به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و استاد برجسته حوزه و دانشگاه در سلسله جلسات شبهای ماه مبارک رمضان در مسجد هدایت شهر آمل به تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر تفسیر گرانقدر تسنیم اثر آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخته است.
وی در دومین جلسه از این سلسه جلسات به ویژگی های ممتاز تفسیر گرانقدر تسنیم اشاره کرد و گفت:
تفسير تسنيم در حقيقت مشتمل بر همه نظرات و آراي تفسيري و بهرهمندِ از معارف و حقائق بالاي قرآني است و اگر انسان با اين تفسير مأنوس باشد و حشر قرآني خودش را از راه این تفسير به قرآن داشته باشد، ضمن اينکه فهم درست و صحیح از آیات قرآن کریم پيدا مي کند، فهم جامع و کاملی هم نسبت به قرآن مي يابد.
ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آسیب شناسی مسیر پیشرفت مباحث علمی در نظام سکولار غربی خاطرنشان کرد:
اینکه امروزه مطرح می شود بايد مسائل علمي را به گونه اي طرح کنيم که به تعبير غربی ها مسئله محور باشد و حل معضلات و مشکلات افراد و جامعه را مد نظر داشته باشد مطلب حقي هست، اما در اینجا این پرسش مطرح می شود که مگر معنويت مسئله اساسی انسان نيست؟! مگر ارتقاي روح و تأمين غذاي روح مسئله انسان نيست؟! چرا امروزه بشر به بحران معنويت مبتلا شده و نتوانسته است خودش را از اين فضاي تاريک به يک جريان نوراني برساند و نجات دهد؟ وقتي ما علم را تنها به سَمت معيشت دنيايي مي بريم و از روح و جان و تعالي نفس انساني اطلاع نداريم، گرفتار همین خلأ معنويت ميشويم.
وی ادامه داد:
انساني که مسئله اش خدا نباشد، انساني که تعالي روح و گسترش نفس و ارتقاي نفس مسئله اش نباشد، طبيعي است که گرفتار بحران و خلأ معنويت مي شود. بنابراين اين دانشها، اين اُنس، اين ارتباط با مثل کلام خداست که انسان را مي سازد و در مسير اصلاح قرار می دهد.
این استاد برجسته حوزه و دانشگاه ابراز داشت:
علم به همان اندازه ارزش دارد که معلومش ارزش دارد. اين معلوم، قرآن است، قرآن شريف است، هر علمي که به آيات الهي و به سور قرآني بيايد براي انسان ارزشمند است، ما هرچه قرآنمان را بهتر بشناسيم، مسئله ما را بهتر حل مي کند، يعني ما را با قرآن مأنوس ميکند و اُنس با قرآن يعني رفع خلأ، يعني تأمين معنويت، يعني برخوردار بودن از يک حقيقتي که جلوه الهي دارد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی طهارت روح را از الزامات فهم صحیح قران معرفی کرد و اظهار داشت:
قرآن يک موجود زنده، شاهد، حاضر، ناظر و کاملاً هشيار است، اين کتاب کتابي است که جز انسانهاي طاهر نميتوانند به ساحتش نزديک شوند. اين نه يعني اينکه تا آدم وضو نگيرد به قرآن دست نزند! اينکه معناي فقهي آن است. معناي کلامي آن، معناي عرفاني آن، معناي حِکمي آن اين است که اين قرآن روح دارد و پاکيزه است و جز پاکان به حريم قرآن راه ندارند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در ادامه تفسیر سوره مبارکه حمد اذعان داشت:
در عظمت سوره «حمد» همين بس که خداي عالَم اين سوره را عِدل قرآن عظيم قرار داد و فرمود: ﴿وَ لَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثَانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ﴾ اي پيغمبر من! ما به شما دو حقيقت مهم را عطا کرديم: يکي سوره مبارک «حمد» که داراي هفت آيه است که اين آيات در نهايت انعطاف و انسجام اند و مشتمل بر همه معارف قرآني است و يکي هم قرآن عظيم که اين قرآن عظيم مي شود شرح سوره حمد.
وی به تشریح یکی دیگر از نامهای سوره حمد پرداخت و گفت:
مراد از «سبع مثاني» يعني هفت آيه اي که دارای انعطاف و هماهنگي و يکپارچگي است. ما يک سوره اي داريم که اين سوره هفت آيه دارد و آياتش به هم دوخته شده اند و يک مجموعه واحد و منسجم را تشکيل ميدهند لذا به عنوان «سبعاً من المثاني» معرّفي شده است در بيان رسول اکرم اسلام حضرت محمد مصطفي(صلي الله عليه و آله و سلم) آمده است که ميفرمايد خداي عالَم يک منّت بسيار بزرگي را بر من دارد و آن اين است که سوره «حمد» یعنی «فاتحة الکتاب» را به من عطا کرد و اين سوره را به ازاي قرآن عظيم قرار داده است ؛ يعني آن قدر اين سوره مهم، بامعنا و با روح است که در حدّ همه قرآن عظيم است .