15 06 2018 314662 شناسه:

خطبه عید سعید فطر(رمضان 1439)

دانلود فایل صوتی

 


السلام عليکم و رحمة الله

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ و صلي الله عَلَي‏ جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين سِيَّمَا خَاتَمِهِم وَ أَفَضَلِهِم حَبِيبِ إِلهِ الْعَالَمِين ‏أَبِی الْقَاسِم ‏الْمُصْطَفَي(مُحَمَّد صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) وَ عَلَي الْأَصْفِيَاءِ مِنْ عِتْرَتِهِ لَا سِيَّمَا خَاتَمُ الْأَوْصِيَاء حُجَّة ابْنِ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِي(رُوحِي وَ أَرْوَاحُ ‏الْعالَمِين لَهُ الفِداء) بِهِمْ نَتَوَلَّي‏ وَ مِنْ أَعْدَائِهِم‏ نَتَبَرَّءُ إِلَي اللَّه».

هم خود را و هم شما برادران و خواهران عزيز و گرانقدر را به مهم‌ترين و اصلي‌ترين امري که مؤمنان بدان توصيه شده‌اند سفارش مي‌کنم و آن هم بحث تقوا و صيانت نفس است، «اُوصِيكُمْ وَ نَفْسِي بِتَقْوَی اللَّه‏». همه ما مي‌دانيم که آنچه در پيشگاه پروردگار عالم جايگاه قابل ارائه‌اي دارد مسئله صيانت و طهارت نفس است و اين جز از راه تقوا حاصل نمي‌شود و ماه رمضان که ـ الحمدلله ـ موفق به اعمال و طاعات در اين ماه بوديد، محصول، عصاره‌ و نتيجه‌ آن تقواست، ﴿كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَي الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[1] اين ماه را به ماه تقوا و پرهيزکاري مي‌شناسند.

دو نکته را به اجمال تذکر بدهم و در اين خطبه ديگر تصديعي نباشد. تذکر اوّل اين است که روز عيد فطر که عيد الهي است و منظور از عيد الهي يعني بازگشت خدا به بنده است. اين عيد همان عود و بازگشت است و چون در اين يک ماه بندگان به امر الهي دستورات خداي عالم را اطاعت و اجرا کرده‌اند، خداي عالم مي‌خواهد پاداش بدهد، جايزه بدهد و لذا امروز را که روز عيد فطر هست، به عنوان «يَوْمُ الْجَوَائِزِ»[2] يا «يَوْمُ الْجَائِزَة»[3] ناميدند. قدر بدانيم، مغتنم بشماريم، عزيز بدانيم اين روز را و جوايزي که در اين روز خداي عالم به مؤمنان اهدا مي‌کند. هرگز از ياد خدا و آنچه در امروز به بندگانش عطا مي‌کند غافل نباشيم. خدايا! بهترين‌هاو کريم‌ترهاي از حقايق و معارف و حسنات دنيا و آخرتت را به همه ما مرحمت بفرما و جايزه ما آمرزش و غفران اوّلاً و رحمت و هدايت ثانياً و شفاعت اهل بيت ثالثاً و در رکاب آقا حضرت بقية الله الأعظم بودن در همه مراحل رابعاً ـ إن‌شاءالله ـ خداي عالم تقدير بفرمايد.                       

