رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء با تاکید بر اهمیت پژوهشهای اسلامی گفت: امروز هر کسی به فراخور امکاناتی که دارد در حوزه اسلامی اقدام به تولید آثار پژوهشی میکند ولی این پژوهشها باید ناظر به علوم انسانی باشد.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی جوادی آملی عصر یکشنبه در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به علوم اسلامی و انسانی اظهار داشت: علوم اسلامی برگرفته از منابع وحیانی و کتاب و سنت و اهل بیت (ع) است
وی با اشاره به رسالت حوزههای علمیه افزود: حوزههای علمیه باید در ابواب و بخشهای مختلف بکوشند و هر آنچه که میتوانند از جایگاه منابع وحیانی غنی کتاب و سنت به وسیله عقل و نقل استنباط کنند، و آن را نیز در یک قالب علمی مانند فقه، فلسفه، کلام و تفسیر ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: اگر علوم اسلامی به رشتههای مختلف علوم انسانی از جمله اقتصاد، حقوق، سیاست و تاریخ تبدیل نشود، به صورت مستقیم برای جامعه کارآمدی نخواهد داشت.
جوادی آملی با بیان اینکه از حوزههای علمیه انتظارهایی داریم که ذاتا متوجه آنها نیست افزود: قانون اساسی کشور از یک قانون نانوشته به نام فقه سیاسی گرفته شده و فقه نیز یک دانش غنی اسلامی و مولود حوزههای علمیه است و منبعی شده که قانون اساسی بر اساس آن نوشته شود.
رئیس بنیاد اسرا با یادآوری اینکه خبرگانی که قانون اساسی را نوشتند ضمن اطلاعی که از قوانین دنیا داشتند، از منبع فقه استفاده کردند گفت: آیتالله جوادی آملی تعبیرشان این بود که ما قانون اساسی از واشنگتن تا تاشکند را خواندیم و در نهایت رسیدیم به آن چیزی که مبتنی بر منابع و مبانی خودمان باید داشته باشیم.
وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب آمدند، مبتنی بر علوم اسلامی، علم انسانی به عنوان قانون و حقوق ساختند، اگر این منطق ادامه پیدا میکرد و کسانی بر مجالس قرار میگرفتند که از فقه، فلسفه و کلام اسلامی فهم درستی داشتند، مسیر قانونی کشور به گونه دیگری حرکت میکرد.
جوادیآملی گفت: همه باید در مجلس نماینده داشته باشند چون مجلس فقط حیثیت قانونگذاری ندارد، شئون دیگری هم دارد ولی اصلیترین حیثیتی که بر نمایندگان است این است که بتوانند مبتنی بر منابع و مصادر اسلامی قانونی تنظیم کنند که برای جامعه مفید باشد.
وی با تاکید بر گسستی که در حال حاضر بین علوم اسلامی و انسانی وجود دارد بیان داشت: ۲ نقص عمده داریم، نخست آنکه تولید کنندگان علوم اسلامی الزاما توجهی به علوم انسانی ندارند، باید در حوزههای علمیه این نقص را بهدرستی بشناسیم و برطرف کنیم، چرا که دانشی که به نام دانشاسلامی نظیر حقوقاسلامی، فلسفهاسلامی و کلاماسلامی تولید میشود، اگر معطوف به علوم انسانی نباشد یک نقص است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر یک نقص دیگر داریم و اینکه علوم انسانی ما متاثر از علوم اسلامی شکل نمیگیرد، و در مسائل مختلف پزشکی، مهندسی، خانواده و تربیتهای اجتماعی و کل علومی که در فضای علوم انسانی به شدت با آن کار داریم، با علوم اسلامی فاصله زیادی دارد.
وی تصریح کرد: علوم انسانی که امروز در جوامع علمی و دانشگاههای کشور تدریس میشود، مصادر و منابع، کتابها و استادان آن متفاوت است و خروجیهای آن را نیز شاهد هستیم، این گسست وجود دارد، باید خلاءهای پیشآمده که موجب چالشهای جدی است را برطرف کنیم.
وی افزود: از طرفی انتظار داریم که علوم اسلامی محیط را بگیرد و اداره کند ولی اداره محیط در اختیار علوم انسانی است و علوم اسلامی تولید شده نیز بدون استفاده مانده است.
جوادی آملی اهمیت پژوهشهای اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: هر کسی فراخور با امکاناتی دارد، تحقیقهایی را تولید میکند، ولی پژوهشهای اسلامی باید ناظر به علوم انسانی باشد، این اتفاق باید در حوزههای علمیه رقم بخورد و صاحبان علوم انسانی متاثر از علوم انسانی ساحتهای خود را بسازند و ایجاد کنند.
جوادی آملی گفت: پژوهشها باید مبتنی بر منابع وحیانی و عمیق باشد، از این رو ژرفنگری و نگرشهای عقلی خاص در کارهای پژوهشی بنیاد اسرا مورد توجه قرار میگیرد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از آثار در دست ارائه بنیاد اسرا گفت: تا پایان نیمه نخست سال آینده تفسیر تسنیم که یکی از آرزوها و آرمانهای بلند آیتالله جوادی آملی بوده را ارائه خواهیم کرد، این فخر عالم تشیع است که به جامعه اسلامی تقدیم میشود، و جامعه اسلامی نیز بسیار بلند پروازانه میتواند در فضای تفسیر حرف بزند، کار بکند و یک پشتوانه عمیقی را در فضای تفسیری دارد.
معاون آموزش بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه آثار آیتالله جوادی آملی که مباحث درس فقه است در ۴۰ جلد انتشار مییابد گفت: تا به حال چهار جلد منتشر شده و سالانه نیز چهار جلد آن منتشر میشود.
حجت الاسلام علی روحاللهی افزود: در کنار کارهای مربوط به تنظیم و تولید آثار آیتالله جوادی آملی، چهار برنامه برای سال آینده پژوهشی پیش بینی شده، که نخستین آن نظریهپردازی و نظامسازی از کارهای این مرجع تقلید است.
وی اضافه کرد: این آثار برای نخبگان فایدههای پژوهشی دارد و برای نظامسازی اندیشه آیتالله جوادی آملی و نظریهپردازی آن نیز مفید است که در دستور کار میباشد.
روحاللهی تدوین منظومه فکری و علمی آیتالله جوادی آملی را دومین برنامه ذکر کرد و افزود: این اقدام، یا در قالب مجموعه آثار و یا به روشهای دائره المعارفی، با نمایههای موضوعی دقیقتری که محققان بتوانند استفاده کنند، خواهد بود.
وی ادامه داد: مطالعهها و پژوهشهای تطبیفی، میان رشتهای و حتی مضاف بر اساس اندیشه آیتالله جوادی آملی انجام شده، ولی هنوز در حال مطالعه است و به یک طرح پژوهشی نرسیده است.
معاون فناوری اطلاعات بنیاد اسرا نیز با اشاره به وجود ۱۰۰ پژوهشگر در این بنیاد گفت: حدود ۱۰۷ طرح پژوهشی در این بنیاد در جریان است.
وحید احمدی افزود: برخی از این طرحها چند سال امتداد یافته و برخی نیز همین امسال تبدیل به محصول شدند.
وی بیان کرد: بحثهای علمی که در فصلنامههای مختلف بنیاد اسرا از جمله شماره ۱۸ تا ۲۰ فصلنامه اخلاق و شماره ۳۳ تا ۳۶ فصلنامه حکمت اسرا است، از دیگر آثار پژوهشی به شمار میآید.
لینک خبر در پایگاه خبری رهپویان قم
نرحب بمشارکه المترجمین لترجمه آثار آیه الله جوادی آملی الی اللغات المختلفه
قال رئیس مؤسسة الإسراء لعلوم الوحی التابعه لایه الله العظمی جوادی آملی : نرحب بمشارکه المترجمین لترجمه آثار آیه الله جوادی آملی الی اللغات المختلفه ونمد ید العون الی کل شخص یرغب التعاون معنا فی هذا المجال. افاد مراسل موقع رهبویان قم الاخباری، صرح حجة الإسلام والمسلمین ، مرتضی جوادی آملی فی مؤتمر صحفی مع […]
قال رئیس مؤسسة الإسراء لعلوم الوحی التابعه لایه الله العظمی جوادی آملی : نرحب بمشارکه المترجمین لترجمه آثار آیه الله جوادی آملی الی اللغات المختلفه ونمد ید العون الی کل شخص یرغب التعاون معنا فی هذا المجال.
افاد مراسل موقع رهبویان قم الاخباری، صرح حجة الإسلام والمسلمین ، مرتضی جوادی آملی فی مؤتمر صحفی مع وسائل الإعلام:البحث متجذر فی المجتمع وتقع علی عاتق الباحثین مسؤولیة الخوض فی حقائق الائتمان والتنمیة والبحث عنها وتنقیحها ، وکلما تم العثور علی هذه الحقائق ، زادت الآثار الإیجابیة والقیمة علی المجتمع."
وفی رده علی سوال مراسل موقع رهبویان قم الاخباری حول الخطوات التی تم اتخاذها فی نشر آثار آیه الله جوادی آملی الی اللغه العربیه اجاب قائلا:ابشر الاخوه فی العالم العربی والاسلامی ان تفسیر القرآن الکریم التابع لآیه الله جوادی آملی المسمی بتفسیر تسنیم،تم ترجمه اکثر من عشرین جزء منه الی العربیه وایظا سائر الکتب فی موسسه الاسراء من آثار آیه الله جوادی آملی تم ترجمتها الی العربیه و نرحب بمشارکه المترجمین لترجمه آثار آیه الله جوادی آملی الی اللغات المختلفه ونمد ید العون الی کل شخص یرغب التعاون معنا فی هذا المجال.
وقال رئیس مؤسسة إسراء الوحی للعلوم: "بعض الناس لا یحبون المواقف العمیقة والثاقبة ، خاصة فی القضایا اللاهوتیة والفلسفیة والصوفیة ، لکنهم یعتبرونها بدعة ، وهذا یبطئ مساحة البحث". یعتقد هؤلاء الناس أنه مع هذا الفکر الفطری الأساسی ، یمکنهم أن یأتوا ویعرفوا الحقیقة کما هی.
وقال: "یجب علینا جمیعًا أن نعتبر تعمیق وتطویر القضایا النظریة بمثابة المبدأ القائل بأنه کلما تعمق البحث واکتشف الطبقات الکامنة وراء هذه الحقائق والظواهر بشکل أفضل ، زادت فعالیته.
واعتبر جوادی آملی البحث سر تقدم العلوم الإسلامیة ، وقال: "هناک بصیرة فی جمیع مجالات العلوم الإسلامیة ، والبحث الذی قدم لاحقًا فی شکل کتاب هو دلیل علی هذا الادعاء وبالتالی البصیرة والتعمیق هو المبدأ الذی یجب قبوله فی المجتمع والإصرار علیه حتی یصبح مجتمع البحث مثمرًا ومتسامیًا.
وأشار: آیة الله جوادی آملی حاول تحطیم العلم بالمعنی الحقیقی.
وتابع الأستاذ فی حوزة قم: "علم الکتابة" غیر الوصف والتعلیق والسرد والتفسیر. فی الواقع ، "کتابة العلم" فن ویتطلب إتقانًا تامًا لفتح أذرع وأرجل العلم. لذلک یعتبر آیة الله جوادی آملی أن مهمته هی کتابة العلم ، والکتاب الذی کشف النقاب عنه مؤخرًا فی أربعة مجلدات کان بعنوان "کتابة المبادئ".
تم طباعه المجلد ۶۱ من تسنیم التفسیر
وذکر أن فتح العلم هو نتاج نشاط بحثی عمیق ، کما أعلن عن إصدار المجلد ۶۱ من کتاب "تسنیم التفسیر" وأوضح: "النقاشات التی تجری فی مکان التفسیر هی فی الواقع" کتابة تعالیم قرآنیة ". وفی الجزء الثانی من خطابه تحدث جوادی آملی عن العلاقة بین العلوم الإنسانیة والعلوم الإسلامیة وقال: "العلوم الإسلامیة هی تلک العلوم المشتقة من مصادر الوحی وهذا الاستدلال یحدث بطریقة ترفع علی مستوی العلم. لذلک فإن من المهم أن تقدم بصیغة علمیة ما یمکن استنتاجه من موقع مصادر الوحی من خلال العقل والسرد.
لینک خبر در پایگاه خبری رهپویان قم
در نشست خبری بنیاد علوم وحیانی اسراء بیان شد؛
پژوهش موفق در گوشه کتابخانه خاک نمیخورد
حجتالاسلام روحاللهی معاون آموزش و پژوهش از انتشار کتاب عقلانیت شهود تا پایان سال پژوهشی این بنیاد خبر داد و گفت: نظریهپردازی و نظامسازی از آثار آیتالله جوادی آملی در دستور کار این بنیاد قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: تدوین منظومه علمی و فکری آیتالله جوادی آملی، مطالعات و پژوهشهای میانرشتهای، عمومیسازی آثار منتشرشده از سوی بنیاد از جمله برنامههای آیندهپژوهی بنیاد علوم وحیانی اسراء است.
روحاللهی به فعالیت ۱۱ مرکز آموزشی تخصصی در این بنیاد اشاره کرد و ادامه داد: ۷۶۰ دانشپژوه و ۱۱۵ استاد در این مراکز مشغول فعالیت هستند و فنون پژوهش را فراخواهند گرفت. در مراکز حوزوی دکترای پژوهشمحور نداریم و همواره آموزشمحور بوده است و لذا برای سه رشته فلسفه، تفسیر و نهجالبلاغه درخواست دکترای پژوهش محور کردهایم.
در ادامه وحید احمدی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء نقش و جایگاه ارزشمند فناوری اطلاعات در انواع و اقسام فعالیتها را مهم ارزیابی کرد و گفت: نرمافزار کتابخانه جامع اسراء سال گذشته رونمایی شد و شامل تمام آثار آیتالله جوادی آملی است، این نرمافزار تنها کتابخوان نیست و برای یک پژوهشگر طراحی شده است.
احمدی با اشاره به فراهم آوردن زیرساختهای لازم ویژه پژوهشگران، گفت: زیرساختهای پردازشی، حافظهای و انواع اطلاعات بر اساس یک سیستم یکپارچه انجام میشود. هوش مصنوعی برای فعالیتهای مختلف این بنیاد از جمله فعالیتهای پژوهشی در آینده فراهم خواهد شد.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد تصریح کرد: متنکاوی و گفتار از جمله مسائلی است که در هوش مصنوعی به آن نگاه ویژهای داریم و امیدواریم در سال آینده از آن رونمایی شود.
وی با اشاره به حضور ۱۰۰ پژوهشگر در این بنیاد یادآور شد: ۱۰۷ پروژه پژوهشی در این بنیاد انجام شده است که برخی از آنها تا پایان امسال رونمایی خواهد شد و از جمله آنها میتوان به عقلانیت شهود، شمارههای جدید فصلنامه حکمت اسراء و انواع و اقسام کتب تفسیر و تسنیم اشاره کرد.
در بخش دیگری از این نشست سیدعباس موسویتبار، معاون رسانه بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه یک پژوهشگر موفق به نتیجهبخش بودن پژوهش باید نگاه ویژه داشته باشد، گفت: پژوهش موفق پیوست رسانهای دارد و صرفا در گوشه کتابخانه خاک نمیخورد.
معاون رسانه بنیاد اسراء ادامه داد: هر پژوهشی باید منجر به جریانسازی و آگاهیبخشی شود و این امر به کمک رسانه امکانپذیر است و پژوهش بدون رسانه یعنی پژوهشی کُند که در کنج کتابخانهها جای دارد.
وی با بیان اینکه رسانهای که اهل تحقیق و پژوهش نباشد رسانه معتبری نخواهد شد، تصریح کرد: برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و تشویق جوانان به علمگرایی با شبکههای رسانهای از جمله ابزار رسانه است که میتواند در حوزه تحقیق و پژوهش انجام دهد.
موسویتبار افزود: پژوهشی که در رکاب رسانه باشد به موفقیت رسیده است. جاده رسانهای و ارتباطات دوجانبه و چندجانبه نیست، بلکه یک جاده یکطرفه و در دست صاحبان قدرت است و متاسفانه در این صورت شاهد نتایج خوبی نخواهیم بود.
لینک خبر در خبرگزاری کتاب ایران
لایه برداری از حقایق؛ مسئولیت پژوهشگران / تحقیقات «تسنیم» را ارائه خواهیم کرد
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء عصر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش، با اشاره به حقائق نظام هستی، گفت: پژوهش و تحقیق در حقایقی که در نظام تکوین و اعتبار وجود دارد لازم است کارآمد باشد؛ بحثهای انتزاعی برای پژوهشگر بسیار خوب است، اما محصول تحقیق باید کارآمدی باشد.
وی ادامه داد: ژرف نگری و لایه برداری از حقایق، مسئولیت پژوهشگران است و هر چه ژرف نگری بیشتر شود جامعه از این تحقیق منتفع خواهد شد و بنیادیترین کارهای جامعه را تحقیقات رقم میزند؛ بعضی افراد ژرف اندیشی را به خصوص در قضایای الهی و فلسفی یک بدعت میدانند و این سبب میشود فضای تحقیق کند شود، چون فکر میکنند با عقل ابتدایی میتوان حقائق را جذب کرد.
مسؤول مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل تأکید کرد: توسعه در مباحث نظری را باید اصل بدانیم چرا که هر چه پژوهشها عمیقتر باشد در بیرون کارآمدی بیشتری خواهد داشت؛ تأکید بر شکافندگی علوم همواره در شخصیت آیت الله جوادی آملی به طور واضح وجود دارد و هر دانشی اعم از دانش فلسفه و اصول شکل گرفته و به دستاوردهای مهمی در فضای علمی ما رسیده است، حاصل همین ژرف اندیشی بوده است.
وی در ادامه با تأکید بر شکافتن علوم اظهار داشت: این ژرف نگری در همه رشتههای علوم اسلامی وجود داشت و تحقیقاتی که به صورت کتاب عرضه میشد نمایانگر این ویژگی است؛ آیت الله جوادی آملی بر اساس اینکه علم را باید شکافت، هیچگاه به همان مسائل معمول اکتفا نکرد و مباحث را چندقدم جلو برده و در نتیجه تحریر علوم اتفاق افتاد که تحریر و آزاد کردن مباحث یک علم هنر و تسلط میخواهد.
حجت الاسلام جوادی آملی در توضیح «تحریر علوم» با ذکر مثالی گفت: مرحوم خواجه طوسی به عنوان شارح اشارات بوعلی سینا آمد و اشارات را آزاد کرد که کسی نتوانست آن را تغییر دهد و حذف و نقد کند؛ آزاد سازی یک علم یعنی همه مسائل و محتوای آن فهمیده و بحث شود از همین رو کتاب اصول آیت الله جوادی آملی «تحریر الاصول» نام گرفته و با اینکه مباحث اصول امام راحل است، اما شرح و تقریر نیست بلکه تحریر و رهاسازی مباحث است.
وی با اشاره به زیر چاپ بودن جلد ۶۱ تفسیر تسنیم گفت: مباحثی که در تفسیر انجام میگیرد در جایگاه تحریر مباحث قرآنی است و آثاری که در این حوزه تحقیق و پژوهش میشود مستند به آیت الله جوادی آملی است.
رئیس بنیاد علوم علوم وحیانی اسراء در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص پژوهش بر روی معضلات جامعه گفت: علوم اسلامی برگرفته از منابع وحیانی هستند که دارای گزارههای علمی است و رسالت حوزههای علمیه این است که در ابواب مختلف علوم اسلامی بکوشند و هر چه به وسیله عقل و نقل میتوانند استنباط کنند و اگر علوم اسلامی به علوم انسانی تبدیل نشود مستقیما به جامعه برنگشته و کارآمد نخواهد بود.
وی در توضیح تفاوتهای علوم انسانی و علوم اسلامی گفت: علوم انسانی با مهارتهای لازم به عرصه اجتماع خواهد آمد که از حوزههای علمیه انتظاراتی در این خصوص داریم؛ در ابتدای انقلاب فقه سیاسی منبعی شده است تا قانون اساسی نوشته شود و مبتنی بر علوم اسلامی علم انسانی به عنوان قانون ساختند و اگر این منطق ادامه پیدا کند و کسانی در مجلس قرار میگرفتند که فهم درستی از علوم اسلامی داشتند مسیر قانونی کشور به گونه صحیح تری بود.
وی با اشاره به شؤون مختلف مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس فقط حیث قانون گذاری ندارد، اما اصلیترین حیثیت نمایندگان است که بتوانند مبتنی بر مصادر اسلامی قانونی تنظیم کنند که برای جامعه مفید باشد؛ بین علوم انسانی و اسلامی گسست وجود دارد و نقص بزرگ تأثیر نگرفتن علوم انسانی ما از فضای دینی است و ما در حوزههای علمیه باید این نقص را بشناسیم و برطرف کنیم.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه علوم انسانی فعلی مصادر و منابعی متفاوت دارد و خروجیها آنها متفاوت است؛ اظهار داشت: حوزههای علمیه تولیدات اسلامی داشته باشند و صاحبان علوم انسانی از منابع وحی پی ببرند؛ آیت الله جوادی میتوانند ارشاد کنند، اما تولید علم در این ساحت به هیچ وجه کار آسانی نیست؛ چیزی که جوامع را اداره میکند علوم انسانی است.
وی با اشاره به نوشتهها و یادداشت های ۶۰ ساله آیت الله جوادی در آرشیو بنیاد اسراء و ۷۰ سال کار مستمر علمی ایشان، گفت: اکنون جلد ۷۰ تفسیر تسنیم در حال کار زیر نظر استاد جوادی بوده و ۴۰ سال است که این کلان پروژه در حال اقدام می باشد؛ ایشان سرمایه ملی، اسلامی و بشری هستند و این امر متعلق به کسی نیست و این را حفظ میکنیم و سعی میکنیم مباحث مختلفی علمی ایشان را بیشتر تحقیق و منتشر کنیم.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به پایان تفسیر تسنیم گفت: در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ تمام تحقیقات تفسیر تسنیم را ارائه خواهیم کرد.
حجت الاسلام جوادی آملی در پایان در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه «معضلات جامعه که روزبه روز در حال افزایش است، چه زمانی حل خواهد شد؟» گفت: اگر آیت الله جوادی آملی ۴۰ سال بالای منبر باشد و از قرآن و تفسیر بگوید، تا زمانی که عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و عدالت سیاسی در جامعه تثبیت نشود، فایده ای نخواهد داشت؛ جامعه باید به عدل برسد چرا که جامعه به عدل رسیده رشد خود را پیدا میکند و مهمترین هدف جامعه اسلامی تحقق عدالت است.