22 07 2023 1730806 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

«عزت» و «عزت طلبی» از جلوه های بارز نهضت حسینی است که موجب می شود اين نهضت جهانی و بشری شود

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود.

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در شب چهارم سخنرانی خود اظهار داشتند: نهضت حسینی در امتداد رسالت نبوی است به همان میزانی که رسالت خاتم الأنبیاء عمق و وسعت دارد که همه سپهر هستی را شامل میشود و هیچ مقطعی از مقاطع هستی نیست مگر اینکه حوزه رسالت و نبوت خاتم الأنبیاء هست، این نهضت هم در امتداد رسالت پیغمبر از عمق و وسعت بینهایتی برخوردار است و همانطوری که هیچ چیزی نمیتواند رسالت پیامبر اسلام را محدود کند به زمان و مکان، به تاریخ و جغرافیا به نژاد و طایفه و عشیره و نظایر آن، نهضت حسینی هم به هیچ وجه منحصر و محدود به اینگونه از مسائل نخواهد شد.

 

ایشان سپس به برخی از شواهد که این نهضت را به عنوان نهضت جهانی و بشری معرفی می کند اشاره کرده و بیان داشتند: یکی از جهاتی که نسبت به شؤون دیگر نهضت ابی عبدالله بارزتر و با شکوه و عظمت بیشتری است مسئله عزتخواهی و پذیرش عزت الهی و حقیقی در مقابل ذلت است. چرا حسین بن علی بر این عزت اصرار دارد و از آن ذلت ابا دارد و انزجارش را با کلمه هیهات «هَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»،اعلام میکند؟ همه ما این شعار زنده و همیشگی و جاوید حسین بن علی را در کلامش خصوصاً در خطبهای که در روز عاشورا بیان داشته است شنیدیم میشنویم و برای ما به عنوان یک شعار زنده و جهانی و انسانی و بشری از این نهضت معرفی شده است.

ایشان اظهار داشتند: این انقلاب شکوهمند ما در پرتو این نهضت و این شعارهای زنده ابی عبدالله(علیه السلام) اتفاق افتاد و امروز هم باید همین شعار حسینی بر جامعه ما حاکم باشد و همه کسانی که به گونه دیگری با این قضیه برخورد میکنند دور از منطق حسین و کربلا و نهضت ابی عبداللهاند ولو در ظاهر ولو در شکل ظاهری خود را حسینی بدانند.

 

ایشان بیان داشتند: یک قاعده اصلی و انسانی و الهی را سالار شهیدان حسین بن علی به یادگار برای بشریت میگذارد «يَأْبَى اللَّهُ لَنَا ذَلِكَ» اولاً خدای عالم ابا دارد و متنفر است از اینکه این ذلت بر ما باشد، نه تنها خدا و پیغمبر، بلکه انسانهای وارسته، عقلمدار، آنانی که دارای عقل فطری سالم هستند که این شاخصه انسان روز و بشر است. آنهایی که جهانی میاندیشند بر این عقلانیت و عقل تأکید میکنند و حسین بن علی این را به عنوان یک شاخص برتر انسانی در کنار تأیید الهی و تصدیق نبوی بیان میکند.

 

ایشان بیان داشتند: انسانهاب با حمیت، انسانهایی که از همّت والا برخوردارند، از عزت الهی بهرهمندند و طرفه میبندند و ذلت را و وهن و سستی را و دست بیعت با نابکاران را در حقیقت بد میشمارند «وَ نُفُوسٌ أَبِيَّةٌ وَ أُنُوفٌ حَمِيَّةٌ» این جلوههای بارز نهضت ابی عبدالله است که موجب میشود این نهضت جهانی بشود. عالمی و بشری بشود.

 

ایشان اظهار داشتند: جامعه اسلامی جامعه انسانی باید یک راعی یک امام یک حاکمی داشته باشد که آن حاکم برای عظمت جامعه اسلامی برای عزت و جلال و شکوه جامعه اسلامی وقت بگذارد و سرمایه کشور را سرمایه انسانی را منابع انسانی و منابع و ذخائر زیرزمینی و روزمینی را برای عظمت جامعه اسلامی خرج بکند. نه اینکه در مسیر خواسته خود و رضایت خودش بخواهد عمل کند.

 

ایشان در بیان معنای عزت اظهار داشتند: یکی از خصلتهای والای انسانی، عزت است و داشتن حمیت و عزتطلبی است و در مقابل عزت، جریان ذلت، خواری، ننگ و عار است. عزت عبارت است از ان صلابت درونی و اینکه انسان در مقابل هیچ امری جز حق تسلیم نشود. فقط و فقط حقپذیر باشد حقبین باشد حقشنوا باشد حقمعتقد باشد و فقط و فقط حق و لاغیر، و هر چه که غیر حق است که باطل است در فضای ذلت تفسیر و تعبیر میشود. یکی از شعارهای ابی عبدالله این است «الْمَوْتُ خَيْرٌ مِنْ رُكُوبِ الْعَار» مرگ بالاتر است از اینکه انسان ننگ و عار را بخواهد بپذیرد. این عزت از آنِ این نهضت و از آنِ این مکتب و این مکتب مکتب جهانی و بشری است.  

 

لازم به ذکر است این مراسم به مدت ده شب از شب اول محرم (سه شنبه 27 تیر ماه) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء ساعت 21:30،  در محل حسینیه هدایت طایفه آملی واقع در آمل، پایین بازار برگزار است



​​​​​​​لینک پخش زنده مراسم : https://el.esra.ir/ch/ostad-morteza-javadiamoli

​​​​​​​

​​​​​​​

 



​​​​​​​


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات