12 09 2016 299723 شناسه:
image

عید مشترک همه انسانها بازگشت بنده به سوی خداست/عیدانه پربرکت الهی، نماز است

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در خطبه اول نماز عید قربان، نماز را عیدی برجسته خداوند به بندگان عنوان کردند و بیان داشتند: گرامیداشت مساجد به عنوان خانه خدا و توجه به نماز بهترین چیزی است که انسان می تواند از خدای خود مسئلت کند چرا که بهترین عیدی که ذات اقدس...


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نماز عید سعید قربان به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مسجد جامع امام حسن عسکری علیه السلام تهران برگزار شد.
آیت الله العظمی جوادی آملی در خطبه اول نماز عید قربان، نماز را عیدی برجسته خداوند به بندگان عنوان کردند و بیان داشتند:
گرامیداشت مساجد به عنوان خانه خدا و توجه به نماز، بهترین چیزی است که انسان می تواند از خدای خود مسئلت کند چرا که بهترین عیدی که ذات اقدس اله به بندگان عطا کرده است نماز است.
ایشان ادامه دادند:
عید مشترک همه انسانها همانا بازگشت بنده به سوی خداست؛ نه به هرکسی عیدی می دهند و نه عیدی هر کسی نماز است! اگر بنده سالک عمل صالحی انجام داد، خداوند به او عیدی می دهد و عیدانه پربرکت الهی، نماز است. حاجیانی که ضیوف الرحمن هستند و حق میزبان را به درستی رعایت کرده اند، روز دهم با تقصیر از جامعه احرام به در می آیند و در این هنگام خدا به آنها عیدی می دهد که همان نماز مخصوص روز عید قربان است. همچنین  روزه دارانی که یک ماه مهمانی خداوند را سپری کرده اند و حق میزبانی را به درستی رعایت کرده اند در پایان ماه، عیدی خود را از خداوند دریافت می کنند و آن نماز مخصوص عید فطر است.
معظم له با بیان این مطلب که نماز رهاورد معراج است، اظهار داشتند:
قبل از معراج رسول گرامی اسلام، نمازنبود، نماز عیدانه ای است که از معراج فرو فرستاده شده است تا فرصتی باشد که انسان نیز بتواند مشمول «الصلاة معراج المؤمن» باشد.
آیت الله العظمی جوادی آملی به مفهوم اصیل مسجد در فرهنگ دینی اشاره کردند و خاطرنشان کردند:
مسجد را قران کریم معرفی نمود؛ می فرماید مسجد تنها جای تکلیف نیست بلکه حقیقت آن است که مسجد جای «تشرف» است تا انسان لایق خطاب «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا» باشد.
قرآن کریم در مرحله بالاتر مسجد را نه تنها جای تشرف که جای «طهارت» از هر نقص و «نزاهت» از هر عیب می داند.
در مرحله اوج مسجد را مکان دستیابی به «محبت طهارت» معرفی می کند. هدف قرآن این است که از این مکان شما را به جایگاه خاندان عترت علیهم السلام نزدیک کند. جایگاهی که انسان نه تنها گناه نمی کند بلکه به فکر گناه هم نیست.
ایشان اذعان داشتند:
مسجد بیت الله است، عصاره مسجد را در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردیم، شهدایی که از مساجد برخاسته بودند از همین مکان به خاندان عترت علیهم السلام شبیه شده بودند.
ایشان در فراز پایانی خطبه اول بیان داشتند:
خداوند در قرآن می فرماید ما به بهشتیان شراب طهور یعنی شراب پاک کننده می دهیم، اما پاک کننده از چه چیزی؟ در بهشت که هیچ آلودگی وجود ندارد! لذا برخی مفسرین گفته اند که هر چیز غیر از خدا، حتی خود بهشت و نعمت های آن، آلودگی است،  لذا این شراب طهور هر آنچه جز یاد خدا را از وجود بهشتیان پاک می کند و مسجد جای بیان اینگونه از مطالب است.
آیت الله العظمی جوادی آملی در خطبه دوم نماز عید قربان ضمن دعوت همگان به رعایت تقوای الهی، بیان داشتند:
جریان عید قربان از یادگاری های حضرت ابراهیم و دودمان اوست اما یکی دیگر ازسنت هایی که از آن حضرت به جا مانده است جریان تبری است که همه ما باید در این زمینه به ایشان تاسی کنیم.
ایشان با اشاره به کارشکنی ها و جنایات آل سعود ابراز داشتند:
آل سعود اکنون گرفتار یک مغالطه است،  خیال نکنند جریان کعبه نظیر تخت جمشید و اهرام مصر است که جزء میراث فرهنگی یا تاریخی یک قوم خاص است، بلکه این بیت از روز ازل، عتیق و آزاد از ملکیت بوده و از سلطه هر سلطنتی آزاد است و الی یوم القیامه مِلک اَحدی نخواهد شد.
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دستور قرآن کریم در خصوص زعامت کعبه اظهار داشتند:
طبق دستور قرآن کریم، کلید، تولیت، نظارت و سرپرستی کعبه باید در دست انسانهای متقی باشد که بنابر این فرموده، آل سعود نه مالک این سرزمین است و نه شایستگی سرپرستی آن را دارد بلکه آن را غصب کرده است. که امیدواریم کعبه و حج از این اسارت آزاد گردد.