پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین سال تحصیلی حوزه های علمیه استان مازندران با پیام تصویری مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی و سخنرانی آیت الله مروی ( تولیت آستان قدس رضوی) در حوزه علمیه حجتیه آمل و با حضور اساتید، علما، طلاب، مدیران و مسئولین استانی روز دوشنبه 17 شهریورماه برگزار گردید.
آیتالله مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در این مراسم اظهار داشت: خدا را شاکرم که در این شهر هزار سنگر و در این مکان مقدس و شریف تحت اشراف حضرت آیتاللهالعظمی جوادی آملی، به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه مازندران حضور دارم.
وی گفت: یاد شهدای والامقام این خطه سرافراز، شامل پانزده هزار شهید استان مازندران و پنج شهید دفاع از اقتدار، همچنین یاد علمای بزرگ و افتخارات مکتب تشیع همچون آیتالله کوهستانی، آیتالله شیخ محمدتقی آملی، آیتالله شیخ هاشم آملی، علامه حسنزاده آملی و افتخار حوزه و شیعه، حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی را گرامی میداریم.
ایشان به بیان رهبر معظم انقلاب در دیدار برخی از بزرگان حوزه، اشاره کرد و بیان داشت:
رهبر معظم انقلاب درباره تفسیر گرانسنگ تسنیم تعابیر ویژهای داشتند و فرمودند حوزههای علمیه مدیون حضرت آیتالله جوادی آملی هستند و بیشک، تفسیر تسنیم از افتخارات بزرگ تشیع است.
ایشان بیان داشت: این استان و این سرزمین منشأ خیر و ارزشآفرینیهای فراوان بوده و هست. خداوند سایه علمای ربانی را بر سر جامعه مستدام بدارد.
آیتالله مروی ضمن تبریک میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع)، خاطرنشان کرد:
اسلام با تعلیم، تربیت و دانش، پایهگذاری شد. نخستین آیات وحی نیز بر محور علم و قلم نازل شد و این اهمیت علم را در نزد دین مبین اسلام می رساند، همین معارف، مکتب اسلام را به بزرگترین تمدن بشری تبدیل کرده و حقیقت آن است که تمدن امروز بشری نیز مدیون تمدن اسلامی است.
مرزبانی علمی و معرفتی علما
ایشان در ادامه با استناد به روایت امام صادق(ع) که از امام عسکری(ع) نقل شده، گفت: علما، مرزداران اندیشه و ایمان شیعیان هستند. ابلیس همواره به این مرزها هجوم میآورد و علما مانع تسلط او بر قلوب ضُعفای شیعه میشوند. ارزش این مرزبانی هزاران بار بیش از مرزبانی سرزمینی است؛ زیرا آن مرزبانان از جسم مسلمانان حراست میکنند، اما علما از اعتقادات و باورهای آنان محافظت مینمایند.
آیت الله مروی یکی از لوازم مرزبانی علما را زمانشناسی دانست و اظهار داشت، درک موقعیتها و شناخت شرایط عصر از لوازم مرزبانی علماست، گاهی سکوت حکیمانه زمینهساز فریاد بزرگ است، چنانکه سکوت آیتالله شیخ عبدالکریم حائری در دوران ستمشاهی بستر نهضت امام خمینی(ره) را فراهم کرد.
ایشان از دیگر لوازم مرزبانی را علم نافع بیان کرد و گفت: علما همواره به سودمندی علم توجه داشتند و نه به القاب و ظواهر. آنچه ارزشمند است، علمی است که به کار جامعه بیاید.
ایشان طلاب علوم دینی را به مطالعه سیره علما توصیه کرده و ابراز داشتند: طلاب باید زندگینامه بزرگان را مطالعه کنند؛ چرا که زندگی آنان سرشار از درس صبر، مجاهدت و تحمل سختیها در راه دین است.
تولیت آستان قدس رضوی، بیداری و هوشیاری را از دیگر لوازم مرزبانی دانسته و اظهار داشت : علما باید با چشمانی تیزبین، کوچکترین انحراف فکری دشمن را رصد کرده و برای آن چاره بیندیشند. همانگونه که امیرالمؤمنین(ع) فرمود:
«مرد جنگآور همواره بیدار است، و هر کس غفلت کند، دشمن از همان نقطه بر او غلبه خواهد کرد.»
ایشان اخلاص در علم و عمل را از دیگر لوازم مرزبانی علما دانسته و گفت: بزرگانی که در جامعه اثرگذار بودند، پیش از هر چیز به تهذیب و اخلاص خود توجه داشتند. کسی که از علمش برای تربیت خویش بهرهای نبرده باشد، نمیتواند به دیگران نفعی برساند.
آیت الله مروی، شجاعت امام و مقام معظم رهبری را محصول خودساخته بودن و مهذب بودن آنها دانستند که باید الگوی همگان خصوصا طلاب علوم دینی در جامعه قرار گیرند.