05 12 2019 285580 ID:
image
پیام؛

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری معظم له»

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام، اولین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) رفسنجان و با همکاری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ویژه طلاب حوزه...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام، اولین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) رفسنجان و با همکاری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ویژه طلاب حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور، امروز 14 آذر ماه از ساعت 8 در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) شهرستان رفسنجان با پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز به کار کرد.

 آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام خود به این همایش بیان داشتند: معنای ارث در اسلام دو قسم است یک ارث مادی است یک ارث معنوی ارث مادی همان است که بازماندگان از آن تازه گذشته ارث می‌برند مال ارث می‌برند تا مورّث نمیرد چیزی به وارث نمی‌رسد این خاصیت ارث است؛ اما آن میراثی که بهره شما بزرگواران هست ارث معنوی است که «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء» و آن ارث این است که تا وارث نمیرد چیزی به او نمی‌دهند. در ارث مادی اول مورّث باید بمیرد تا وارث از مال او طرفی ببندد در ارث معنوی که «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء» تا وارث یعنی وارث تا وارث نمیرد چیزی به او نمی‌دهند گفتند: «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ تَمُوتُوا» و این فضیلت در فضای رفسنجان کاملاً محسوس است آنکه از هوس مُرد، از شهوت مُرد، از خیانت مُرد، از خلاف مُرد، مثل آیت الله هاشمی رفسنجانی شد مثل شما برادران خواهران شد این زنده است.

ایشان در بخش دیگری از این پیام تصریح داشتند: درباره ولی عصر گفته شد: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»  کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلی است. اگر مرگ، مرگ جاهلی بود معلوم می‌شود حیات، حیات جاهلی است، چون مرگ عصاره زندگی است انسان محصول زندگی را یکجا می‌چشد بنام مرگ که ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾  مرگ عصاره زندگی است اگر مرگ، مرگ جاهلی بود نشان می‌دهد که حیات، حیات جاهلی است. پس کسی بماند و امام زمانش را نشناسد مرگش مرگ جاهلی است یعنی حیاتش حیات جاهلی است. چون قرآن و عترت عِدل یکدیگرند پس «من مات و لم یعرف القرآن مات میتة جاهلیة» و این پرچم به دست شما برادران و خواهران رفسنجان در آن منطقه دارد افراشته می‌شود که جامعه را از جاهلیت نجات بدهید.

 

متن کامل پیام معظم له به این همایش به شرح زیر است:

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

بنده هم متقابلاً مقدم شما بزرگواران برادران و خواهران را گرامی می‌دارم. گزارش‌های امیدبخش و شفابخش و آموزنده و سودمندی که شنیدیم ذخیره دنیا و آخرت باشد بشارتی که می‌خواهم به جمع شما عرض کنم این است که شما وارثان مردان بزرگ از این سرزمین هستید، این اصل اول.

اصل دوم شما برادران و خواهران که عهده‌دار چنین همایش قرآنی هستید معنای ارث در اسلام دو قسم است یک ارث مادی است یک ارث معنوی ارث مادی همان است که بازماندگان از آن تازه گذشته ارث می‌برند مال ارث می‌برند تا مورّث نمیرد چیزی به وارث نمی‌رسد این خاصیت ارث است؛ اما آن میراثی که بهره شما بزرگواران هست ارث معنوی است که «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء»[1] و آن ارث این است که تا وارث نمیرد چیزی به او نمی‌دهند. در ارث مادی اول مورّث باید بمیرد تا وارث از مال او طرفی ببندد در ارث معنوی که «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء» تا وارث یعنی وارث تا وارث نمیرد چیزی به او نمی‌دهند گفتند: «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ تَمُوتُوا»[2] و این فضیلت در فضای رفسنجان کاملاً محسوس است آنکه از هوس مُرد، از شهوت مُرد، از خیانت مُرد، از خلاف مُرد، مثل آیت الله هاشمی رفسنجانی شد مثل شما برادران خواهران شد این زنده است. فرمود: «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ تَمُوتُوا» اگر کسی از دنیا بمیرد حیات اخروی پیدا می‌کند بعد وارث انبیاء می‌شود.