نکته‌ دوم اين است که بهترين‌ها و زيباترين‌ها آن چيزي است که خداي عالم براي ما مي‌خواهد، ما به هر حال به اندازه فکر و عقل و انديشه خودمان تلاش مي‌کنيم. ما معيارهايي را داريم که اين معيارها با معيارهاي الهي متفاوت است. آنچه در ملاک الهي است و خداي عالم براي بشر خير و سعادت مي‌داند بايد که بدان توجّه بکنيم. در نماز عيد فطر که اين قنوت‌هاي گرانقدرش را که نُه قنوت بود پنج قنوت در رکعت اوّل و چهار قنوت هم در رکعت دوم، اين دعايي که در اين قنوت آمده است تمام سخن و تمام حق را در اين دعا ما مشاهده مي‌کنيم. آنچه ما از خداي عالم ما طلب مي‌کنيم آن است که خدايا! به رسول گرامي اسلام و اهل بيت او بهترين‌ها را عنايت کردي، آنها را از هر خيري بهره‌مند کردي و آنها را از هر شرّ و آفتي مصون داشتي. ما خير و صلاحمان را، جز در خير و صلاح اهل بيت نمي‌دانيم و همچنين شرّ و بدي خود را از هر آنچه اهل بيت را در آن امان نگه داشتي، آن هم نمي‌دانيم. ما از تو استدعا مي‌کنيم، از تو خواهش میکنيم از تو با همه وجود و متضرّعانه مي‌خواهيم که ـ إن‌شاءالله ـ هر آنچه به رسول گرامي اسلام و اهل بيت از خير و سعادت و کمال و علم و معرفت و هدايت و تقوا عطا فرمودي به ما هم عطا بنما و از هر چه بدي و سوء و زشتي و باطل و قبيح هست که آنها را نجات عنايت فرمودي، ما را و جامعه ما را و نظام اسلامي را ـ إن‌شاءالله ـ از همه آنها نجات عنايت بفرما.

﴿اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ٭ اللَّهُ الصَّمَدُ ٭ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ ٭ وَ لَمْ يَكُن لَهُ كُفُواً أَحَدٌ﴾.

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ و صلي الله عَلَي‏ محمّد و آله الطاهرين اللهّم صل علي امير المؤمنين علي بن ابيطالب و وصي رسول رب العالمين و صلّ علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و صلّ علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّة و علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف القائم المهدي حججک علي عبادک و امنائک في بلادک».

بار ديگر به شما عزيزان برادران و خواهران بزرگوار تبريک عيد سعيد فطر را عرض مي‌کنيم و به حق از خداي عالم براي شما خير و برکت و تهنيت و تبريک را آرزو داريم. سلامتي شما، عافيت شما و آنچه خير و صلاح شماست در امروز مقرر مي‌شود و ما مي‌توانيم از خداي عالم بهترين‌ها را تحصيل بکنيم. ما در مسير زندگي خودمان در بين راه هستيم. اگر دوران زندگي مادي و حيات دنيايي ما تمام بشود تازه ابتداي راه هستيم؛ ولي تمام تلاش و کوشش را بايد در دنيا انجام بدهيم که به ما فرمودند: «الدُّنْيَا مَزْرَعَةُ الْآخِرَة»[4] هيچ کس در آينده، جز خود را ملامت نمي‌کند: ﴿وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛[5] شيطان مي‌گويد من دعوت کردم، من شما را فرا خواندم؛ اما آنکه مسئله است خودتان بوديد: ﴿فَلا تَلُومُوني‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ﴾، ما مواظب خودمان باشيم. براساس تقوا و پرهيزکاري و صيانت از نفس مواظبت بر خود داشته باشيم. ماه رمضان را داريم وداع مي‌کنيم؛ يعني وداع کرديم، اما معناي وداع اين است که ما وديعه‌اي را در پيشگاه ماه رمضان قرار مي‌دهيم. در پيشگاه ماه رمضان ما وديعه‌اي قرار مي‌دهيم. وداع يعني وديعه نهادن، امري را در ماه مبارک رمضان انسان قرار مي‌دهد و هر وقت که بخواهد از او مي‌گيرد. تقوا، صيانت نفس، طهارت، پاکيزگي، عفاف، عدالت و همه خيرها محصولات ماه مبارک رمضان است. ما داريم اين را تقديم ماه مي‌کنيم و از اين ماه عزيز مي‌خواهيم، اين ماه زنده است، اين ماه يک موجود حيات‌دار است، اين ماه ماهي است که خداي عالم آن را به عنوان کلمه خودش معرفي کرده و از اسما و اوصاف الهي سرشار است و لذا نکته اوّل اين است که ما با نگاه وديعت نهادن به ماه رمضان از اين ماه خداحافظي بکنيم، نه اينکه رفت مثل شبي که رفته است. نه، با نگاه اينکه هر آنچه را که از خير و تقوا انتظار داريم در ماه رمضان است، ماه رمضان به فرياد ما برسد در مشکلات، در سختي‌ها، در امر دشوار و ماه رمضان مي‌تواند کمک‌کار همه ما باشد.

