08 06 2016 304026 شناسه:
image

چشیدن حلاوت ذکر خدا با اخلاق عملی حاصل می شود

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق: در دعاهاي ماه مبارك رمضان به خدا عرض مي‌كنيم خدايا آن مزه ياد خودت را به ما بچشان اين ديگر در حوزه و دانشگاه و در كتاب و درس و بحث و سخنراني نيست، اين نتيجه اخلاق است.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء ـ سرویس دین و اندیشه: آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود با بیان اینکه ماه رمضان، فرصت مناسبی است تا انسان بتواند شیرینی و حلاوت ذکر خداوند متعال را درک کند و بچشد، اظهار می دارند:

«بخشي از دعاهاي ماه مبارك رمضان اين است در دعاي بعضي از روزهاي ماه مبارك رمضان به خدا عرض مي‌كنيم «اللهمّ أذقني حلاوة ذكرك» خدايا شيريني نام و يادت را به كام ما بچشان! شيريني مطلبي نيست كه انسان با درس حوزه و دانشگاه آن را ادراك بكند الآ‌ن كسي كه عسل را نچشيد شما هر چه بخواهيد معناي عسل، مزه عسل را به او بفهمانيد مقدورتان نيست براي اينكه يك سلسله الفاظ و يك سلسله مفاهيم را كنار هم ذكر مي‌كنيم او مي‌فهمد كه زنبوري هست و كندويي هست و گلي هست و مكيدني هست و تبديل كردن به يك مايه شيريني است اما مزه عسل چيست؟ آن با درس و بحث حل نمي‌شود، حتي كسي كه كندو مي‌سازد، زنبور مي‌پروراند، عسل توليد مي‌كند ، تا خودش مزه عسل را نچشيد درك نمي‌كند كه مزه عسل چيست، نام خدا و ياد خدا مثل چشيدن اين عسل است.

در دعاهاي ماه مبارك رمضان به خدا عرض مي‌كنيم خدايا آن مزه ياد خودت را به ما بچشان اين ديگر در حوزه و دانشگاه و در كتاب و درس و بحث و سخنراني نيست، اين نتيجه اخلاق است.»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: درس اخلاق 27/11/90