مژده‌ای که به شما می‌خواهم عرض کنم این است اگر یک فضیلتی درباره قرآن گفته شد آن فضیلت درباره امام و اهل بیت هست، اگر یک فضیلتی درباره اهل بیت گفته شد درباره قرآن هم هست روی تعادل و تقابلی که دارند درباره ولی عصر گفته شد: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»[3] کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلی است. اگر مرگ، مرگ جاهلی بود معلوم می‌شود حیات، حیات جاهلی است، چون مرگ عصاره زندگی است انسان محصول زندگی را یکجا می‌چشد بنام مرگ که ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ[4] مرگ عصاره زندگی است اگر مرگ، مرگ جاهلی بود نشان می‌دهد که حیات، حیات جاهلی است. پس کسی بماند و امام زمانش را نشناسد مرگش مرگ جاهلی است یعنی حیاتش حیات جاهلی است. چون قرآن و عترت عِدل یکدیگرند پس «من مات و لم یعرف القرآن مات میتة جاهلیة» و این پرچم به دست شما برادران و خواهران رفسنجان در آن منطقه دارد افراشته می‌شود که جامعه را از جاهلیت نجات بدهید.

ما هر چه تقدیر بکنیم از حوزه خواهران و این جمعیت و اساتید و بزرگان رفسنجان جا دارد و کم هست، فقط ذات اقدس الهی که بر همه منت می‌نهد و تمام نِعَم از ناحیه اوست؛ امیدواریم از جامعه بانوان و شما بزرگواران رفسنجان و استان کرمان مانند سایر بلاد ایران اسلامی که سرزمین طیب و طاهر را آنها ساختند، خدا تقدیر کند. این عزیزانی که خودشان در اسارت بودند یا از خاندان بزرگوار شهادت‌اند این بشارت را هم عرض بکنم که همه اینها میوه این درخت است. یک بیانی ذات اقدس الهی در قرآن کریم دارد یک بیانی هم ائمه(علیهم السلام) در روایات ما دارند؛ این دو تا بیان را که انسان کنار هم می‌گذارد می‌بینید به اینکه این جامعه در شرائط کنونی که شهادتش به نصاب رسید اسارتش به نصاب رسید، این دارد میوه طیب و طاهر می‌دهد. آنچه که در روایات ماست گفتند بعد از عرض ادب به پیشگاه آزادگان و به پیشگاه شهدا، این جمله‌ها را بگویید بگویید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛[5] این در پایان زیارت شهدا عرض می‌کنیم؛ می‌گوییم شما طیب و طاهر بودید و کشوری که خون داد شهید داد، شهادت در آن کشور نقش سازنده داشت آن کشور طیب و طاهر است «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ این بیان روایات است درباره عظمت شهادت. قرآن روی این بیان دستور کلی و جامع می‌دهد می‌فرماید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطیب یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾[6] کشور اگر طیب و طاهر شد باید میوه طیب و طاهر بدهد؛ چون مستحضرید گاهی یک مقدمه را قرآن می‌گوید روایات تفسیر می‌کند، گاهی یک مقدمه را ائمه می‌فرمایند قرآن بازگو می‌کند. یک مقدمه را اهل بیت فرمودند، فرمودند کشوری که در آن خون شهید دمید این کشور پاک شد. بیان قرآن این است کشور پاک میوه پاک می‌دهد، روایت دارد که «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» این یکی در قرآن دارد به اینکه: ﴿وَ الْبَلَدُ الطیب یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ پیام این آیات این است که باران، برف، تگرگ اینها هیچ کدام عرضه را ندارند که آلودگی استکبار، آلودگی صهیونیسم، آلودگی استعمار اینها را پاک کنند، فقط باران همین مقدار هنر را دارد که خون را پاک کند و بول را پاک کند و آلودگی دیگر راو از باران بر نمی‌آید که آن حرف‌های ناهنجار ترامپ را پاک کند، حرف‌های ترامپ را خون شهید پاک می‌کند. اگر چنانچه باران می‌توانست کار خون را بکند قرآن این جور بیان نمی‌کند روایات این جور بیان نمی‌کرد؛ هرگز روایات ندارد کشوری که در آن باران آمده پاک می‌شود؛ بله معلوم است باران این چیزها را پاک می‌کند. آن استعمار را باران پاک نمی‌کند آن استعباد را باران پاک نمی‌کند آن استکبار را باران پاک نمی‌کند آن استحمار را باران پاک نمی‌کند، آن را خون پاک می‌کند «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». قرآن هم فرمود وقتی کشور پاک شد باید میوه طیب و طاهر بدهد میوه طیب و طاهر یعنی همین. میوه طیب و طاهر یعنی استقلال؛ دیروز که روز مبارزه با استکبار بود میوه داد؛ مگر کسی برای ایران حساب باز می‌کرد؟ الآن این در برابر سنگین‌ترین قطب دنیا ایستاده است دهن آمریکا را دارد می‌زند این فخر نیست؟ این میوه نیست؟ این میوه را که باران نمی‌دهد این میوه را خون می‌دهد این میوه را اسارت می‌دهد. من یادم هست چون همین در کودتای ننگین 28 مرداد 32 آن وقت ما تهران درس می‌رفتیم، سن ما به هر حال در حدود بیست یا 22 سال و اینها بود؛ مرحوم آیت الله کاشانی آنجا چون سمَتی داشت در این انقلاب و در پامنار زندگی می‌کردند، پامنار هم نزدیک مدرسه مروی بود، مدرسه مروی هم انسی داشت با فرمایشات مرحوم آقای کاشانی؛ طلبه‌های مدرسه مروی غالباً در آنجا حضور داشتند. مدرسه حاج ابوالفضل هم که در جنوب تهران بود دوستان ما آنجا بودند، آقایان که با تهران آشنا هستند می‌دانند خیابان مولوی، آنجا یک میدانی داشت می‌گفتند میدان شاه، الآن آن میدان، شده میدان قیام. 28 مرداد گلابی‌های نطنز و غیر نطنز در بازار می‌آید. یک دست‌فروش تهرانی، چند جعبه گلابی نطنز و غیر نطنز آورد روی این چرخ به فروش گذاشت و این گلابی‌ها را داشت از این جعبه‌ها در می‌آورد، این را با ناز معرفی می‌کرد «آی شاه‌میوه آی شاه‌میوه»، ریختند بساطش را بهَم زدند که چرا اسم شاه را می‌بری؟ چه وقت؟ ساعت نُه یا نه و نیم روز 28 مرداد 32 که چرا اسم شاه را می‌بری؟ ساعت ده همان روز همین بدبخت‌ها همان‌جا ریختند این بنده خدا را لِه کردند، گفتند بجای این، بگو جاوید شاه. این جاوید شاه در ظرف نیم‌ساعت در همان میدان رخ داد. اینکه ریختند بساط این شخص را بهَم زدند که چرا می‌گویی شاه‌میوه، نیم ساعت بعد همین عیاش‌ها و رجاله‌ها گفتند که بگو جاوید شاه.

