13 04 2019 305337 شناسه:
image

منظور از "طریق مَهیَع" در صلوات شعبانیه در بیان حضرت علامه جوادی آملی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه:در اين صلوات به خدا عرض مي‌كنيم خدايا اين را طريق مَهيَع ما قرار بده يعني براي ما آسان باشد كه راه پيغمبر را برويم؛ وقتي براي ما آسان شد ديگر نه مزاحم كسي هستيم نه بيراهه مي‌رويم نه راه كسي را مي‌بنديم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تفسیر عبارت "طریق مَهیَع" در صلوات شعبانیه فرمودند:
وجود مبارك پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) راهنما و رهبر ماست. در همين صلوات از خدا مي‌خواهيم خدايا او را گذشته از اينكه شفيع ما قرار مي‌دهي, طريق مَهيَع قرار بده.

 مَهيَع آن راه باز و وسيع را مي‌گويند يعني آن بزرگراهي كه هيچ مانعي ندارد. مستحضريد كه يكي از مواقيت معروف احرام جُحفه است جحفه اسم اصلي‌ آن جحفه نبود مَهيَعه بود يعني ميدان وسيع, بيابان باز، بخشي از اين بيابان را سيل برد و با اين منطقه اجحاف كرد از آن به بعد شده جُحفه محدود شد وگرنه بيابان باز و وسيعي بود قبلاً نام جحفه, مَهيَعه بود بعد شده جحفه.

در اين صلوات به خدا عرض مي‌كنيم خدايا اين را طريق مَهيَع ما قرار بده يعني براي ما آسان باشد كه راه پيغمبر را برويم؛ وقتي براي ما آسان شد ديگر نه مزاحم كسي هستيم نه بيراهه مي‌رويم نه راه كسي را مي‌بنديم چرا كه مرگ حق است حالا كه صيادان مرگ در كمين‌اند و جمع نعم ميسور نيست حالا كه جمع لذايذ ميسور نيست و هر رفاهي در كنارش رنجي هست، خب اين راه شفاف را برويد از خود چيزي در نياوريد چيزي را كه نمي‌دانيد نگوييد چيزي كه به حيثيت پيغمبر و امام بر بخورد ننويسيد. ماييم و اين راه با عظمت، اين راه با عظمت را انسان با نشاط مي‌رود چون احساس سبكي مي‌كند.
-----------------------------------------------------------------
منبع:برگرفته ازجلسۀ درس اخلاق معظم له