20 02 2016 298553 شناسه:
image

اگر ما روايتي از حضرت زهرا داشته باشيم بدون ترديد طبق آن فتوا مي‌دهيم

سرویس دین و اندیشه:حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود فرمودند: وجود مبارك صديقه كبری(سلام الله عليها) يك سلسله مقاماتي دارد كه واقعاً فهم آن مقدور ما نيست.

بمناسبت شهادت اُِِِم الأئمه(سلام الله علیها):

محور حجيّت، عصمت است/اگر ما روايتي از صديقه كبری (سلام الله عليها) داشته باشيم بدون ترديد طبق آن فتوا مي‌دهيم

 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود فرمودند: وجود مبارك صديقه كبری(سلام الله عليها) يك سلسله مقاماتي دارد كه واقعاً فهم آن مقدور ما نيست.

ایشان با اشاره به روایتی از مرحوم كليني(ره) به رویدادهای بعد از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) اشاره داشته و بیان کردند:

  مرحوم كليني(رضوان الله عليه) در جلد اول كافي نقل مي‌كند كه بعد از رحلت وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) جبرئيل مي‌آمد و آن معارف الهي را بيان وحوادث آينده را تشريح و بازگو مي‌كرد. صديقه كبری(سلام الله عليها) هم اينها را مي‌شنيد بعد به حضرت امير(سلام الله عليه) املاء مي‌كرد و علي‌بن‌ابي‌طالب(سلام الله عليه) نیز آنها را يادداشت مي‌كرد ‌و در نهایت مصحف فاطمه(س) نام گرفت.

معظم له در ادامه به عظمت تنزّل وحی بر وجود مبارك صديقه كبری(س) پرداخته و ابراز داشتند:

  اگر خدا به حضرت ابراهيم(ع) يا برخي انبياي ديگر صحف داد به وجود مبارك صديقه كبری(س) هم صحيفه عطا كرده است منتها این صحیفه شريعت نيست؛ولی اخبار غيبي هست، علوم و معارف الهي هست و مانند آن. این واقعاً مقدور ما نيست كه جبرئيل مي‌آيد يعني چه؟! چگونه تنزّل مي‌كند؟ اين چه وحي‌اي است كه بر غير نبي مي‌آيد! چه وحي‌اي است كه بر غير امام مي‌آيد! اين چه وحي‌اي است كه بر حجّت خدا بر معصومه كبری مي‌آيد!

این حکیم متأله به چرایی حجّةالله بودن وجود مبارك آن حضرت اشاره داشته و فرمودند:

 وجود مبارك حضرت فاطمه(سلام الله عليها) حجّةالله است براي اينكه اگر پيغمبر حجت است نه براي اينكه پيغمبر است براي اين است كه معصوم است و اگر امام، حجت است نه براي اينکه امام است بلکه برای اين است كه معصوم است و اگر كسي معصوم بود قول و فعل و تقرير او مي‌شود حجت. حالا امامت يك مقام برتر است، نبوّت يك مقام برتر است؛ ولي حجيّت قول دائر مدار عصمت است يعني اين انسان كامل معصوم است و هيچ چيزي نمي‌گويد مگر به دستور خدا ؛چنين كسي فعل او و قول او و تقرير او مي‌شود حجت.

اگر ما روايتي از صديقه كبری (سلام الله عليها) داشته باشيم بدون ترديد طبق آن فتوا مي‌دهيم

استاد برجسته حوزه علمیه، صدور فتوا بر طبق کلام نورانی آن حضرت را قطعی دانسته و بیان داشتند:

 اگر ما روايتي را از صديقه كبرا(سلام الله عليها) داشته باشيم بدون ترديد طبق آن فتوا مي‌دهيم براي اينكه معصوم جز حق نمي‌گويد و قول امام حجت است للعصمة، قول پيامبر حجّت است للعصمة و قول حضرت صديقه كبرا هم حجت است للعصمة.

ایشان در پایان محور حجیت فرمایشات حضرت زهرا (س) را عصمت آن حضرت دانسته و فرمودند:

 جود مبارك حضرت امير به قول حضرت زهرا استدلال مي‌كند و مي‌گويد فاطمه اين‌چنين گفته است اين را در اصول خوانده‌ايد كه قول معصوم بما أنّه معصومٌ حجت است حالا خواه امام باشد خواه پيامبر باشد خواه نه امام نه پيامبر. محور حجيّت، عصمت است. اگر كسي واقعاً هيچ راهي براي نفوذ وهم و خيال و شيطنت در او نيست،هيچ راهي براي سهو و نسيان او نيست و هر چه هست رضاي خداست آن وقت مي‌شود معصوم؛ وقتي معصوم شد قولش هم مي‌شود حجت.

------------------------------------------------------------------------

فرمایشات حضرت آیت الله العظمی  جوادی آملی در جلسۀدرس اخلاق