ویژه برنامه ماه ذی الحجه 1445 هـ نشان حج؛ جلسه 1

10 06 2024 2833761 شناسه:

💢 ویژه برنامه ماه ذی الحجه 1445

سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه ذی الحجه 1445هـ، با عنوان «نشان حج»

دانلود فایل تصویری

 

🔹 جلسه: 1

👈 وادی مشعر الحرام، منا، عرفات و این گونه از وادی ها با توجه به آداب و اسرار و رموزی که برای یکایک اینها هست و اعمال و مناسک ویژه ای که برای اینها وجود دارد برای ساخت #حقیقت_توحیدی_انسان است.
ـ انسان در این سفر الهی می رود تا توحید را بهتر بیابد و به آغوش بکشد حقیقت توحیدی را و موحدانه زیست کند و با محوریت برنامه های الهی زندگی آینده خود را بسازد.
ـ حج یک حقیقت الهی توحیدی است به اضافه منافع و فواید فراوانی که برای حج ذکر شده است مقصد نهایی در حج، #سفر_الی_الله و توحید است و رها شدن از هر نوع شرک جلی و خفی و اینکه انسان الهی زیست کند با اخلاق و آداب الهی سفر توحیدی خود را آغاز و به انجام برساند... .
 

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمد لله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين».

اسلام که يک دين اصيل و وحياني است و همه جلوههايش را حق سبحانه و تعالي به بهترين و منظمترين طرح آماده کرده است، سرآمد برنامههاي اسلامي را به عنوان حج ميشناسيم.

حج يک برنامه عادي مثل ساير برنامههاي عبادي دين نيست. بلکه يک جامعيت فوق العادهاي دارد که بهترين راه و برترين راهها براي رسيدن به حقيقت توحيد است. مقصد حج توحيد و رها شدن در وادي حق و حقيقت است.

از منظر دين، پنج امر به عنوان مباني دين شناختهاند که دين و دستورات و آموزههاي آن بر اين پنج امر استوار است. از  حضرات معصومين(سلام الله عليهم اجمعين) رسيده است که اين دين براساس اين بنيانهاي پنجگانه شکل گرفته است که «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ‏».

حج يکي از مباني دين محسوب ميشود و آموزهها و گزارههايي بعضاً مبتني بر حج استوار است. انساني که قصد حج دارد و به هواي رسيدن به معبود و معشوق حقيقي شدّ رحال کرده و قصد سفر الهي داشته است با يک برنامه فوق العاده منسجمي همراه است که بايد از ابتدا تا انتها در ايام محدود و مشخصي اين برنامهها را انجام بدهد.

براي اينکه اين مسئله عملاً براي همه موحدان عالم تبيين بشود، خداي عالم به پيامبرش ابراهيم خليل که أبو الأنبياء است دستور داده است که اين مناسک را به اين صورت انجام بدهد. شايد هيچ برنامهاي از برنامههاي اسلامي در اين حد با اين عظمت آغاز نشده و به انجام نرسيده است. ابراهيم خليل از طرف حق سبحانه و تعالي مأمور بود تا يک به يک اين جريان عظيم و برنامه مهم حج را با استواري کامل به انجام برساند.

معمولاً دستوراتي که براي يک امر ديني داده ميشد، اين بوده است که خداي عالم امر به نماز ميفرمود، امر به روزه ميفرمود و امثال ذلک اما ابراهيم خليل را به ميدان ميآورد و يک يک از اين برنامه عظيم حج را به او ميآموزاند و به او اين معنا را ابلاغ ميکند اعلام ميکند که به جهانيان اعلام کنند که براي زيارت بيت الهي و طواف بيت خدا و رسيدن به آن مقصد نهايي که حق سبحانه و تعالي است به اين سفر الهي بيايند.

به پيامبرش حضرت ابراهيم(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) اين دستور را ميدهد که ﴿وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَج‏﴾، قبل از اينکه اين دستور و برنامه حج بيايد، حق سبحانه و تعالي آن سرزمين را و آن وادي را به اين جريان حج متصف ميکند به اين معنا که از خود بيت الله تا مسئله مروه و صفا، تا مسئله مرمي و مذبح و ديگر شئوناتي که در حج هست و در منا و مشعر و مزدلفه و  امثال ذلک اتفاق ميافتد همه و همه اين برنامهها در يک سرزميني اين جريان اتفاق افتاده است و يک نهادي بنام نهاد مکه و کعبه و حرم و نظاير آن شکل گرفته است تا اين برنامه بزرگ الهي در نهايت جلال و شکوه اتفاق بيافتد. چون بناست که جامعه اسلامي به قصد سفر الهي حرکت کنند و خود را در يک وادي فوق العاده توحيدي مشاهده کنند و با برنامههايي که حق سبحانه و تعالي براي آنها ترتيب داده در اين سير الي الله و سلوک الي الله گامهاي توحيدي استواري را بردارند.

لذا خداي عالم در قرآن اين معنا را بيان ميفرمايد که اولين خانهاي که براي توحيد و به قصد توحيد بنيان گذاشته شده است عبارت است از اين کعبه و اين کعبه قديميترين بناي توحيدي است و براي آن است که جامعه براي رسيدن به آن حقيقت توحيد، از گذرگاه اين جايگاه يعني کعبه و مکه و حرم و جلوههاي او حرکت بکند. ﴿إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ‏﴾، خداي عالم کعبه را در حقيقت به اين منظور بنا کرده است تا انسانهايي که در مسير عبوديت و بندگي حق سبحانه و تعالي قرار گرفتهاند بتوانند خود را از حضيض نظام طبيعت و عالم دنيا، به اوج حقيقت الهي و توحيدي برسانند و موحّدانه زندگي را براي يک انسانيتي که يک جلوه الهي دارد در حقيقت بسازد.

واقعاً حج يک برنامه سازندگي حيات انساني براي وصول به حقيقت توحيد است. خداي عالم براي اينکه اين برنامه را به  صورت يقينی تر نشان بدهد می فرمايد که شواهد بسيار روشن و آيات بينات فراوانی وجود دارد تا شما اين معنا را به عنوان يک امر دستوري تلقّي نکنيد. مقام ابراهيم که فرمود خَلف مقام را مصلَّي قرار بدهيد و نماز بگذاريد يا ارکاني که در بيت الله وجود دارد يا حجر الأسود يا مسئله زمزم يا امر سعي بين صفا و مروه که فرمود: ﴿إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ﴾، اينها همه و همه نشانههايي است که اگر کسي با دقت به امر حج توجه کند و اهتمام بورزد، آن جلوههاي توحيدي را به صورت روشن و شفاف مييابد.

بنابراين حجگزار بايد خود را با حقيقتي مواجه ببيند که اين حقيقت را خداي عالم بنيانگذاري کرده. از آن بيت کعبهاش تا جريانهايي که به عنوان آيات بينات و شواهد روشن توحيدي، خداي عالم قرار داده است و خدا اينها را قرار داد تا انسانهاي موحّدي که بعدها ميآيند، اين شواهد روشن و آيات بينات را در حقيقت در مسير عبوديت خود و مسير توحيدي خود با اطمينان بيشتري طي بکنند.

وادي مشعر الحرام، منا، عرفات و اينگونه از واديها با توجه به آداب و اسرار و رموزي که براي يکايک اينها هست و اعمال و مناسک ويژهاي که براي اينها وجود دارد براي ساخت حقيقت توحيدي انسان است. انسان در اين سفر الهي ميرود تا توحيد را بهتر بيابد و به آغوش بکشد حقيقت توحيدي را و موحدانه زيست کند و با محوريت برنامههاي الهي زندگي آينده خود را بسازد. بنابراين حج يک حقيقت الهي توحيدي است به اضافه منافع و فوايد فراواني که براي حج ذکر شده است. مقصد نهايي در حج، سفر الي الله و توحيد است و رها شدن از هر نوع شرک جلي و خفي و اينکه انسان الهي زيست کند و با اخلاق و آداب الهي سفر توحيدي خود را آغاز و به انجام برساند.

اميدواريم که همواره حجاج در اين سفر الهي و معتمران و عمرهگزاران در اين سلوک الهي جايگاه خود را بيابند و موقعيت والاي حج و عمره را بيابند و با سلوک از مسير حج و عمره، خودشان را به درگاه توحيد برسانند إنشاءالله.

«و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته»

 

 

↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/ljr1e46
↙️ یوتیوب:
https://youtu.be/Ifomz2bdQMA

#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#نشان_حج

🌐https://mvaezjavadi.ir


دیدگاه شما درباره این مطلب
0 Comments