بايد جهانی فکر بکنيم و فکر جهانی اقتضای اين را دارد که بتوانيم وسيعتر و گستردهتر فکر کنيم

19 09 2024 4725584 شناسه:

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل روز چهارشنبه 28 شهریورماه در مدرسه علمیه حجتیه و با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید.  

گزارش تصویری نشست

​​​​​​​در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی رییس موسسه آموزش عالی اسراء و آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین و استاد سطوح عالی حوزه های علمیه قم سخنرانی نمودند.


استاد مرتضی جوادی آملی در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به حضار، مردم و اصناف، مسئولین شهری و استانی، اساتید و طلاب، به تاریخچه ای از مدرسه در حال ساخت اشاره کرد و بیان داشت: اصرار بر اين بود که اين مراسم را در همين مدرسه آغاز کنيم به رغم همه شرايطي که مستحضر هستيد، حضرت استاد کارشان مسائل علمي و تحقيق و تدوين و تصنيف آثار است که الحمدلله مشاهده ميفرماييد اما همواره تشويق ميکردند تا مراکز علمي شکل بگيرد و اين رسالت علما بوده است.

ایشان سپس به گزارشی از مدرسه در حال ساخت اشاره کرده و بیان داشت: اين مدرسه از حدود 2500 متر زمين تا حدود هفت هزار متر بناء شکل يافته است. ايجاد چنين مجموعهاي که در شرايط فعلي بتواند نيازهاي علمي اين شهر را ديني و معنوي اين شهر را تأمين بکند کار آساني نيست. در اقليم عظيم اسلامي از قاهره مصر گرفته تا مناطق شرق اوسط و خاورميانه تمام اين مناطق به ايران ما کلاً نُه تا نظاميه داشتيم. نظاميه يعني همان مدارس علمي که خواجه نظام الملک تأسيس کرده بود. قاهره مصر بود، موصل عراق بود، بغداد بود، مرو بود، نيشابور بود و از جمله آمل. آمل در هزار سال قبل نظاميه داشت. دانشگاه علمي داشت که اين نظاميه کمکم توانست در همه مناطق شمال کشور با محوريت آمل شکل پيدا بکند.


ایشان ادامه داد: يکي از مقاطع شکوفاي تاريخ ايران در سدههاي ميانه اسلام نهضت مدرسهسازي در دوران حکومت سلجوقي است. از جمله اين مدارس مدرسه نظاميهاي است که در آمل بدست مؤسس نظاميهها يعني خواجه نظام الملک طوسي يکي از وزراي شهير تاريخ ايران بنا شده است. نظاميهها از شاخصترين نهادهاي آموزشي در تاريخ ايران و اسلام شمرده ميشوند. تأسيس اين مدارس بالأخص مدرسه نظاميه آمل با برخي ويژگيهاي انحصاري در آن دوران به دنبال بازخوردهاي مثبت و منفي بود که از حوادث حساس پرالتهاب آن روزگار در جغرافياي طبرستان به طور اعم و شهر پرماجراي آمل به طور أخص برآمده بود.

استاد مرتضی جوادی آملی گفت:  آمل با چنين يپشينيهاي با چنين سابقه و فرهنگ و تمدني بايد امروز بدرخشد به جهت داشتن شخصيتهاي ممتازي همانند حضرت آيت الله حسنزاده آملي(رضوان الله تعالي عليه) و حضرت آقا آیت الله جوادی آملی!

ایشان بیان داشت: ساخت این مدارس خیلی مهم است و البته مردم آمل انتظار دارند همانطوري که چنين مدارسي با اين عظمت دارد شکل ميگيرد. مسائل درماني بهداشتي خدماتي هم شکل بگيرد که در این زمینه نیز صحبت کردیم که هر چه زودتر درمانگاه حکیمیه نیز به همت به همت مردم آمل افتتاح شود.


استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت:  نکته پاياني اين است که ما در دوران جديدي از معرفت اسلامي قرار داريم، من اين بشارت را خدمت جامعه علميمان حوزويمان و اساتيد ميدهم که ما ديگه در سنت حوزوي يک رشد فوق العادهاي را براساس مباني و ارزشهايي که حضرت استاد آقاي جوادي براي حوزهها آوردند، داریم يعني ما از اسلامي سخن ميگوييم که با خوانش و قرائت حضرت استاد آقاي جوادي است. آثار تفسيري ايشان يکي از بزرگترين ويژگيهاي استاد اين است که نه تنها مفسرند و حدود صد جلد بالفعل اثر تفسيري دارند قرآن را در تمام علوم راه دادند. اين خيلي مهم است. و اين هنگامهاي و حماسهاي است در فضاي علمي و ما در اين مکتب إنشاءالله آينده اين مدرسه و مدارسي که با نظام فکري حضرت استاد مشغول هستند إنشاءالله زندگي خواهيم کرد.

ایشان بیان داشت: بايد جهانی فکر بکنيم و فکر جهاني اقتضاي اين را دارد که بتوانيم وسيعتر و گستردهتر فکر کنيم.

 

دانلود فایل صوتی