05 05 2017 275631 بطاقة تعريف:
image
دکتر پارسانیا؛

«تحریر رساله الولایه» شایسته عنوان تحریر است/ این کتاب یک عقبه تاریخی و پیامدهای علوم تربیتی و علوم انسانی دارد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت‌الاسلام دکتر پارسانیا، رئیس پژوهشکده علوم وحیانی معارج در نشست علمی بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایة»گفت: این کتاب یک عقبه تاریخی و همچنین پیامدهای علوم تربیتی و علوم انسانی دارد. موسسه اسراء و دیگر محیط‌های طلبگی و دانشگاهی باید در ایجاد فضای گفتگوهای اینچنینی اقدام...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و با همکاری مرکز بین المللی نشر اسراء، نشست علمی بررسی کتاب «تحریر رسالة الولایة» اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، و دکتر هادی وکیلی و حجت الاسلام حمیدرضا ابراهیمی در سرای اهل قم سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر پارسانیا، رئیس پژوهشکده علوم وحیانی معارج در این نشست در معرفی و همچنین پاسخ به نقدهای مطرح شده، گفت: این کتاب پیامدهایی را در حوزه‌های مختلف معرفت‌شناختی، علوم تربیتی و فلسفه ذهن دارد. اين كتاب عمدتاً حالت‌هايي است كه مرحوم علامه طباطبايي در مدتي كه در نجف بودند و سلوك داشتند در بیان شيوه خودشان بيان كردند. علامه طباطبايي به لحاظ مقام سلوك فردي بود كه هم سلوك عملي داشتند اما در مقام تأليف اين‌طور نبود. علامه طباطبایی این کتاب را در حالی نوشته که خودش در این زمینه سالک بوده و آنچه را در کتاب بیان کرده، جایگاه وجودی خودش بوده است. در این رساله، علامه طباطبایی در واقع متن وجود خودشان را قلم زده‌اند.

 وی ادامه داد: درباره مباحث نفس دو مبنای نظری در جهان اسلام وجود دارد؛ یک مبنا که از حکمت مشاء تا حکمت متعالیه با تطورات و تحولات است و یک مبنا هم مبنای عرفانی است. البته آثار نقلی و روایی هم وجود دارند. جریان فلسفی و عرفانی در نهایت وقتی به حکمت متعالیه می‌رسد، بسیار موفق است. در زمینه این کتاب از یک‌سو علامه طباطبایی را داریم که در قلمرو فرهنگ اجتماعی زمان خود غریب است و توان بیان بسیاری موارد را ندارد و از سوی دیگر این مباحث در دستان شاگرد ایشان دوباره زبان پیدا می‌کند. جامعه علمی ما باید این عقبه تاریخی مسکوت‌مانده خود را دوباره زنده کند. بدون داشتن مبانی از قبیل این کتاب تدوین لایه‌های مطرح شده ممکن نیست.

 پارسانیا بیان کرد: این کتاب یک عقبه تاریخی و همچنین پیامدهای علوم تربیتی و علوم انسانی دارد. موسسه اسراء و دیگر محیط‌های طلبگی و دانشگاهی باید در ایجاد فضای گفتگوهای اینچنینی اقدام کنند.

وی تاکید داشت: این اثر به نظر من با‌توجه به موارد مطرح شده، شایسته عنوان تحریر است. متن رساله اصلی بسیار پیچیده بود و از نظر محتوایی هم نیاز به تصحیح قیاسی وجود داشت. متن حتی از لحاظ ادبی نیز نیاز به تصریح داشت. علامه جوادی آملی متن رساله را تصحیح علمی کرده‌اند. ایشان نسبت به مشکلات متن توجه داشته است.

 رئیس پژوهشکده علوم وحیانی افزود: یکی از جاهایی که ایشان در باز کردن متن افق گشوده است در بحث اعتباریات است و اینکه اعتباریات چگونه می‌تواند در مسیر ظاهر و باطن حضور داشته باشد. در این رساله اعتباریات از بعد هستی‌شناختی مطرح شده است.

وی ابراز داشت: آنچه حضرت استاد جوادی آملی در مقدمه هم بيان كردند در حقیقت جمع بین آنچه در مراحل اخلاق هست با آنچه در حوزه عرفان هست را مورد اشاره قرار داده است كه چگونه رويكرد بعد از فنا مراحل قبل را يا آنچه در جهاد اكبر و اوسط و اصغر هست اينها را فرا مي‌گيرد. ما از يك سو علامه طباطبايي را داريم كه اين معارف را در زمانه‌اي زندگي مي‌كند كه مي‌گويد امروز روزيِ امت اسلامي نيست كه من اين معارف را منتقل كنم، بگويم و حتي بنويسم. اين براي اشاره به اهميت و جايگاهي است كه اين كتاب دارد پيدا مي‌كند يعني علامه‌اي كه در قلمرو فرهنگ اجتماعي ما غريب است و توان گفتگو را ندارد در دستان شاگردش زبان پيدا مي‌كند و از این طریق این مباحث  وارد گفتگوي علمي مي‌شود و جامعه علمي ما بايد از اين فرصت استفاده كند. بايد كم كم ظرفيت گفتگوي شيوه‌هاي رفتاري و شيوه‌هاي درماني متناسب با قلمرو اخلاقي و ديني ما و تدوين متون و حتي تأسيس رشته‌ها در آن ايجاد شود.

گفتی است کتاب «تحریر رسالة الولایة شمس الوحی تبریزی» اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که در سال 1395 به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شده بود.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات