23 05 2018 295466 بطاقة تعريف:
image
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی‌آملی:

باید به ماه رمضان به مثابه منجی و نجات‌بخش جامعه‌مان نگاه کنیم

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در نخستین جلسه سلسله جلسات ماه رمضان خود در شهرستان آمل، با اشاره به اهمیت معنوی ماه مبارک رمضان بیان داشت: اوّلین و اصلی‌ترین وظیفه ما این است که در پیشگاه پروردگار عالم پیشانی عبودیت، بندگی، شکر، ثنا و ستایش الهی بساییم و از...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، مراسم سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و مسئول حوزه علمیه امام حسن عسکری علیه السلام، هر روز بعد از اقامه فریضه ظهر و عصر با موضوع «انسان در قلمرو هستی با تاکید بر نقش معاد در سرنوشت انسان» در مسجد هدایت شهرستان آمل برگزار می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در نخستین جلسه از این سلسله جلسات با اشاره به اهمیت معنوی ماه مبارک رمضان بیان داشت: اوّلین و اصلی‌ترین وظیفه ما این است که در پیشگاه پروردگار عالم پیشانی عبودیت، بندگی، شکر، ثنا و ستایش الهی بساییم و از درگاهش به جهت این نعمت بزرگ و این منّت عظیم یعنی ماه مبارک رمضان سپاسگزاری کنیم. این رسالت و وظیفه ای است که هم عقل و هم نقل آن را به ما فرمان می‌دهد.

وی با تاکید بر شناخت هر چه بیشتر ابعاد مختلف ماه مبارک رمضان، ادامه داد: امر دیگری که لازم است راجع به آن اهتمام داشته باشیم شناخت این ماه و معرفت و ارادت به این ماه است. چرا که این ماه، ماهی است که خدای عالم با همه وجود در این ماه تجلّی کرده است. خداوند از این ماه به صورت روشن و آشکار در کتاب عزیزش یاد کرد و جلوه‌های این ماه را برشمارد و یعنی مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی و صفت این ماه را نزول قرآن بیان فرمود؛  ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ﴾. همچنین یکی از بهترین و عمده‌ترین دستورات عبادی که می‌تواند در ردیف سرآمد عبادت‌های انسانی که در تمامی شرایع الهیه بوده است یعنی روزه را، در این ماه عزیز واجب شمرده شده است: ﴿كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ كَمَا كُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان این مطلب که ماه رمضان فرصت کسب تقوا است، تصریح داشت: بالاترین سرمایه ما تقواست و تقوا محصول این ماه و ویژگی‌های این ماه است. تقوا برساخته و برآیند این ماه عظیم و روزه این ماه است: ﴿لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾. آنکه تقوا دارد چه ندارد و آنکه تقوا ندارد چه دارد؟! تقوا ملکه عصمت و صیانت است که انسان را از همه لغزش‌ها و اشتباهات نگاه می‌دارد و انسان را در مسیر امتثال فرمان الهی و اجتناب از نواهی و معاصی باز می‌دارد.

استاد حوزه و دانشگاه، ماه رمضان را به مثابه منجی جامعه امروز ما معرفی کرد و اذعان داشت: ما به شدّت به ماه رمضان نیاز داریم. ماه رمضان به مثابه منجی ماست؛ مخصوصاً در این شرایطی که الان کشور دارد. ما اکنون نیازمند یک منجی هستیم و ماه رمضان به مثابه منجی است. همه کشور ما، همه مملکت ما باید به این منجی پناه ببرند. بالأخص که ما از ماه رمضان توقّع این را داریم که گناهان ما در آن ماه بخشوده شود، باید به رحمت الهی و به هدایت الهی هدایت یابیم و مهتدی شویم.

وی افزود: ما باید به ماه رمضان به مثابه منجی و نجات‌بخش جامعه‌مان نگاه کنیم و با همه وجود، ماه رمضان را تمسک و اعتصام کنیم و همه جلوه‌های این ماه را عزیز و گرامی بداریم تا ـ إن‌شاءالله ـ ماه رمضان ما را نجات بدهد و تردیدی در این نیست؛ هیچ شک و تردیدی نیست که اگر ما به جلوه‌ها، شئونات، احکام، حِکَم و معارف این ماه توجه کنیم، راه نجاتی وجود دارد. لذا اکنون باید واقعاً دست گدایی و تضرّع و لابه به پیشگاه ماه مبارک رمضان که ولی خدا و منّت عظیم پروردگاری است دراز کنیم، دعوت کردن به امر خير خصوصاً در ماه رمضان بر همه ما يک نوع الزام است. در نتیجه باید هر یک از ما به ميزان توانمان و به ميزان قدرت اجتماعی‌مان در عرصه خانواده، فاميل، دوست، طايفه و همسايه، افرادی را با خود در اين ماه همراه کنيم.

 

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات