04 03 2018 297452 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر:

آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند/در مسئله برجام به لطف الهی کسی باج به اینها نداد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در جلسه درس تفسیر بيان داشتند: فتواي همه مراجع هم اين است که ساختن سلاح اتمي حرام است. ما چيزي که در صدد آن نيستيم و دين ما تحريم کرده، براي چه با آنها بجنگيم؟ لذا اسلام مي فرمايد آنها که کاري با شما ندارند، شما هم کاري با آنها نداريد، اما...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آيت الله العظمي جوادي آملي در جلسه درس تفسير خود (شنبه 12 اسفند 96) که در مسجد اعظم قم برگزار شد، بيان داشتند: اسلام سه تا برنامه دارد يک برنامه محلي در داخل خودش؛ صوم و صلاة و زکات و خمس و امثال ذلک. يک برنامه منطقه‌اي دارد بين مسلمان‌ها و يهودي‌ها و مسيحي‌ها و اهل کتاب. يک برنامه بين‌المللي دارد که در حدود انسانيت است؛ چه مسلمان چه کافر. فرمود کساني که دين شما را قبول ندارند اما کاري با شما ندارند بدرفتاري نکردند، تبعيدتان نکردند، سرزمين شما را نگرفتند، خيانتي نکردند به شما، شما مي‌توانيد با آنها رابطه خوبي داشته باشيد. نه تنها رابطه خوب، قسط و عدل را نسبت به آنها إعمال بکنيد. ﴿لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُم مِن دِيَارِكُمْ، نه مبارزات مکتبي داشتند، يک؛ نه مبارزات سياسي اجتماعي آب و خاک داشتند، دو؛ خدا نهي نمي‌کند که نسبت به اينها برّ و نيکي کنيد. بالاتر از اينها قسط را نسبت به اينها إعمال کنيد.

معظم له ادامه دادند: خداوند فرمود کسي که کاري با شما ندارد، فقط کافر است، رابطه‌تان را حفظ بکنيد؛ اما آنها که أعدي عدوّ شما هستند، آن کفاري که دست بر نمي‌دارند از دشمني، شما هم با آنها دشمن باشيد، حواستان جمع باشد.

ايشان با بيان اينکه آمريکايي ها قابل اعتماد نيستند، اظهار داشتند: من چند سال قبل که مسئولين امور خارجه آمده بودند يک ديداري داشتند به اين آقايان گفتم که وقتي به اين آمريکايي‌ها دست مي‌دهيد حواستان جمع باشد، انگشت‌هايتان را بشماريد. انگشت‌هايتان را بشماريد يعني انگشت‌هايتان را بشماريد! گفتم اينها به هيچ وجه قابل اعتماد نيستند!

معظم له ادامه دادند: آنها اجازه گرفتند از مسئولين اوليه مملکت که با اينها مذاکره بکنند و اجازه بود، بدون اذن مگر مي‌شود که آدم با کشوري رابطه داشته باشد!؟ صريح به اينها گفتم وقتي دست داديد اين انگشتانتان را بشماريد. اينها اين طور هستند، چون ما در کودتاي 28 مرداد بدعهدي اينها را ديديم.  در دیدار بعدی که مسئولان وزارت خارجه با ما داشتند، گفتيم يک دياثت سياسي هم اسلام دارد، مواظب باشيد. اين حرف‌هاي ما بود که قبل از اينکه ديگران بگويند برجام خطر دارد ما به اينها گفتيم و راه دارد البته.

ايشان ادامه دادند: بنابراين وقتي انسان با کفار معامله مي‌کند، انگشتش را هم مي‌شمارد؛ اما اگر خداي ناکرده فريب بخورد تقصير خودش است. ولي يک وقت است انسان با همه قدرت‌هايي که دارد،  بيگانه خلاف مي‌کند؛ مانند آنچه که بعد از پذيرش قطع‌نامه، دشمنان در روز روشن آمدند عمليات مرصاد را راه‌اندازي کردند! يعني با اينکه صدام، بعضی از سران منطقه را فرستاده بود خدمت امام و آنها تمام تلاش و کوشش و اصرارشان اين بود که امام، قطع‌نامه را قبول بکند، بعد از چندين سال که قبول کرد، اين عمليات مرصاد شروع شد! گاهي دشمن اين جور است، اما معنايش اين نيست که آدم هيچ رابطه‌اي با هيچ جاي جهان نداشته باشد.

معظم له با اشاره به مسئله برجام بيان داشتند: به لطف الهي همه راضي‌اند که کسي باج به اينها نداد. الآن اينها گرفتار اين در و آن در مي‌گردند که مثلاً يک راه‌حلي پيدا کنند.

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي بيان داشتند: فتواي همه مراجع هم اين است که ساختن سلاح اتمي حرام است. ما چيزي که در صدد آن نيستيم و دين ما تحريم کرده، براي چه با آنها بجنگيم؟ لذا اسلام مي فرمايد آنها که کاري با شما ندارند، شما هم کاري با آنها نداشته باشید، اما آنهايي که دشمني کردند، دست‌بردار نيستند و دشمن کینه توز شما هستند، حواستان جمع باشد!

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات