بهای انسان؛ اگر كسی ارزش خود را بداند، جریان شهوت و غضب برای او بی ‌ارزش خواهد بود

29 10 2023 1990903 شناسه:
دانلود فایل صوتی

   بهای انسان
 
🔹 انسان اگر #گوهر_ذات خود را بشناسد، هم در علوم، به بسیاری از معارف دسترسی پیدا می‌ كند و هم در اخلاق. هم فرمودند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» كه این مسئله توحید است و هم فرمودند: «مَنْ كَرُمَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَیهِ شَهَواتُهُ»؛ این بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است که فرمود اگر كسی ارزش خود را بداند، جریان شهوت و غضب برای او بی ‌ارزش خواهد بود.

🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) كه در حقیقت #سخنگوی_دین است، فرمود که شما به اندازه بهشت می ‌ارزید، اگر خود را به غیر بهشت فروختید مغبون هستید: «إِنَّهُ لَیسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ فَلاَ تَبِیعُوهَا إِلاَّ بِهَا».

🔹 هم برای بدنِ ما قیمت‌گذاری كردند و هم برای روح ما؛ بدن ما به اندازه #بهشت_جسمانی می ارزد و روح ما به اندازه #بهشت_روحانی می ‌ارزد.. فرمود اگر شما این بدنتان را به كمتر از بهشت جسمانی فروختید مغبون شدید و همچنین اگر روحتان را به كمتر از بهشت روحانی فروختید مغبون شدید، «فَلاَ تَبِیعُوهَا إِلاَّ بِهَا».
بنابراین اگر كلّ دنیا را به كسی دهند و او را وادار كنند كه مسیر دین را عوض كند او مغبون می‌ شود، زیرا جانش به اندازه بهشت می ‌ارزد.

#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت

📚 درس اخلاق
 تاریخ: 1393/01/07

🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments