28 09 2022 646828 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

اسماء الهی هرچند در لفظ و معانی متعددند اما در ذات خدا یکی هستند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: اسماء الهی هرچند در لفظ و معانی متعددند اما در ذات خدا یکی هستند

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در درس علوم قرآن روز چهارشنبه 6 مهر بیان داشتند: اسماء الهی هرچند در لفظ و معانی متعددند اما ذات خدا یکی است. در بشر اینگونه نیست مثلا اگر بگوییم فلانی عالم و عادل است، عالم بودنش یک صفت است و عادل بودنش صفتی دیگر و هر لفظ مفهوم خاص خود را می رساند اما در خداوند متعال اینگونه نیست.

ایشان افزودند: الفاظی که در مورد خداوند به کار می روند همگی در یکجا می نشینند مثلا اگر بگوییم خداوند علیم و قدیر است علم و قدرتش از هم منفک نیستند چرا که اگر اینگونه باشد قائل به ترکیب شده ایم. خداوند از همان جهت که قدیر است علیم است واز همان جهت که علیم است قدیر است پس تمام اسماء خدا یک حیثیت هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به معنای ازلی بودن خداوند ابراز داشتند: علت نامتناهی بودن خداوند ازلی بودن اوست لذا ما از نا محدود بودنش به ازلی بودنش پی می بریم. یعنی قبل از او هیچ نبوده و بعد از او نیز هیچ نخواهد بود.

ایشان ادامه دادند: اگر چیزی مسبوق به وجود باشد حادث می شود. خداوند احد و واحد است یعنی نه همتا دارد نه اجزاء دارد. وقتی چیزی احد و واحد باشد نامتناهی و ازلی خواهد بود.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات