24 07 2023 1730837 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

باید با نگاه اصلاحی اباعبدالله الحسین آشنا شد / اصلاح در دین، دنیا و آخرت به عنوان اصلاحات اساسی در فرهنگ دینی است

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود.  

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در شب ششم سخنرانی خود اظهار داشتند: یکی از عناصری که در این نهضت به صورت روشن و آشکار مطرح است و سالار شهیدان حسین بن علی هم در مکتب و نهضتش بدان تصریح کرده، مسئله اصلاح است. اصلاح به چه معناست؟ و دایره شمول اصلاحی که امام حسین(علیه السلام) از آن سخن میگوید چیست؟ و جامعه امروز چگونه میتواند از نوع نگاه اصلاحی که امام حسین(علیه السلام) در آغاز نهضت و حتی پیش از نهضت بدان تصریح کرده است را آشنا بشود.

ایشان بیان داشتند: یکی از مسائلی که در فرهنگ دینی ما بر آن اصرار ورزیده میشود اصلاح در سه بخش عمده که مرتبط با وجود انسانی است میباشد. 1ـ اصلاح در دین. 2ـ اصلاح در دنیا. 3ـ اصلاح در آخرت. این سه نوع اصلاح به عنوان اصلاحات اساسی در فرهنگ دینی بدان توجه شده است.

ایشان ادامه دادند: بنابراین مسئله اصلاحات در درون فرهنگ دینی ما و در ظاهر و باطن اعتقادات و باورهای ما جایگاه اصلی و اساسی دارد و اگر حسین بن علی هم در بیاناتش در کلماتش این اصلاح را بیان میکند، یک امر فطری، یک امر عقلی، یک امر بشری و انسانی است. اگر ابی عبدالله برای اصلاح اقدام کرد و نهضتش را در مسیر اصلاح جوامع یاد کرد، اصلاح امت اسلام یاد کرد، این از مسائل عمدهای است که باید ما متوجه باشیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: آنچه باید روشن شود این است که اصلاح یعنی چه؟ اصلاح به چه معنایی در فرهنگ دینی ما بکار میرود؟ روشنترین معنای اصلاح در مقابل افساد است. صلاح در مقابل فساد است. مصلح در مقابل مفسد است. تبعیت از مصلحین و اصلاح و دوری از مفسدین و افساد به عنوان یک فرهنگ بشری و جهانی جا افتاده است در هر کجای دنیا شما مسئله صلاح و فساد را مطرح کنید میبیند جامعه بشری فطرت اولی آنها علیه فساد، مفسدین و تفسید است و در مقابل مصلحین را، اصلاحگران را، اصلاح را میپذیرد.

ایشان بیان داشتند: بنابراین این جهت در نهضت ابی عبدالله میتواند جهتی بشری و انسانی و جهانی باشد. یک مسئله باید مورد توجه باشد که اصلاح در مقابل افساد است. صلاح در مقابل فساد است. صلاح و اصلاح اقتصادی در مقابل فساد و افساد اقتصادی است. صلاح و اصلاح فرهنگی در مقابل فساد و افساد فرهنگی است. صلاح و اصلاح سیاسی در مقابل فساد و افساد سیاسی است. هر جایی که فساد باشد، در مقابلش صلاح است و هر جا که صلاح باشد، در مقابلش فساد است.

ایشان اظهار داشتند: پس در فرهنگ دینی ما اصلاح جایگاه ویژه ای دارد: «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِی دِینِيَ الَّذِی هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِی»؛ خدایا، دینم را ـ دقت بفرمایید ما به دنبال این ارکان و این عناصر اصلی حیات بشری هستیم ـ «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِی دِینِيَ الَّذِی هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِی»؛ من اگر بخواهم در پناه خدا باشم معصومانه در حد خود زیست کنم، از لغزشها و اشتباهات و خطاها و خطیئه ها در امان باشم، باید دینم سالم باشد. دینم فاسد نباشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه دادند: امر دیگری که ما باید اصلاحش را از خدای عالم مسئلت کنیم دنیای ماست «وَ أَصْلِحْ لِی دُنْيَايَ الَّتِی فِیهَا مَعَاشِی»؛ آقایان، همه ما در دنیا داریم زندگی میکنیم و دنیای ما ظرف معیشت ما و زندگی ماست آیا این معیشت نمیتواند فساد و آفت داشته باشد؟ ما در اقتصادمان، در روابط انسانیمان، در روباط فامیلی و طایفهایمان و در بسیاری از مسائل در معاشرتها در خورد و خوراکها در پوششها و همه اینهایی که به معاش ما برمیگردد آیا زندگی ما، خانه ما، سفره ما، لباس ما، آمد و شد ما، معاشرت ما، آیا اینها در فساد است یا در صلاح؟

ایشان بیان داشتند: رکن سوم در اصلاحات که در فرهنگ دینی ما هست «وَ أَصْلِحْ لِی آخِرَتِيَ الَّتِی إِلَيْهَا مَعَادِی»؛ خدایا، ابدیت ما، معاد ما، آخرت ما را اصلاح کن. هر آنچه که باعث میشود ما در قیامت با عزت، با عظمت مورد رضایت تو پیامبر تو قرار بگیریم آن را برای ما مقرر کن. میشود آخرت انسان هم خراب بشود؟ میشود انسان خسران و خسارت و زیان را هم در دنیا و هم در آخرت داشته باشد و لذا باید مواظب بود.

ایشان بیان داشتند: بنابراین این سه رکن از اصلاحات را در فرهنگ دینی باید داشته باشیم «یا ولی العافیة نسئلک العافیة عافیة الدین و الدنیا و الآخرة». هم دین ما که معرفت دینی ماست میتواند در آن فساد راه پیدا کند، هم دنیای ما و معیشت ما با آفت و فساد، شک و شبهه، کفر و شرک و انحراف و رذائل اخلاقی همراه باشد که فساد برای آن باشد و هم آخرت ما. این کلّیت  فضای اصلاحات است که در فرهنگ دینی این اصلاح جایگاه ویژهای دارد.

لازم به ذکر است این مراسم به مدت ده شب از شب اول محرم (سه شنبه 27 تیر ماه) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء ساعت 21:30،  در محل حسینیه هدایت طایفه آملی واقع در آمل، پایین بازار برگزار است


لینک پخش زنده مراسم : https://el.esra.ir/ch/ostad-morteza-javadiamoli

​​


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات