05 05 2017 275595 بطاقة تعريف:
image
دکتر وکیلی در نشست نقد و بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایه؛

«تحریر رسالة الولایة» محصول حکمت‌ورزی، قرآن‌پژوهی و روایت‌پژوهی دو حکیم و مفسر بزرگ قرآن است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر هادی وکیلی، عضو هیات علمی گروه مطالعات تطبیقی عرفان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در نشست علمی بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایة» اظهار داشت: این کتاب محصول حکمت‌ورزی، قرآن‌پژوهی و روایت‌پژوهی دو حکیم و مفسر بزرگ قرآن است و گفت‌وگو درباره این کتاب وزین که...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و با همکاری مرکز بین المللی نشر اسراء، نشست علمی بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایة» اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، و دکتر هادی وکیلی و حجت الاسلام حمیدرضا ابراهیمی در سرای اهل قم سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

 وکیلی، عضو هیات علمی گروه مطالعات تطبیقی عرفان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نشست در مقام نقد این اثر در سخنانی اظهار کرد: می‌دانید که این کتاب محصول حکمت‌ورزی، قرآن‌پژوهی و روایت‌پژوهی دو حکیم و مفسر بزرگ قرآن است و گفت‌وگو درباره این کتاب وزین که براساس حکمت و قرآن تدوین شده، کار بسیار سختی است؛ ولی ملاحظاتی در شکل صوری و محتوایی کتاب وجود دارد. به‌لحاظ رنگ‌بندی روی جلد پیشنهاد می‌کنم جای رنگ‌های «رساله» و «الولایه» عوض شود.

 وی ادامه داد: آیت‌الله جوادی آملی شرح رساله را در چارچوب دو تحریر و اشارات تقسیم‌بندی کرده است که به‌نظر می‌رسد این تقسیم‌بندی براساس طبقات مخاطبان کتاب صورت گرفته باشد. همچنین ساختار نویسندگان کتاب نیز به این صورت است که اصل رساله از علامه طباطبایی است و آیت‌الله جوادی آملی آن را به‌صورت درس‌گفتار بیان کرده و این جلسات ضبط و تالیف شده و دو پژوهشگر موسسه اسراء به نام‌های حمیدرضا ابراهیمی و فتحیه به تحقیق و تدوین این درس‌گفتارها پرداخته‌ و ویراستاری محتوایی آن را نیز شخص دیگر انجام داده است. این ماتریس سه‌بعدی شامل سه‌دسته مولف، سه‌گونه شرح و شرح و بیان و فصل‌های کتاب، ساختار پیچیده کتاب را تشکیل می‌دهد.

 این منتقد تصریح کرد: درباره عنوان «تحریر» که به این اثر نسبت داده شده، این مساله در ذهن متبادر می‌شود که «تحریر» درباره متون پیچیده است، برای روان‌کردن و بازنویسی متن و افزودن توضیحاتی به آن. ولی وقتی رساله علامه طباطبایی را می‌بینیم، این اثر دچار پیچیدگی نیست و بیشتر نیازمند شرح و بسط است.

 وکیلی افزود: درباره ترجمه کتاب‌ نیز باید گفت به نظر می‌رسد در برخی بخش‌ها اشتباهاتی وجود دارد که باید در ویرایش‌های بعدی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: رسالةالولاية علامه ابتدائاً بر حكمت و مباحث فلسفي است اما ايشان اين مباحث را تحليل كردند و مورد تأييد قرار دادند. ساختار رساله يك ساختار پنج فصلي است كه هر فصلي شامل مباحث حكمي و قرآني است كه در مجموع شامل ده بخش مي‌شود. اين يك بُعد كتاب است، ویژگی كتاب تحرير رسالة الولاية اين است كه آیت الله العظمی جوادی آملي شرح و توضيح اين رساله را با چارچوب دو تحرير و يك اشارات چارچوب‌بندي كردند؛ يك تحليل اجمالي، يك تحليل فصلي و اشاره.

عضو هیات علمی گروه مطالعات تطبیقی عرفان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ابراز داشت: ساختار اين كتاب به اين صورت است كه اصلِ رساله كه متعلق به علامه است را حضرت آيت الله جوادي آملي اين رساله را تدريس كردند به تدريسش پرداختند اين مباحث شفاهي ايشان ضبط شده، ثبت شده، پياده شده و توسط پژوهشگران مؤسسه اسراء به تحقيق و تدوين اين درس‌گفتار پرداختند.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات