20 07 2023 1709787 ID:
image

نهضت اباعبدالله برخواسته از کتاب و سنت است / نهضت حسینی به مانند قرآن کریم و بعثت نبوی، دارای وسعت و عمق وجودی است

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود. ​​​​​​​

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در شب دوم سخنرانی خود اظهار داشتند: این نهضت چون در راستای رسالت همه انبیای الهی و خاصه رسول مکرّم اسلام است، به میزان همه انبیای الهی و پیامبران حضرت ربوبی گستردگی و عمق دارد.

ایشان با بیان اینکه این نهضت حسینی، جهانی و بشری است، بیان داشتند: این نهضت نه محدود به زمان است و نه محدود به مکان، به تاریخ، به فرهنگ، نژاد و قوم و قبیله، به فرقه و مذهب و حتی دین محدود نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آیات فراوانی در قرآن کریم هست که عالَمی بودنِ قرآن و جهانی بودنِ این قرآن را به ما نشان میدهد، اظهار داشتند: خداوند در قرآن می فرماید: ﴿تَبارَكَ الَّذی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِیكُون‏ لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾ این آیه از آن آیاتی است که همه باید حفظ بکنیم و متبرّک بشویم، آن خدایی که سراسر خیر و برکت است آن خدایی سرمنشأ و مبدأ خیر و برکت است آن پروردگاری وجودش مقصد و مقصود پرخیر و برکتی است که کتابی را بر پیامبر و بندهاش نازل کرد که این کتاب برای همه جهانیان موجب هدایت و راهنمایی و سعادت است و آن انسانی که از این قرآن تبعیت کند قطعاً به نجات دست خواهد یافت. این سرمنشأ جهانی بودن و عالَمی بودنِ این کتاب و این ارمغان الهی است.

ایشان ادامه دادند: قرآن ادعای جهانی بودن دارد چراکه با همه انسانها سخن میگوید خطابش به انسانهاست، خدا در این خطابهای قرآنی، ناس را و مردم را مورد خطاب قرار میدهد. شما چقدر در قرآن، این خطاب ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ را تلاوت میفرمایید، این یعنی اینکه این کتاب برای جهانیان نازل شده است، برای انسان و بشر از آن جهت که انسان و بشر است نازل شده است. نه تنها این کتاب اینگونه است بلکه خود پیامبر گرامی اسلام او هم به میزان وسعت و به میزان عمق حقیقت قرآنی که برای جهانیان نازل شده، این پیغمبر هم یک پیغمبر جهانی است. خدای عالم فرمود: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾ یعنی ما تو را نفرستادهایم مگر اینکه برای همه جهانیان خیر و رحمت را سعادت را علم و معرفت را هدایت و ایمان و تقوا را برای همه جهانیان به ارمغان آوردهای.

استاد مرتضی جوادی آملی بیان داشتند: اما این سؤال مطرح است اگر قرآن جهانی است اگر قرآن عالَمی است، چرا فقط به عنوان کتاب مسلمانها شناخته شده است؟ چرا دایره شمول این قرآن اهل کتاب را مشرکین و کفار را دیگران را شامل نمیشود، برای تبیین مسئله یک نمونه قرآنی و شاهد قرآنی ذکر کنیم و برای این پرسش و سؤال هم جوابی از خود قرآن برای آن فراهم آوریم. قرآن در خصوص هدایت و راهنما بودن برای بشر دو گونه سخن دارد؛ یک نحوه سخن قرآن این است که این کتاب هدایت برای همه انسانهاست ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾، ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾، اما از طرف دیگر میبینیم که میفرماید: ﴿الم‏ ٭ ذلِكَ الْكِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدی لِلْمُتَّقین‏﴾ این کتاب هدایت برای انسانهای مؤمن و پرهیزکار و پرواپیشه است، این خطاب ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾ یعنی اینکه اولاً این کتاب محدود به یک عده خاصی نیست. هر کسی که هر انسانی که هر فردی که در هر تاریخی هر جغرافیایی هر فرهنگی هر اعتقادی سرسپرده قرآن بشود قرآن او را به راه راست هدایت و به مقصد سعادت او را منتهی میشود. و معنای ﴿هُدی لِلْمُتَّقین‏﴾ این است که درست است که این کتاب برای همه هدایت است اما آن دسته از انسانهایی که اهل تقوایند اهل باور هستند اهل ایمان به غیب هستند اهل پذیرش سخن الهی و وحی هستند میتواند مؤثر باشد. مثل یک دارویی که این دارو برای بیماری مثلاً سرماخوردگی خوب است، هر کسی که سرما خورده باشد اگر این دارو را استفاده بکند این دارو مؤثر است و موجب درمان اوست این یک قاعده کلی است حالا اگر کسی از این دارو استفاده نکرد، از این دارو نخورد و برای درمان این دارو را به آن توجه نکرد این معنایش این نیست که این دارو برای بیماری سرماخوردگی مؤثر نیست، مفید نیست.

ایشان ادامه دادند: همانطوری که قرآن نسبت به سایر کتب در عرض آنها نیست بلکه در طول آنهاست که مهیمن و مسیطر است و سایهافکن است پیامبر هم در همین حد با همین والایی و عظمت در حقیقت رخ نمایانده است و برای عظمت شأن قرآن و شأن پیغمبر این مطلب جهانی بودن و بشری بودن را باید خوب توجه کنیم. در این سخنان عمده عرایض این است که این دین یک دین جهانی است چه در چهره کتابش و چه در چهره پیامبرش. اگر این دین به این حد و در این تراز است که جهانی است عالمی است بشری است، این نهضتی که برخواسته از این بعثت و رسالت است از این کتاب و سنت است هم به همین میزان دارای وسعت و عمق وجودی است.

ایشان اظهار داشتند: این جهانی بودن یک بحث است، و اینکه انسانها در این رابطه چقدر بتوانند بهره ببرند یک بحث دیگری است. بنابراین به همان صورتی که قرآن در طول سایر کتب و صحف آسمانی است و هیچ کتابی در عرض قرآن معنا ندارد بلکه قرآن مصدّق و مهمین است به همین صورت پیامبر مکرّم اسلام هم نسبت به همه انبیای الهی و پیامبران هم مصدق است و هم مهیمن است. به همین میزان نهضت ابی عبدالله(علیه السلام) باید شناخته بشود.

 

​​​​​​​


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments