29 07 2023 1730988 شناسه:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

باید از عاشورا عبرت بگیریم / مسیر حق طلبی و عدالت خواهی و تعالی و رشد انسانی در نهضت حسینی وجود دارد

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود.  

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در شب یازدهم سخنرانی خود با بیان اینکه باید از عاشورا عبرت بگيريم، اظهار داشتند: اگر ملتي اين نهضت کربلا را نداشت، قيام عاشورا را نداشت، آن حجت ندارد. اما ما حجت داريم، ما چراغ داريم، ما معيار داريم. باید اين معيار را براي خودمان جامعهمان و نظاممان ملاک قرار بدهيم و حرکتهاي انساني اجتماعي سياسي اخلاقي و تربيتي را بر مبناي اين عيار الهي تنظيم بکنيم. ما تا روز قيامت جنگ بين حق و باطل را داريم، جنگ بين عدل و ظلم را داريم، جنگ بين خوب و بد را داريم، بايد انتخاب بکنيم، بايد اهل اختيار و انتخاب باشيم، نه ساکت باشيم نه در صف معاذالله دشمن قرار بگيريم. اين نهضت براي اين است احياء قيام عاشورا براي اين است.

ایشان بیان داشتند: بحثي که در اين ده شب در اين جمع گرامي و در اين محفل حسيني داشتيم راجع به اين بود که اين نهضت يک نهضت جهاني و بشري است. ظرفيتي که براي اين نهضت است تواني که در اين نهضت نهفته است يک حقيقت جهاني است. ممکن است بفرماييد يعني چه اين در يک تاريخ و در يک جغرافيايي قرار گرفته افراد خاصي بودند انسانهاي ظالم و ستمخويي بودند در مقابل انسانيهاي عالم و عادل. چه ربطي به جهاني بودن دارد؟ ما ميخواهيم بگوييم اين نهضت ظرفيت جهاني بودن را دارد. توان اينکه از اين نهضت براي جهان و جهانيان و همه انسانها و افراد بشر مسير انسانيت، مسير حقطلبي و عدالتخواهي، مسير تعالي و رشد انساني را اگر بخواهيم بجوييم در اين نهضت وجود دارد.

ایشان اظهار داشتند: سخني را در اين آخرين جلسهاي که بنده در خدمت شما هستم به عنوان يکي از آموزههاي بلند وحياني نهضت عرض کنم تا جهاني بودن و بشري بودن اين نهضت را بهتر بيابيم. يکي از مسائلي که بشر همواره به آن ميانديشد و راجع به آن تفکر ميکند، اين است که زعيم جامعه، رهبر جامعه، حاکم جامعه و به تعبيري ديني، امام جامعه بايد چه ويژگيهايي داشته باشد؟ چه کسي شأنيت را دارد لياقت و شايستگي آن را دارد که امامت جامعه و زعامت انسانها را به عهده بگيرد؟ چه کسي لياقت اين را دارد؟ از نهضت حسين بشنويم از مکتب ابي عبدالله بشنويم که قسم ياد ميکند «فَلَعَمْری ما الامامُ الّا الحاکمُ بالکتاب القائم بالقسط الدائن بدین الحقّ الحابس نَفْسَه علی ذاتِ الله» اگر اين چهار ويژگي بود اين براي فقط مسلمانها نيست فقط شيعيان نيست انسانيت، بشريت، بشر از آن جهت که بشر است اگر بخواهد يک رهبر و زعيمي شايسته داشته باشد بايد اين ويژگيها را داشته باشد اين محدود به زمين و زمان اين ملت و آن ملت اين دين و آن دين، اين مذهب و آن مذهب نيست. اين يک انديشه جهاني است. اين يک فکر بشري است.

 

ایشان بیان داشتند: اولين ويژگياي که يک رهبر آسماني يک ولي جامعه بايد داشته باشد اين است که براساس کتاب الهي که جز حق چيز ديگري نيست حکم بکند. تشخيص خودش، نظر خودش، معنا ندارد! حتي پيغمبر هم حتي پيغمبر و امام هم اجازه ندارند بر مبناي نظر خودشان جامعه را اداره بکنند. «آمن الرسول بما انزل عليه من ربه» خود پيغمبر خدا در قرآن او را تهديد ميکند يکجا خدا پيغمبرش را در قرآن تهديد ميکند «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ * لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ * ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ» اگر پيغمبر بخواهد يک کلمه، يک واو از خودش در دين اضافه بکند رگ گردنش را ما ميزنيم، محکم او را ميگيريم رگ گردنش را ميزنيم. «فلَعَمْری ما الامامُ الّا الحاکمُ بالکتاب» امام جامعه رهبر جامعه ولي جامعه آن انساني است که اول و آخر، آغاز و انجام حکمرانياش بر مبناي کتاب الهي باشد

ایشان سپس اظهار داشتند: ويژگي دوم: «القائم بالقسط» عدالت، يکي از موهبتهاي ارزشمند الهي است. مگر عدالت به اين راحتي است؟ تحقق عدالت از امور بسيار دشوار و سختي است که حاکمان با آن روبرويند. حضرت می فرماید که قائم به قسط باشد. نه اينکه عادل باشد. مگر کسي که عادل باشد ميتواند حاکم باشد؟ نه، قائم به قسط. خدا حفظ کند والد بزرگوار ما را ميفرمودند که برخي از کارها نه تنها عدالت ميخواهد نه تنها قائم به قسط بودن ميخواهد بلکه بايد قوّام بالقسط باشد.

 

ایشان بیان داشتند: سومین ویژگی حاکم اسلامی «الدائن بدين الحق»؛ ما بايد روش حق را منهج حق را انتخاب بکنيم. ما بايد حق هر چيزي را بشناسيم و بر اساس آن عمل بکنيم هرچه باشد. ای است که امام می فرماید. «ألا ترون ان الحق لا يعمل به و ان الباطل لا يتناهي» شما مردم، اي جامعه، اي کوفيان، اي همه کساني که در اين رابطه هستيد آيا چه کسي شأنيت اين را دارد که حاکم جامعه اسلامي باشد؟ زعيم جامعه اسلامي باشد؟ يک انسان سگباز، پليد، معلوم نيست ريشه خانوادگياش چيست اين بايد بيايد حکومت بکند؟ يا يک انساني که به عدل و داد مشهور است به حق و حقيقت شهرت دارد، جز حق از زبانش جاري نيست و جز به عدل حکم نميکند اين بايد امام شما باشد.اگر ابي عبدالله فرمود من شايستهتر هستم به اين امر حکومت، براي آن است که در جايگاه حق نشسته است و اقتضاي حقانيت او حکمراني براي اوست.

ایشان سپس به ویژگی چهارم حاکم اسلامی اشاره کرده و بیان داشتند: ويژگي چهارم « الحابس نَفْسَه علی ذاتِ الله»؛ اين ويژگي ديگر برترين ويژگي است آن کسي که ميخواهد زعيم يک جامعه باشد رهبر يک جامعه و ولي يک امت و اجتماعي باشد بايد کسي باشد که همه وجودش را بر ذات الهي حبس بکند. لحظهاي از اراده الهي بيرون نيايد. خواست و مشيت الهي را براي خود مشيت و خواست قرار بدهد «رضي الله رضانا اهل البيت» اگر خداي عالم اراده کرده است که ما اينجور کشته بشويم بدنهاي ما اين، سرهاي ما اين، خانوادههاي ما اين، ما پذيرش داريم و پذيرفتهايم. «الحابس نفسه علي ذات الله» اين معناي حقيقت است اين انسانها را خداي عالم شايسته امامت ميداند رهبري ميداند.