 ما الآن عظمت پیدا کردیم این به برکت خون است. اینکه آدم وقتی حرم وارد شد دَر و دیوار حرم را می‌بوسد، اینها گفتند خون شهید کشور را پاک می‌کند، باران آن عرضه را ندارد باران فقط خون را پاک می‌کند و بول را پاک می‌کند استعمار را پاک نمی‌کند؛ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» و قرآن می‌گوید کشور وقتی پاک شد میوه پاک باید بدهد میوه پاک همین است. این هم خواهرها این هم برادرها مگر ما قبلاً این حرف‌ها را داشتیم؟ قبلاً این قدر علاقه به قرآن بود؟ این جور استدلال قرآنی بود؟ قرآنی حرف زدن بود؟ قبلاً عزیزی ما داشتیم که رفته در زندان، این در زندان کتاب‌های قرآنی را نوشت. شکر ندارد این حرف‌ها؟

بنابراین ما از شما نمی‌توانیم تشکر بکنیم، برای اینکه از بس کارتان بلند است، همّت شما بلند است، هدفتان بلند است، فقط قادریم تشکر کنیم و دعا کنیم که این پرچم را به خوبی برای همیشه نگه دارید تا به دست صاحب اصلی‌اش برسانید؛ برای اینکه جامعه را دارید زنده می‌کنید.

دعا می‌کنم بزرگان شما علمای قبلی مخصوصاً آیت الله هاشمی رفسنجانی(رضوان الله تعالی علیه) و سایر عزیزانی که در این راستا تلاش و کوشش کردند از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم حشر اینها را با قرآن و عترت بکند، حشر شما برادران و خواهران را با اهل بیت عصمت و طهارت قرار بدهد!

«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»



[1]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج‏1، ص32.

 [2]. بحارالانوار، ج69, ص59.

[3]. وسائل الشيعة، ج‏16، ص246.

[4]. سوره آل عمران، آيه185.

[5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص723.

[6]. سوره اعراف، آيه58.


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments