پایگاه اطلاع رسانی اسراء: انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیدۀ عبرت بیاندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد، و اعتکاف زمینه چنین خلوتی را فراهم می کند و فرصت و مجالی می دهد برای پرداختن به امور نفس خویش و جلوه گری نور محبت خدا در اعماق سرای وجود انسان، تا انسان بدون دلواپسی از کارهای انجام نشده و وابستگی های روز مره، خود را در سرای معبود خویش نظاره گر باشد.
آیت الله العظمی جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم با تتبّع در آیات رحمانی و روایات نورانی حضرات معصومین(علیهم السلام) در رابطه با انواع عبادات بیان می دارند: عبادات گاهی به صورت «ذکر» وگاهی به صورت «حرکت» وزمانی به صورت«ساکن» تحقق می یابند ؛حرکت مانند طواف خانه خدا،که گشتن به دور کعبه، خود عبادت محسوب می شود وتوقف مانند وقوف در عرفات ومشعر ومنا وماندن در مسجد همراه با تعظیم وبزرگداشت خانه خدا که اعتکاف گویند.
معظم له راه ترقی انسان ها را در ضمن روایتی چنین بیان کردند: وقتي از وجود مبارك امام جواد سؤال كردند يا از آن حضرت نقل شده است که انسان از چه راهي ترقي ميكند؟ فرمود به چند چيز: يكي «توفيق من الله» يكي «واعظٍ مِن نفسه» و يكي «قبولٍ ممّن يَنصَحُهُ»[1]؛ عمده توفيق است. مرحوم مجلسي اول(رضوان الله عليه) بيان نوراني لطيفي دارد ، ميفرمود: اين درس و بحثهاي عادي، شيطان كاري با آنها ندارد براي اينكه انسان ميخواهد درس بخواند به جايي برسد مورد احترام ديگران قرار بگيرد، وضع مالياش خوب بشود، احياناً دست او را ببوسند ، اين چيزهايي است كه شيطان بدش نميآيد، لذا معارض آدم نيست اما اگر كسي رفت در راه تزكيه و تهذيب قدم بردارد آن گاه ميبينيد گرفتار شيطان است لذا اعتكاف فراموشتان نشود؛ خيلي از توفيقات است كه در اين دعا و نيايش آرميده است.
معظم له در مورد حالات دل هنگام حضور در اعتکاف و جایگاه رفیع آن بیان داشتند: دل در حال اعتكاف از چندين جهت به خدا نزديك است: اگر كسي نمازي را به جماعت خواند كه «الصلاة قربان كلي تقي»[2] اگر روزه گرفت كه «الصوم لي»[3] در خانه خدا مهمان خدا بود كه جزء ضيوف الرحمن است (اين سه جهت) اهل قرآن و اينها هم كه است چون مناجات با خدا دارد (اين چهار جهت). خود اعتكاف عبادت است؛ اين اعتكاف چه نوري است! يك وقت مسئله نماز است ميگويند طهارت شرط آن است؛ يك وقت اعتكاف است ميگويند روزه با همه جلال و شكوهش شرط اعتكاف است؛ اين چه عبادتي است. اينكه هر ساله وجود مبارك پيغمبر دهه آخر در مسجد خيمه ميزد براي همين است عكوف ميكرد. تازه روزه شرط آن است، خود اعتكاف [هم] بنفسه عبادت! آن گاه دعا هم كه بكند كه ﴿وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ﴾[5] اين چند جهت را كه شما بررسي كنيد ميبينيد معتكف خيلي به خدا نزديك است آن گاه از خدا خيلي چيز بخواهد؛ سلامت نظام را، اسلامي شدن نظام را، اسلامي شدن سراسر عالم را، همتهاي بلند را ، در اين دعاهاي عظيم از خدا مسئلت كنيم و گذشته از اين آن دعاهاي خاص خود را هم دارند.
ذات اقدس الهي دربارهٴ اعتكاف در قرآن كريم سرمايهگذاريهايي كرده؛ ﴿وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ﴾[6]. به دو پيغمبر (عليهما آلاف التحية و الثناء) دستور داد ـ طواف از يك سو، ركوع از سوي ديگر، سجود از سوي ديگر، اعتكاف در وسط آمده ـ خانهام را براي معتكفان پاك كنيد: ﴿وَ عَهِدْنا إِلي إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطّائِفينَ وَ الْعاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ﴾[7].
-------------------------------------------------------------------
منبع: سخنرانی معظم له در خطبه های نماز جمعه سال74
[1] . مستدرك الوسائل، ج 8، ص 329.
[2] . الكافي، ج 3، ص 265.
[3] . الكافي، ج 4، ص 63.
[4] . سورهٴ نور، آيهٴ 36.
[5] . سورهٴ بقره، آيهٴ 186.
[6] . سورهٴ بقره، آيهٴ 187.
[7] . سورهٴ بقره، آيهٴ 125.
اهميت تزكيه و جايگاه رفيع اعتكاف در ارتقای آن/ روزه با همه جلال و شکوهش شرط اعتکاف است - خبرگزاری اسراء
اهميت تزكيه و جايگاه رفيع اعتكاف در ارتقای آن/ روزه با همه جلال و شکوهش شرط اعتکاف است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی، در رابطه با انواع عبادات بیان می دارند: عبادات گاهی به صورت «ذکر» وگاهی به صورت «حرکت» وزمانی به صورت«ساکن» تحقق می یابند ؛حرکت مانند طواف خانه خدا،که گشتن به دور کعبه، خود عبادت محسوب می شود وتوقف مانند وقوف در عرفات ومشعر ومنا وماندن در مسجد...