پایگاه اطلاعرسانی اسراء: جلسه هفتگی درس اخلاق آیتالله العظمی جوادی آملی، امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.
آیت الله العظمی جوادی آملی در آغاز جلسه با اشاره به محور مباحث اخلاق اسلامی اظهار داشتند: مهمترین منابع اخلاق اسلامی قرآن کریم و کلمات نورانی اهلبیت علیهمالسلام است و نهجالبلاغه در این میان جایگاهی ویژه دارد؛ کتابی که دربردارنده خطبهها، نامهها و کلمات حکیمانه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است.
آیتالله العظمی جوادی آملی در ادامه به شرح کلمات حکیمانه نهجالبلاغه پرداختند و بیان داشتند: به کلام نورانی آن حضرت رسیدیم که «وَ ثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلَامَةُ»، [ثمره دور اندیشی سلامت است]، انسانشناسی در کلام امیرالمؤمنین نشان میدهد که تمامی اعضا و جوارح انسان هماهنگ و هدفمند آفریده شدهاند و هر یک طبیب خویشاند؛ از دستگاه گوارش تا حواس ادراکی و قواي نفسانی که هر یک مانند طبیبی درونی هستند؛ اما این مجموعه نیازمند رهبری عاقلانه است تا سلامت فرد و جامعه تأمین شود.
ایشان با تبیین نقش عقل و نفس در هدایت انسان تصریح کردند: دستگاه ادراکی و عملی انسان هر دو مدیر و رهبر خاص خود را دارند؛ عقل رهبر اندیشهها و تنظیمکننده اوهام و خیالات است، و نفس مأمور مدیریت امور جسمانی و تمایلات است؛ هماهنگی این دو، انسان را به مقام عالم ربانی میرساند.
معظمله با اشاره به ضرورت ریاضت نفس و جهاد اکبر گفتند: فتاوای عقل و فطرت باید بر خواهشهای نفس اماره غلبه کند. عقل بهعنوان فرمانده، نفس را مسلح به وجدان و لوامه کرده است؛ نفس لوامه همچون «قیامتِ کوچک» در درون همه انسانها هشدار میدهد و هرگاه رفتار خلافی صورت گیرد، انسان را به بازگشت و جبران وادار میسازد.
ایشان افزودند: وجود این ساختار نشان میدهد که ذات اقدس الهی نه تنها دستگاه اندیشه و انگیزه را تنظیم کرده، بلکه رهبران و قوانین درونی آنها را نیز معین نموده و راههای جنگ داخلی و راههای پیروزی را مشخص ساخته است. بنابراین شناخت خواستهها و رهبران درونی و پیروی از فتاوای عقل و وجدان، زمینهساز صلح داخلی است و کسی که هوای نفسانی را مغلوب و عقل را غالب سازد، در حقیقت پیروز حقیقی است
معظم له اظهار داشتند: معرفتِ خواستهها و رهبران درونی و ایجاد صلح داخلی، محور اصلی اخلاق است تا عقل بر هوس غالب شود.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توصیههای نهجالبلاغه درباره پرهیز از لجاجت و شتابزدگی، خاطرنشان کردند: لجاجت در مباحث علمی و اجتماعی مانع درک حقیقت میشود. امیرالمؤمنین علیهالسلام در نامه به مالک اشتر هشدار دادند که لجاجت و تندروی نظم جامعه را بر هم میزند.
آیتالله العظمی جوادی آملی در پایان با شرح جمله نورانی حضرت امیر علیهالسلام «الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ» تأکید کردند: انسان باید ابتدا خود را از بند طمع و هوس آزاد کند، تا بتواند آزادی و کرامت حقیقی را در جامعه پاس بدارد. بردگی واقعی آن است که انسان گرفتار حرص و طمع درونی باشد.
ایشان بیان داشتند: انسان یا گرفتار بردگی ظاهری است که ناشی از سلطه استعمار و استبداد قدرتهای شرق و غرب است، یا دچار بردگی باطنی است که ریشه در هوسها و خواهشهای نفسانی دارد. بردگی باطنی خطرناکتر است؛ زیرا انسان را به اسارت درونی میکشاند.
معظمله تصریح کردند: اگر کسی گرفتار طمع شد، باید بداند که بنده است؛ پیش از آنکه به فکر آزاد کردن دیگران باشد، نخست باید خود را آزاد کند. آزادی حقیقی آن است که انسان از قید حرص و هوس رهایی یابد.