08 10 2016 298393 شناسه:
image

حيات طيبه آن است که انسان بتواند با خدايي که مبدأ حيات است ارتباط برقرار کند

پايگاه اطلاع رساني اسراء: مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) در دهه اول محرم با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در حسينه هدايت طايفه آملی های شهرستان آمل برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اسراء: مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) در دهه اول محرم با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در حسينیه هدايت طايفه آملی های شهرستان آمل برگزار می گردد.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضي جوادي آملي در سومين جلسه از اين سلسله جلسات که به موضوع  «حيات طيبه در مکتب امام حسين(ع) و انديشه نو براي زندگي» اختصاص دارد، بيان داشت:

نصرت نهضت سالار شهيدان به انواع گوناگون و اطوار مختلف است. همواره صداي «هَل مِن ناصِر»؛ حسيني  در گوش همه انسان‌هاي بيدار، حق‌مدار و افرادي که به عدالت، به انسانيت، به حرّيت و تعالي و شکوفايي انسان و جوامع انساني مي‌انديشند وجود دارد. اين صدا خاموش شدني نيست، تا روز قيامت صداي «هَل مِن ناصِر» حسيني جان‌ها را، دل‌ها در مسير احياي سنّت‌هاي الهي و اماته سنّت‌هاي باطل دل‌ها را مي‌نوازد.

وی با اشاره به حديثی از امام باقر عليه السلام ادامه داد:

همين محافل سخنرانی و عزاداری حسينی در مسير نصرت نهضت سالار شهيدان و اجابت دعوت آن حضرت است. امام باقر(عليه السلام) فرمود: اگر شما اکنون بخواهيد ناصر دين خدا باشيد و نصرت دهنده و ياري کننده نهضت ابي عبدالله(عليه السلام) باشيد، همين گريه و اشک و آهي که براي اباعبدالله داريم، همين ماجراي کربلا و اهداف نهضت ابي عبدالله را برای يکديگر بازگو نمودن، کلمات و شعائر آن حضرت، را بازگو کردند، خود همين نصرت است. اين خود ياري و کمک به نهضت ابي عبدالله(عليه السلام) است و مايه زنده بودن، پويا بودن و در مسير اهداف سالار شهيدان حسين بن علي(ع) قرار گرفتن است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در فراز ديگری از سخنان خود حيات طيبه را يک موهبت الهي دانست و ابراز داشت:

حيات طيبه يک موهبت الهي است. بشر با همه توانايي و دانايي به تنهایی قطعاً قدرت يافتن حيات طيبه را ندارند. اگر بشر مي ­توانست به يک زندگي برتر شايسته انساني راه پيدا بکند، هرگز خداي عالَم پيامبري را و يا کتابي را نازل نمي‌فرمود و نمي‌فرستاد. حيات طيبه يک موهبت بزرگ الهي است و از پروردگار عالَم براي بشر رسيده تا بشر در سايه حيات طيبه سعادت حقيقي خود را در دنيا و آخرت بجويد و به آنچه که هدف اوست رهنمون شود.

وی ابراز داشت:

اگر ما با نحوه حيات و زندگي انساني آشنا بشويم و در مسير زندگي حقيقي که شايسته انسان است قرار بگيريم، در مسير تعالي و رشد قرار خواهیم گرفت. از اين همه نزاع و درگيري و جدال و مراع رهايي پيدا خواهیم کرد، و چهره عدل، سيماي صدق و حق را مشاهده خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به تببین حیات در فرهنگ دین پرداخت و بیان داشت:

در فرهنگ دين، حيات عبارت است از زندگي انساني در سطح فرشتگان، لذا مراد از حيات طيبه این است که انسان  بتواند با خدايي که مبدأ حيات است ارتباط برقرار کند. در فرهنگ دین آن انساني که قلب او زنده است، روح و عقل او زنده است، حقايق را مي‌فهمد، جهان را مي‌شناسد، خود را در جهان مي‌بيند، نسبت خود را با مبدأ و منتهاي عالَم به درستي تشخيص مي‌دهد، با ارادت، با انگيزه‌اي صحيح در اين مسير معرفتي گام برمي‌دارد، او از حيات و از زندگي برخوردار است.