14 10 2023 1969521 ID:
image

کارگاه تخصصی هویت ایرانی اسلامی از منظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

گزارش کارگاه تخصصی اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری علیه السلام و دانشگاه با موضوع هویت ایرانی اسلامی از منظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله با ارائه حجت الاسلام والمسلمین مصلح عضو هیئت علمی و مدیر گروه نقد باستان گرایی برگزار گردید.

گزارش کارگاه تخصصی اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری علیه السلام و دانشگاه با موضوع هویت ایرانی اسلامی از منظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله با ارائه حجت الاسلام والمسلمین مصلح عضو هیئت علمی و مدیر گروه نقد باستان گرایی برگزار گردید.


 

این کار گاه به صورت اختصاصی با حضور اساتید موسسه و دانشگاه به صورت گفتمان و سوال و پرسش شکل گرفته و استاد مصلح به سئوالات و شبهات اساتید پاسخ دادند

حجت الاسلام مصلح در این کارگاه مطرح کردندکه:

نسخه هایی که از اوستا به جای مانده از دوره اسلامی می باشد و از دوره ساسانی نسخه ای موجود نیست شواهدی هم وجود دارد که ایرانی ها نگارش داشتند و ادله ی زیادی هم در این زمینه وجود دارد.

ایشان بیان داشتند که خط میخی برای کتابت کتیبه ها و از زمان داریوش به بعد می باشد و در دوره ساسانی خطوط ایرانی وجود نداشته و از دوره داریوش به بعد خطوط ایرانی رایج می شود، خط اکدی نخستین زبان سامی است که برای نوشتن به کار رفت و خط نگارشی آن خط میخی است که از زبان سومری گرفته شده‌است


استاد جلسه بیان داشتند که زرتشتی ها خط دین دبیره را ساختند ، خط دین دبیره یعنی خط دین که با این خط اوستا را نوشتند که بعد از آن خط پهلوی می آید،آنچه که از اوستا مانده اوستای اول که نوشته شده طبق ادعای سنتی آنچه که از زرتشت نقل می کنند بسیار عجیب است.

از منظر مصلح ،مستشرقین می گویند زرتشت و اوستا یک افسانه  و یک مسئله ساختگی می باشد و این را نمی پذیرند.

ایشان در ادامه در مورد تاریخ زرتشت  بیان داشتند که تاریخ زرتشت چهار نظریه می باشد یک نظریه این است بین 558 سال قبل از میلاد، یعنی 300 سال قبل از حمله اسکندر که از متون خود زرتشت است که نقل سنتی می باشد که آن ها سعی در عقب بردن تاریخ خود دارند که خیلی از باستان شناسان بر این باورند که آن ها تمام اصالت را به خودشان اختصاص دادند که دینشان مسیحی و نژاد آن ها آریایی بود و دست گذاشتند روی زرتشت و گفتند این پیامبر آریایی است

یک نظریه برای هزاره اول تا دوم می باشد و برخی ها برای تاریخ آن سراغ منابع یونانی می روند

در روایات آمده که مجوس پیامبری داشته و پیامبر آن ها کتابی داشته و تنها جایی که در قرآن داریم که اسم مجوس به صراحت آمده در سوره حج آیه 17 ان الذین امنو والذین هادو والصابعین والنصاری والمجوس والذین اشرفوا....

 

اما آیا این فضیلتی محسوب می شود که اسم آن در قرآن آمده به نظر می آید؟ فضیلتی محسوب نمی شود

و آنچه که هست آن ها تبحر در جادو داشتند که در روایتی از ابن عباس آمده که آن سحره که در مقابل موسی ع قد علم کردند رئیس آن ها مجوسی بوده

از امام صادق ع پرسیدند که آیا برای مجوس پیامبر آمده؟ حضرت فرمودند ما من امت الا خلا فیها نذیر هیچ امتی نیامده مگر خداوند یک انذار کننده ای را برای آن ها فرستاده که البته دال بر نبوت زرتشت نیست.


​​​​​​​

 

 

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments