23 02 2019 586774 بطاقة تعريف:
image
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:

آینده کشور در گروه داشتن راهی روشن‌تر و مهندسی شده در همه ابعاد زندگی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس، مراسم تجلیل از جمعی از مهندسان برتر کشور با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس، مراسم تجلیل از جمعی از مهندسان برتر کشور در سالن شیهد چمران دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی به تبیین «جایگاه مهندسی در حکمت متعالیه» پرداخت.

وی آشنایی با شخصیت علمی و معنوی این دانشمند بزرگ مسلمان را توصیه‌ای جدی برای دانشجویان و استادان رشته‌های فنی و مهندسی دانست و افزود: این بزرگمرد دانشمند از افتخاراتی بود که کشور و اسلام و ایران عزیز ما به آن مدیون است.

رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با اشاره به دوران تسلط مغول بر ایران تأکید کرد:  در دوران حمله مغول به ایران، قدرت دستگاه فکری تشیع توانست آنان را مهار کرده و از بی‌خدا بودن به اسلام و مکتب تشیع برساند، این دستگاه فکری نیازمند مهندسی و عقلانیت بود که فقط به معنی حوزه و دانشگاه رفتن نیست بلکه به معنی مهندسی و مدیریت عقل بوده که در بهترین و مناسب‌ترین موقعیت ممکن به کار گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی تصریح داشت: دو آیه به صورت فراگیر در قرآن وجود دارد که درباره مقدار و قدر و اندازه بیان شده، خداوند همه چیز را دارای اندازه و قدر مشخصی می‌داند که دقیقاً به اندازه‌ای است که جامعه بشری و انسانی به آن نیاز دارد.

وی افزود: خداوند عالم، مهندس هستی است، تمامی هستی بر اساس هندسه تکوین و تشریع بنا شده است، هیچ چیزی در عالم وجود ندارد مگر اینکه در نزد خداوند علم آن وجود دارد، علم یک حقیقت مجرد است که کم و زیاد در آن معنا ندارد. بنابراین علمی که در ظرف وجود انسانی است چون مجرد است اگر ده‌ها برابر هم تدریس و بیان شود، ذره‌ای از آن کاسته نخواهد شد.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد: اگر یک مهندس ساختمانی را بسازد، دانش آن برای صدها ساختمان قابل استفاده است. بنابراین دانش آن نه فقط کم نشده بلکه تسری نیز پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه ایرانیان، دانشمند فخرآفرینی همچون نصیرالدین طوسی را پرورش داده‌اند، تأکید کرد: متأسفانه امروزه ما مبهوت دانشی هستیم که از غرب وارد می‌شود؛ زیرا بسیاری از این علوم نشان قدرت فکری و مهندسی است؛ اما تسلیم امر شدن و خود را بی محابا به آن سپردن برای هیچ انسانی به‌ویژه یک ایرانی شیعه مسلمان شایسته نیست؛ بلکه باید با تکیه بر توانایی‌های خود در پنج حکمت الهیات، ریاضیات، طبیعیات، اخلاقیات و منطقیات به قدرت علمی، آگاهی و شناخت برسیم و با قدرت علمی، ابتکار و خلاقیت خود، فرهنگ مهندسی را در همه ابعاد به جامعه ارائه کنیم.

وی در جمع دانشجویان و استادان دانشکده‌های فنی مهندسی و مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی، آینده کشور را در گروه داشتن راهی روشن‌تر و مهندسی شده در همه ابعاد زندگی دانست.

در پایان این مراسم از ۱۱ تن از مهندسان پیشکسوت واحد کرج با اهدای لوح سپاس  و هدایایی تجلیل شد.

گزارش تصویری مراسم تجلیل جمعی از مهندسان برتر کشور


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات