به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین جلسه از سلسله جلسلات سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در شبهای ماه مبارک رمضان با موضوع «ادب انبیاء در قرآن»، در مسجد هدایت شهرستان آمل برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این جلسه با اشاره به اهمیت توجه به جایگاه انسان در نظام خلقت بیان داشت: تمام بساط هستي براي اين پهن شده است که انسان به سرمنزل مقصود برسد و الا عالم جماد، عالم نبات، عالم حيوان، افلاک و فرشتگان موضوعيتي ندارند، اينها در حقیقت فلسفهاي جز به کمال رساندن انسان ندارند.به عبارت دیگر اين نظام عظيم و اين عالم وجود يک مقصد دارد و آن رساندن انسان به آن هدف نهايي است که انسان آيينهدار جلال و جمال خدا باشد و لاغير. اين کل هدف هستي است و براي اينکه انسان به اين هدف والا با اراده و اختيار دست بيابد تمام اين تشکيلات پايهريزي شده است.
وی ادامه داد: براي رسيدن به اين هدف، که انسان به رقم همه دشمنيها، به رقم همه آفات و آسيبي که از درون و بيرون براي او وجود دارد، بتواند به چنين جايگاهي برسد، بايستي يک سلسله حقايقي و يک سلسله جريانهاي وجودي ايجاد بشود که از جمله آنها مسئله وجود انبياي الهي است. ما يک هادي داريم و آن پروردگار عالم است: «و کفي بربک هاديا». هادي آن کسي است که منشأ هدايت است و هدايت از آن مبدئي صادر ميشود که مقصد را بشناسد و سعادت و کمال موجود را بداند و براي رسيدن يک موجود به کمالش مسيرش را تعيين کند و اين جز رب العالمين احدي نيست. ديگران مهدي هستند؛ انبياي الهي خود به هدايت رب العالمين هدايت شدهاند.
استاد حوزه و دانشگاه در فراز دیگری از سخنان خود در خصوص ادب توحيدي انبيا در قرآن ابراز داشت: ادب يک امري است که همگان آن را بر اساس فطرت خود باور دارند، فطرت انسانها ادب را امر خوب، زيبا و نيکو ميداند، اساسا انسانی که معناي درست ادب را فهميده است ميگويد کل عالم براساس ادب دارد حرکت ميکند، اين ادب است که انسان را در مسير انسانيت قرار ميدهد در چارچوب ادب انسان امکان رشد و تعالي دارد.
وی با اشاره به معنای ادب اذعان داشت: معناي ادب روشن است؛ ادب يعني اينکه انسان حدّ و مرز اشياء را رعايت کند، به حدود ديگران تعدّي و تجاوز نکند و از حدّ و مرز خود نگذرد، اينها مسائل روشني است، اما حدّ انساني کدام است؟ حدّ نظام هستي، حدّ مرد، حدّ زن، حدّ کودک، حدّ خانواده، حدّ اجتماع، حدّ سياست، حدّ فرهنگ، حدّ اقتصاد، حدّ مناسبات اجتماعي، حدّ روابط بينالملل، اين حدود کجا مشخص شده است؟ چه کسي ميتواند اين حدود و مرزها را تبيين کند؟ تنها و تنها يک منبع براي تعيين اين حقايق وجود دارد و آن وحي است که به اراده تشريعي حضرت حق سبحانه و تعالي برميگردد.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد: آنکه از همه مهمتر است و ما بايد به او توجه کنيم و در آن ساحت حضور پيدا کنيم اين است که تنها يک منبع براي بيان ادب وجود دارد و آن اراده پروردگار و وحي و قرآن است. ما از جايگاه قرآن ميتوانيم اين هدايت را بيابيم. خداي عالم در اين قرآن عزيز که مشحون از معارف و زيباييها و کمالات هست حدود را مشخص کرد. حدود انساني را بيان کرده است و بارها و بارها هم به ما تذکر داد و يادآوري فرمود که اين حدود را رعايت کنيد و به اين حدود تعدّي و تجاوز نکنيد، مرزها را حفظ کنيد و رعايت کنيد: «و لا تتعد حدود الله»؛ از حدود خدا تعدي و تجاوز نکنيد.
وی با بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام تاکید داشت: اين بسيار مطلب مهمي است که ما باید باور کنیم براي فهم اينکه ادب براي انسان بايد چگونه باشد، جز به اراده الهي منبعی نداريم، اينجاست که قرآن نورانيتش و درخشش براي انسانها روشن ميشود، به ما گفتند ادب هنر است و انسان در زاويه ادب انسانيتش تأمين است لذا امام صادق(عليه السلام) فرمود که هيچ ارثي بالاتر از ادب نيست؛ «ما ورث الاباء للابناء الا الادب». در واقع امام صادق(عليه السلام) تصريح ميکند اين مال نيست که ارث حقيقي است بلکه ارث حقيقي ادب، اخلاق، فرهنگ و معرفت است و آن پدر و مادري که فرزند را به آداب و ادب انساني تعليم و تربيت بدهند در حقیقت به او، ارث الهي و انساني داده اند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که «انسان مؤدّب مورد تکريم خداست» بیان داشت: خدا ميخواهد انسان به آداب الهي مؤدّب شود تا در سايه اين تأديب به مکارم اخلاقي راه پيدا بکند، که اميداوريم إنشاءالله در سايه ادب توحيدي انبيا، ما و جامعه ما و نظام ما در همه ابعاد اجتماعي سياسي فرهنگي اقتصادي بیش از پیش به اين آداب الهي مؤدّب گردد و با چنين آدابي قطعاً انسان در مسير هدايت الهي قرار خواهد گرفت.