نکته آخر که عرض مي‌کنيم مستحضريد که امروز هم روز عيد فطر است و هم روز جمعه است؛ يعني دو تا عيد، چون ما مسلمان‌ها مخصوصاً شيعيان امروز دو تا عيد داريم: عيد جمعه و عيد فطر. بسيار روز عظيم و مبارکي است مهنّاست به هنيئاً بودن و مبارک بودني که از راه پروردگار عالم است. نکته‌اي که در باب روز جمعه است اين است که ما ارتباطمان اکنون فقط و فقط از طريق حجّت خدا و آقا امام زمان(عليه السلام) با دين ما، با قرآن ما و با خداي ما هست. الآن کاملاً محسوس است که متأسفانه امام زمان(عليه السلام) در صحنه اجتماع، در صحنه فرهنگ، در صحنه دين و باور ما حضور ندارد، ما اسمي از امام زمان داريم. اين دعاي ندبه امام زمان است، اين دعاي عهد امام زمان است. آنچه از عهد و ندبه مانده يک اسم است؛ اما حقيقت امام زمان به عنوان وليّ الله أعظم به عنوان صاحب ما وليّ ما، امام و مقتداي ما رهبر آسماني ما که خداي عالم براي ما قرار داده. يک اعتبار داريم و يک حقيقت! امام زمان(عليه السلام) يک امام حقيقي و زعيم حقيقي آسماني است. ما تا چه حدي با اين حضرت ارتباط داريم؟ سخنان او، سنّت او، سيره او، اخلاق او و آنچه او بدان راضي است و از آنچه او از آن متنفر است چقدر در جامعه ما حضور و بروز دارد؟ ما بايد عهد کنيم اين دعاي عهد است دعايي است که ميثاق و پيمان ما با حضرت بقية الله الاعظم است. ما هر روز بايد خدمت آقا امام زمان صبحگاهان و شامگاهان، غدوّ و عشيّ سلامي خالصانه صبح که برمي‌خيزيم «السلام عليک يا بقية الله» و شب هنگام استراحت «السلام عليک يا بقية الله»! آغاز و انجام زندگي و برنامه را با نام مقدس آقا امام زمان(عليه السلام) و صلوات و درود بر آن امام شروع بکنيم. اگر کسي با اين آهنگ زندگي‌ خود را اداره کرد، قطعاً سنّت و سيرت، اخلاق و منش و روش آقا امام زمان(عليه السلام) در جامعه ما هست. حتماً همه ايّام مواظب و ملتفت باشيم؛ خصوصاً روزهاي جمعه و دعاي عهد و زيارتي که براي آقا امام زمان(عليه السلام) در روز جمعه هست را ـ إن‌شاءالله ـ فراموش نکنيم. اصرار ما تأکيد ما ارتباط ما با آقا حضرت بقية الله الأعظم ـ إن‌شاءالله ـ به برکت ماه مبارک رمضان خواهد بود.

﴿اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ٭ وَ الْعَصْرِ ٭ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ ٭ إِلاّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

«نسئلکَ اللّهم و ندعوک باسمک العظيم الأعظم الأعز الأجل الأکرم يا اللهُ، ...».

اين تکبيرهايي که امروز هست، فوق العاده عظيم است و تا قبل از نماز ظهر اين تکبيرها مستحب است که گفته بشود و اين تکبيرها همان طوري که آيه را اوّل تلاوت کرديم: ﴿وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ عَلَي مَا هَدَاكُمْ﴾،[6] هر تکبيري معناي خاص خودش را دارد. شما وقتي مثلاً يک منظره را مي‌بينيد تعجب مي‌کنيد و ستايش مي‌کنيد. يک شخص را هم که از علم و معرفت مي‌بينيد همين طور است. اين ستايش با آن ستايش فرق مي‌کند. هر الله اکبري مثل الله اکبر ديگر نيست، معناي ديگري دارد. اين الله اکبري که در روز عيد فطر گفته مي‌شود، ﴿وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ عَلَي مَا هَدَاكُمْ﴾؛ خدا را تکبير بگوييد تعظيم کنيد، براي اينکه خداي عالم شما را هدايت کرد، «وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَی مَا أَوْلَانَا».[7] امروز روز حمد و تکبير الهي است، چون خداي عالم ما را به هدايت خودش مهتدي کرده است و اين برترين نعمتي است که محصول ماه مبارک رمضان است که اين قرآن نازل شده است تا هدايت را براي ما بياورد.

بارالها گناهان همه ما را ببخش و بيامرز!

توفيق عبادت و اطاعت و بندگي از ما سلب مفرما!

خدايا اين برادران و خواهران عزيز و بزرگواري که امروز براي شکوه و جلال اين عيد فطر با گفتن الله اکبر و اقامه اين نماز عيد فطر و بر ذُخر و شرافت و کرامت اين ماه و اين روز و اين صف ايماني افزوده‌اند، خدايا از همه اينها به أحسن وجه قبول بفرما!

همه دوستاني که تلاش کردند، زحمت کشيدند، خدايا از همه اينها به أحسن وجه قبول بفرما!

ذخيره‌اي براي عالم قبر و قيامت همه ما قرار بده!

آنهايي که به هر نوعي به مسجد به اين جايگاهي که متعلّق به خداست «بيت الله» است، خدمتي مي‌کنند خدمتي کرده‌اند، اخيراً محبت کردند زحمت کشيدند و مبالغي در خصوص تأمين برخي از جهات مسجد عطا کردند، خدايا از همه آنها به أحسن وجه قبول بفرما!

بار پروردگارا دنيا و آخرت ما به هدايت تو و هدايت اهل بيت تو وابسته است، خدايا لحظه‌اي بين ما و قرآن و عترت فاصله و جدايي مينداز!

خدايا مريض‌هاي اسلام، مريض‌هايي که در اين جمع هستند و يا مريض دارند؛ مخصوصاً منظورين، خدايا شفاي عاجل کرامت بفرما!

مشکلات را از جوامع اسلامي که مشکلات فراواني دارند، اين جمع جوان‌هايشان دخترانشان پسرانشان خدايا مشکل اشتغال، کار، ازدواج، خدايا اين مشکلات را از جامعه ما و از جمع ما برطرف بفرما!

عواقب امور همه ما را به خير و سعادت ختم بفرما!

ارواح مؤمنين و مؤمنات، گذشتگان از اين جمع، آن علمايي که ياد کردند حضرت آيت الله غروي، حضرت آيت الله فيروزکوهي و ديگر بزرگواراني که در اينجا زحمت کشدند از طايفه، از سرمحل، ارواح طيّبه شهدا و روح عالي امام امت، اين شهداي بزرگواري که افتخار ما هستند، خدايا ارواح همه آنها را با ارواح شهداي کربلا محشور بفرما!

خدايا کشور ما را، نظام ما را، مملکت ما را، جامعه ما را، جوانان ما، پسران ما، دختران ما، حوزه‌هاي ما، دانشگاه‌هاي ما، مراجع عظام تقليد، مقام معظّم رهبري، همه را در پناه امام زمان هدايت و حمايت بفرما!

قلب مقدس آقايمان، مولايمان، حضرت بقية الله الأعظم را از همه ما راضي و خرسند بفرما!

به برکت صلوات بر محمّد و آل محمّد!



[1]. سوره بقره، آيه183.

[2]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج4، ص168؛ «قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله عليه و آله و سلّم): إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَی مُنَادٍ أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَي جَوَائِزِكُمْ ثُمَّ قَالَ يَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَيْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوكِ ثُمَّ قَالَ هُوَ يَوْمُ الْجَوَائِزِ».

[3]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج‏4، ص68.

[4]. عوالي اللئالي العزيزية، ج‌1، ص267؛ رسائل الشهيد الثاني(ط ـ الحديثة)، ج‌2، ص817.

[5]. سوره ابراهيم، آيه22.

[6] . سوره بقره، آيه185.

[7] . المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، ص647.

دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات

محتوای سایت