هم همينطور است، يك ذرّهاي رشا و ارتشا، يك ذرّهاي اختلاس و نجومي، آدم بالا ميآورد، كسي هم که بالا بياورد نزد بقيه خجالت ميكشدف فرمود از این کارها نكنيد كه بالا ميآوريد ﴿لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ﴾.
معظم له اظهار داشتند: از طرف دیگر راه فرشته شدن هم باز است، ما در مملكت فرشته فراوان داريم، همين كه شما ميبينيد شهداي مدافع حرم، اينها فرشتگاناند، اين خوي فرشتگي است، عدهاي هستند كه فرشتهها علاقهمندند كه هنگام احتضار آنها به حضور آنها بيايند و سلام عرض كنند ﴿الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ﴾ اين كممقامي نيست، چرا ما به اينجا نرسيم؟! اينكه مخصوص انبيا نيست! آدم به جايي برسد كه ملائكه هنگام احتضار به استقبال او بيايد و بگويند درهاي بهشت باز است، اين براي مؤمنين است ﴿الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبينَ﴾ وارد ميشوند ﴿يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ﴾. پس اين راه باز است كه ما چشمهاي بشويم كه هم هميشه خود را سرسبز و خرم داشته باشيم هم جامعه را، آن وقت هم جامعه ميشود انقلابي، هم ما وظيفهمان را انجام داديم، هم استكبار و صهيونيسم طمع نميكنند.